Gezondheid en welzijn
Auwereel
19-08-2025 om 19:08
Darm-, baarmoederhalskanker onderzoek, nog meedoen of niet?
Normaal doe ik met alle testen mee als ik een oproep krijg, maar nu ik terug van vakantie een oproep voor de zelf -afname test voor darmkanker vind èn de kranten vol staan over de hack waarbij zoveel gegevens zijn buitgemaakt en het dreigement op nog meer aanvallen, sta ik in dubio. Gooi ik, als ik meedoe, niet mijn persoonlijke gegevens op straat? Aan de andere kant vind ik zulke testen om op tijd op het spoor te komen, ook erg belangrijk.
Wat doen jullie met de oproepen nu?
ToetieToover
21-08-2025 om 13:47
Ginevra schreef op 20-08-2025 om 11:32:
[..]
Om te weten hoe het met je darmen staat is het niet nodig dat je naam, adres, geboortedatum en BSN in dat laboratorium geregistreerd worden.
Patiënt CX63745 of een QR code zou genoeg zijn, nou vooruit, geboortejaar erbij kan ook nog nuttig zijn. De huisarts, of andere instantie die de test afneemt en de uitslag doorgeeft kan dat weer koppelen aan jouw gegevens.
Eigenlijk best gek dat je hele handel met dat teststaafje meegestuurd wordt, vooral omdat dat laboratorium dus weinig aan beveiliging had gedaan.
Dit is precies wat hier fout is gegaan: meer gegevens verwerken dan noodzakelijk. En de beveiliging heeft gefaald, maar de impact daarvan had kleiner kunnen zijn als er niet onnodig veel gegevens waren gedeeld.
Ik heb tijdens mijn vakantie rondgetrokken en heb overal geweigerd mijn thuisadres te geven. Want hoezo is dat nodig? En hoe kunnen zij weten of het klopt wat ik opgeef? Want ik kan het door mij opgegeven adres niet bewijzen. Meestal hielden ze dan wel op met aandringen. De campingeigenaren weten helemaal niets van regelgeving. En de meeste mensen ook niet en die geven braaf alle gevraagde informatie door. En dan begrijpen ze meestal niet wat daar erg aan is en beweren “ik heb niets te verbergen!” 🙈
Auwereel
21-08-2025 om 13:49
Schoondochter schreef op 21-08-2025 om 11:37:
Ik had het niet specifiek over je BSN. Die gaat inderdaad, zoals je nu ziet, vooral door andere partijen over straat. Via je arts, de zorgverzekeraar, de Belastingdienst, je werkgever, de boekhouder van je werkgever, als je via een woningstichting huurt hebben die hem ook. En je gemeente. En als je een uitkering krijgt bij UWV. En als je een hypotheek hebt gebruikt die hypotheeknemer ook je BSN om aan de belastingdienst door te geven wat je HRA moet worden dit jaar. Je bank doet dat ook. Bij 1 van die heb je vast ook wel eens iets ingevuld op gevraagd (of dat wordt namens jou gedaan). Ook al doe jij het zelf op papier: zij verwerken alles digitaal en het staat dus ergens online.
En als een bepaalde bank net gehackt is, en de hackers dreigen met een nieuwe hack, ga je dan daar een rekening openen onder het motto, dat kan bij elke bank gebeuren? Vind ik erg koelbloedig.
Schoondochter
21-08-2025 om 14:08
Auwereel schreef op 21-08-2025 om 13:49:
[..]
En als een bepaalde bank net gehackt is, en de hackers dreigen met een nieuwe hack, ga je dan daar een rekening openen onder het motto, dat kan bij elke bank gebeuren? Vind ik erg koelbloedig.
Nee, tuurlijk niet. Maar nu helemaal niet meer mee willen doen aan dit soort onderzoeken nu zou gelijk staan aan je bankrekening sluiten en bij geen enkele bank een nieuwe openen.
Gebruikersnaaminvullen
21-08-2025 om 14:16
Auwereel schreef op 21-08-2025 om 13:49:
[..]
Maar voor de test die je nu gaat doen wordt een ander laboratorium gebruikt.
Ginevra
21-08-2025 om 14:38
ToetieToover schreef op 21-08-2025 om 13:47:
de meeste mensen ook niet en die geven braaf alle gevraagde informatie door. En dan begrijpen ze meestal niet wat daar erg aan is en beweren “ik heb niets te verbergen!” 🙈
Ik doe mee met het bevolkingsonderzoek en geef als het nodig is heus mijn gegevens wel (maar idd alleen die gegevens die nodig zijn). Ik ben geen wappie of zo die van alles weigert of overal complotten ziet.
Maar ik vind het inderdaad niet nodig dat iedereen maar de hele tijd alles van me wil weten. Ik heb hier op het forum wel eens verteld hoe mijn moeder voortdurend slachtoffer werd van alle mogelijke oplichters. Maar zij strooide inderdaad met haar persoonsgegevens rond alsof het pepernoten waren. Allemaal onder het motto "maar ik heb niks te verbergen". Nee, maar de aardige meneer die belde "van de veiligheidsafdeling van de bank" die wist zoveel gegevens van haar, dat móest wel echt zijn. En daar ging weer een paar duizend euro.....
En dat kun je dan allemaal heel dom vinden dat je daar intrapt, maar die oplichters worden steeds geloofwaardiger. De phishingmails worden steeds overtuigender. Met dank aan allerlei gelekte gegevens.
Ik ben in mijn werk een aantal jaren actief geweest op het gebied van persoonsgegevens, veiligheid en privacy. Maar het interesseert mensen zo weinig, ik heb het opgegeven.
Auwereel
21-08-2025 om 16:57
Schoondochter schreef op 21-08-2025 om 14:08:
[..]
