Gezondheid en welzijn
Tjilp
26-11-2025 om 17:53
De huisarts en de foto
Inmiddels is het heel gewoon: patiënt heeft klacht en wordt aangespoord d3 huisarts een foto te sturen. Ook als eerder al eens is gebeurd dat een ziektebeeld flink erger was bleek dan de foto deed vermoeden.
Waarom mag je als patiënt dan niet even langskomen?
Is dat puur een geldkwestie, of vinden ze het sneller gaan met heen en weer appen/sms-sen over een foto. Nog een foto. En nog een foto.
Nu op basis van die foto’s medicijnen voorgeschreven.
Even laten komen was sneller geweest en had meer vertrouwen gegeven.
Hoe beleven jullie d3 foto’s in de praktijk?
(gefrustreerde moeder van een allang uitgevlogen dochter. Tja mensen, over kinderen blijf je bij vlagen zorgen houden, ook al zijn ze ruim 30plus)
TwoThirds
26-11-2025 om 21:04
Ik mocht kiezen en vond een foto juist heel handig. Het was vrijdag en ik was in een andere stad aan het werk.
Maandagblues
26-11-2025 om 21:09
Zelf heb ik gewerkt op een huisartsenpraktijk, vaak zijn het simpele dingen waar een huisarts met 1 blik al kan zeggen wat het is en wat er gebeuren moet. De agenda staat vaak al heel vol, en dit kan, wat meerderen ook al zeggen, even tussendoor gebeuren. Wij als assistentes zagen dan de foto's binnenkomen, en als we twijfelden of dit gezien moest worden vroegen we vaak even snel de huisarts tussendoor, en als het moest kon de patient vaak aan het eind van de middag nog even gezien worden. Het levert veel tijdswinst op, zijn vaak de kleine kwalen, en patient hoeft niet ellenlang te wachten in de wachtkamer.
Alice12
26-11-2025 om 22:24
Maandagblues schreef op 26-11-2025 om 21:09:
Zelf heb ik gewerkt op een huisartsenpraktijk, vaak zijn het simpele dingen waar een huisarts met 1 blik al kan zeggen wat het is en wat er gebeuren moet. De agenda staat vaak al heel vol, en dit kan, wat meerderen ook al zeggen, even tussendoor gebeuren. Wij als assistentes zagen dan de foto's binnenkomen, en als we twijfelden of dit gezien moest worden vroegen we vaak even snel de huisarts tussendoor, en als het moest kon de patient vaak aan het eind van de middag nog even gezien worden. Het levert veel tijdswinst op, zijn vaak de kleine kwalen, en patient hoeft niet ellenlang te wachten in de wachtkamer.
Dat is bij mijn huisarts gelukkig niet zo. Lijkt me ook niet fijn als een doktersassistent besluit of de foto gezien gaat worden door de arts of niet. Mijn huisarts bekijkt de foto sowieso.
Tjilp
26-11-2025 om 22:35
Mooi dat jullie allen zo tevreden zijn. Over de fotomogelijkheid en/of over de dokter waar je snel live terecht kunt.
Ysenda
26-11-2025 om 23:13
Alice12 schreef op 26-11-2025 om 22:24:
[..]
Dat is bij mijn huisarts gelukkig niet zo. Lijkt me ook niet fijn als een doktersassistent besluit of de foto gezien gaat worden door de arts of niet. Mijn huisarts bekijkt de foto sowieso.
Die triage is de taak van de assistent. Zijn ze voor opgeleid.
Alice12
26-11-2025 om 23:25
Ysenda schreef op 26-11-2025 om 23:13:
[..]
Die triage is de taak van de assistent. Zijn ze voor opgeleid.
De triage bij mijn huisarts bestaat alleen uit kijken of het ernstig is en meteen moet worden beoordeeld of dat het even kan wachten. Gelukkig wordt elke foto gezien door de huisarts.
duizel
27-11-2025 om 06:53
Alice12 schreef op 26-11-2025 om 22:24:
[..]
Ik lees het anders, assistente doet een eerste snelle beoordeling of patiënt naar de praktijk moet komen, door die snelle beoordeling kan dat dan vaak snel, dezelfde dag nog. Daarna bekijkt de huisarts alle foto's ook nog om te beoordelen wat er nodig is. Maar misschien lees ik het verkeerd.
Caroline80
27-11-2025 om 06:59
Hier ook team pro foto. Twee keer zelf meegemaakt (in de correnaperiode). Wegens ontsteking aan teen en schimmelinfectie bij tepel. De diagnose was beide keren goed.
Met een foto kunnen ze ook ai gebruiken om te kijken wat het is.
Beterlaat2021!
27-11-2025 om 08:12
Als ik dit zo lees zijn er blijkbaar mensen die bij een vlekje of bultje gelijk een arts willen raadplegen.
Ik kan zelf ook nog wel denken, smeren of het 'even aanzien'.
JanaDana
27-11-2025 om 08:32
Beterlaat2021! schreef op 27-11-2025 om 08:12:
Als ik dit zo lees zijn er blijkbaar mensen die bij een vlekje of bultje gelijk een arts willen raadplegen.
Ik ook, ik bel pas als het echt nodig is. Daarom word ik juist een beetje geïrriteerd als ze dan eerst een foto willen of zeggen dat ik het aan moet kijken. Heb wel vaker meegemaakt dat een huisarts een beetje sceptisch was over iets waar ik voor belde, maar als ik dan kwam was het ohja, ik zie wat je bedoelt.
Fiorah
27-11-2025 om 08:37
Ik had krentenbaard, ik was echt wel blij dat ik meteen een zalfje kon halen voordat het uitbreidde.
kerst
27-11-2025 om 08:44
Je hebt een punt maar niet als je jeukende schimmelplekken hebt .Wil je niet wachten geloof me .
Poezenmeisje
27-11-2025 om 08:51
De laatste keer dat ik met de huisarts belde, had ik op de camping een teek verwijderd die zich al lekker aan het vullen was. Die zag ik toen ik de tent omhoog stond te houden voor het afbreken. Hij zat flink vast.
Terugrekenen maakte dat ik hem anderhalve dag eerder waarschijnlijk meegenomen had na een struuntocht door bossages.
Gebeld, gezegd dat ik nog in Duitsland zat (daar zijn veel besmette teken) en er is direct een receptje naar de apotheek gestuurd. Tegen 16:00 uur was ik bij de apotheek.
Het kan dus wel handig via de telefoon.
Caroline80
27-11-2025 om 08:56
Nou in mijn geval ging het wel om een vlekje op mijn borst net onder te tepel. Ik dacht eerst ook ik kijk het wel een dag aan, maar ik haalde wel meteen het ergste in mijn hoofd en heb daarom wel dezelfde dag de huisarts gebeld.
masatu
27-11-2025 om 09:50
Zelf ben ik wel van het "even aanzien" en opzoeken op bijv. thuisarts. Alhoewel ik ook moet zeggen dat ik thuisarts vaak een moeilijke bron vind bij bultjes & vlekjes: vaak geen vergelijkbare foto's of vrij vage teksten. Ik zou het fijn vinden als daar een betere plek voor komt, dus een pagina waar foto's van verschillende soorten vlekjes & bultjes opstaan met een advies wat te doen (bijv. iets erop smeren, 2 weken wachten, etc.) en wat symptomen zijn waardoor het wel goed is even de huisarts te bellen (bijv. icm hoge koorts, plekjes op een specifieke plek, niet-wegdrukbaar, langdurig, etc.). Zeker voor (kleine) kinderen die nog niet echt zelf duidelijk kunnen maken of ze ergens last van hebben.