Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

De huisarts en de foto

Inmiddels is het heel gewoon: patiënt heeft klacht en wordt aangespoord d3 huisarts een foto te sturen. Ook als eerder al eens is gebeurd dat een ziektebeeld flink erger was bleek dan de foto deed vermoeden.
Waarom mag je als patiënt dan niet even langskomen? 
Is dat puur een geldkwestie, of vinden ze het sneller gaan met heen en weer appen/sms-sen over een foto. Nog een foto. En nog een foto.
Nu op basis van die foto’s medicijnen voorgeschreven.
Even laten komen was sneller geweest en had meer vertrouwen gegeven. 
Hoe beleven jullie d3 foto’s in de praktijk?

(gefrustreerde moeder van een allang uitgevlogen dochter. Tja mensen, over kinderen blijf je bij vlagen zorgen houden, ook al zijn ze ruim 30plus)

nog nooit meegemaakt, bij ons kom je gewoon bij de huisarts of de assistent.

Ik vind foto wel handig

In de  (ellenlange) zomervakantie ( alleen spoedgevallen) heb ik nog foto gestuurd van rode plek bij mijn oog.
Kreeg het advies er vaseline op te smeren. Werkte prima. Ging sneller dan bij de huisarts langs!

Heb ook weleens foto's per mail moeten sturen. Dat lukt niet zo goed als een plekje ergens zit, dat je voelt maar nog nooit duidelijk gezien hebt. Moest ik het maar door iemand anders laten doen, ik woon alleen dus dat ging niet meteen. Kind maakt foto's, zijn ze volgens assistente onduidelijk en moet ik langskomen. Vond dit echt vervelend!

Ik zou het fijn vinden als ik foto's kon sturen. Ik zit vaak 30/45 minuten te wachten in de wachtkamer, dat kost mij ontzettend veel energie.

ik vind de foto handig als ik zelf al weet wat er is, en wat er nodig is. Als kind ontstoken oog of exceem heeft bijvoorbeeld. Dan ben ik blij dat ik niet op en neer hoef. En ik vertrouw erop dat als de arts het niet vertrouwt, hij ons sommeert langs te komen 

een foto bekijken kan even tussendoor als er een moment over is. Een afspraak kan wellicht pas over enkele dagen (of bij ons soms wel weken als er geen spoed is). Voor jullie is een afspraak misschien sneller, maar voor hen niet.

Ik zie het dus meer als klantvriendelijk en niet als moeilijk doen. 

Ik vind het juist wel handig. Mijn kind had rode ogen, mijn man heeft een foto gestuurd naar de huisarts en die concludeerde dat het vanzelf over moest gaan. Dat was ook zo, het bleek een bacteriële infectie. Ik was op dat moment niet thuis, dus dan had mijn man een afspraak moeten plannen en meestal heeft de huisarts niet meteen plek of kan mijn man niet i.v.m. zijn werk. 

ik vond het in mijn geval handig.  Enorme rode kring na tekenbeet. 

ik heb het nog maar 1 keer gehad, maar dat was meteen een "ik zei het toch" situatie. Aan de telefoon heel duidelijk omschreven dat ik waarschijnlijk was gestoken en dat mijn enkel dik was en een donkerpaarse kleur kreeg die zich steeds verder uitbreidde. Stuur maar een foto. Toen de foto was gezien mocht ik meteen komen.

Nog nooit mee te maken gehad, bij mjjn huisarts kan ik altijd terecht, soms dezelfde dag soms dag later.

Ik had een foto gestuurd van een flinke bult onder mijn oor. En in de begeleidende mail dat ik flink pijn had. Binnen 5 minuten een mail terug dat dit een speekselklierontsteking was  en veel gele  Napoleons moest opzuigen.En van boven naar mijn kaak moest masseren.  Mocht het na 24 uur niks verbeterd zijn moest ik bellen en langskomen. Werkte heel goed en na een aantal uren kreeg ik een hele vieze smaak in mijn mond en slonk de bult. Ik vond het heel fijn dat ik niet de auto in moest. Werkte prima dus, die foto.

de HA kan een foto even bekijken op zijn/haar eigen tijd, als er een patiënt uitvalt of even tijdens de lunch of zo. Dan heb je sneller antwoord dan als er pas overmorgen plek is op het spreekuur.

Ik vond het een paar keer ook wel handig toen ik van zoon foto's moest insturen. Dan hoef je je kind niet tussen de slaapjes door zo'n wachtruimte in te slepen als hij toch al niet lekker is. 

Ik vond het heel handig. Werd wakker met een plekje, stuurde een foto en had om half 11 een zalfje in huis. Ideaal.

Hier vandaag foto gemaild van bekende klacht. Maar de huisarts dacht aan iets anders dan ik.
Dus langs geweest. Gevoel huisarts klopte.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.