Nee, tuurlijk niet. Maar nu helemaal niet meer mee willen doen aan dit soort onderzoeken nu zou gelijk staan aan je bankrekening sluiten en bij geen enkele bank een nieuwe openen.
Ik denk niet aan "helemaal niet meer meedoen", maar de uitnodiging lag naast de krant met een artikel over de hack. Zouden ze niet eerst de boel wat beter kunnen beveiligen, bijvoorbeeld door niet zulke gevoelige informatie te delen met laboratoria? Je moet maar goed opletten en we gaan door als gebruikelijk, die indruk heb ik nu.
Yumi
21-08-2025 om 19:05
Auwereel schreef op 21-08-2025 om 11:32:
Wanneer vul je bij een hotelboeking je BSN en gezondheidsinformatie in?
Bij veel hotels in het buitenland vragen ze je paspoort af te geven en dan krijg je dit de volgende dag terug. Ik maak altijd een kopie met een afgelakt BSN nummer.
Auwereel
21-08-2025 om 22:18
Precies daarom, je wil niet dat ze er met je BSN vandoor gaan, maar dat is dus wel gebeurd met deze hack. Vandaar dat ik niet blij word van deze test nu.
Gebruikersnaaminvullen
23-08-2025 om 16:23
Auwereel schreef op 21-08-2025 om 22:18:
Precies daarom, je wil niet dat ze er met je BSN vandoor gaan, maar dat is dus wel gebeurd met deze hack. Vandaar dat ik niet blij word van deze test nu.
Je weet dat dit, het gehackte, laboratorium jouw test niet gaat verwerken?
Auwereel
23-08-2025 om 17:03
Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-08-2025 om 16:23:
[..]
Je weet dat dit, het gehackte, laboratorium jouw test niet gaat verwerken?
En het laboratorium dat dat wèl gaat doen, heeft die z'n zaken wel op orde?
Poezie
23-08-2025 om 17:39
ToetieToover schreef op 21-08-2025 om 13:47:
[..]
Dit is precies wat hier fout is gegaan: meer gegevens verwerken dan noodzakelijk. En de beveiliging heeft gefaald, maar de impact daarvan had kleiner kunnen zijn als er niet onnodig veel gegevens waren gedeeld.
Ik heb tijdens mijn vakantie rondgetrokken en heb overal geweigerd mijn thuisadres te geven. Want hoezo is dat nodig? En hoe kunnen zij weten of het klopt wat ik opgeef? Want ik kan het door mij opgegeven adres niet bewijzen. Meestal hielden ze dan wel op met aandringen. De campingeigenaren weten helemaal niets van regelgeving. En de meeste mensen ook niet en die geven braaf alle gevraagde informatie door. En dan begrijpen ze meestal niet wat daar erg aan is en beweren “ik heb niets te verbergen!” 🙈
Zo was ik eens bij een camping in Frankrijk waar ze mijn paspoort wilden bewaren bij de receptie. Dat heb ik uiteraard niet gedaan!
Gebruikersnaaminvullen
23-08-2025 om 22:02
Auwereel schreef op 23-08-2025 om 17:03:
[..]
En het laboratorium dat dat wèl gaat doen, heeft die z'n zaken wel op orde?
Ga je nu alles ontwijken waarbij gegevens van je nodig zijn? Huisartsen, apotheken, ziekenhuizen, fysiotherapeuten, tandartsen ect, etc? Persoonlijk vind ik je wel doorslaan in je reactie. je weet namelijk nooit of gegevens gehackt kunnen worden bij dit soort bedrijven en instanties.
Auwereel
24-08-2025 om 10:27
Als er naast elkaar op de tafel een krant ligt over hacks bij een test laboratorium en daarnaast een oproep voor een vergelijkbare test, ga ik erover nadenken of het nu wel zo verstandig is op dit ogenblik zelf gegevens te delen.
Ik vind het opvallend dat de meeste reacties vrij laconiek zijn, "ach, dat kan altijd gebeuren". Heel anders dan oproepen van vrouwen wier gegevens gelekt zijn en die een vrij nietszeggende brief daarover hebben gekregen.
Oftewel, is ergens over nadenken gelijk doorslaan?
Schoondochter
24-08-2025 om 11:38
Auwereel schreef op 24-08-2025 om 10:27:
Als er naast elkaar op de tafel een krant ligt over hacks bij een test laboratorium en daarnaast een oproep voor een vergelijkbare test, ga ik erover nadenken of het nu wel zo verstandig is op dit ogenblik zelf gegevens te delen.
Ik vind het opvallend dat de meeste reacties vrij laconiek zijn, "ach, dat kan altijd gebeuren". Heel anders dan oproepen van vrouwen wier gegevens gelekt zijn en die een vrij nietszeggende brief daarover hebben gekregen.Oftewel, is ergens over nadenken gelijk doorslaan?
Ik heb die brief gehad. En tuurlijk vind ik het niet leuk, maar het kan gewoon gebeuren, ja.
Gebruikersnaaminvullen
25-08-2025 om 09:03
Auwereel schreef op 24-08-2025 om 10:27:
Ik vind het opvallend dat de meeste reacties vrij laconiek zijn, "ach, dat kan altijd gebeuren". Heel anders dan oproepen van vrouwen wier gegevens gelekt zijn en die een vrij nietszeggende brief daarover hebben gekregen.Oftewel, is ergens over nadenken gelijk doorslaan?
Bijna alle instanties waar je "loopt" die over je gezondheid gaan, hebben de BSN nodig. Ik probeer te zeggen dat ze allemaal gehackt kunnen worden. Dus nee, je weet niet of je gegevens veilig zijn. Niet nu en niet in de toekomst. Ze kunnen namelijk niet air gapped werken omdat ze onderling gegevens uit moeten wisselen.