Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Darm-, baarmoederhalskanker onderzoek, nog meedoen of niet?

Auwereel schreef op 20-08-2025 om 09:59:

Nou, ik heb niet het vertrouwen terug dat mijn gegevens veilig zijn

Dat zijn ze ook niet..

Auwereel schreef op 20-08-2025 om 09:59:

Nou, ik heb niet het vertrouwen terug dat mijn gegevens veilig zijn en mensen die last hebben van identiteitsfraude worden vaak met een kluitje in het riet gestuurd, onder het motto, had je maar beter op moeten letten. Daar kan ik me over opwinden.

Op de website. 

Testen nu naar ander lab

Het datalek heeft geen invloed op de uitslagen die deelnemers aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker al hebben ontvangen of nog zullen ontvangen. Vrouwen die al onderzoek hebben laten doen, hoeven dus niet opnieuw deel te nemen. Van vrouwen die nu meedoen aan het bevolkingsonderzoek gaat hun test naar een ander laboratorium.

Het geeft geen garantie dat dit bedrijf nooit gehackt wordt, maar dat risico is overal waar computers en internet gebruikt worden.

Auwereel schreef op 20-08-2025 om 08:15:

De meeste dingen die ik op het internet doe, zijn risicovol voor hacks.
Wat mij bij deze hack vooral zorgen baart, is dat ook de burgerservicenummer in combinatie met alle andere gegevens is buitgemaakt. Daar kan een uitstekende identiteitsfraude mee gedaan worden en daarvan zijn de gevolgen bepaald niet grappig.
En dat de criminelen die de hack hebben gedaan, dreigen met een volgende hack.

Maar ja, ik wil ook weten hoe het met mijn darmen staat.

Om te weten hoe het met je darmen staat is het niet nodig dat je naam, adres, geboortedatum en BSN in dat laboratorium geregistreerd worden. 
Patiënt CX63745 of een QR code zou genoeg zijn, nou vooruit, geboortejaar erbij kan ook nog nuttig zijn. De huisarts, of andere instantie die de test afneemt en de uitslag doorgeeft kan dat weer koppelen aan jouw gegevens. 
Eigenlijk best gek dat je hele handel met dat teststaafje meegestuurd wordt, vooral omdat dat laboratorium dus weinig aan beveiliging had gedaan. 

Ginevra schreef op 20-08-2025 om 11:32:

[..]

Om te weten hoe het met je darmen staat is het niet nodig dat je naam, adres, geboortedatum en BSN in dat laboratorium geregistreerd worden.
Patiënt CX63745 of een QR code zou genoeg zijn. De huisarts, of andere instantie die de test afneemt en de uitslag doorgeeft kan dat weer koppelen aan jouw gegevens.
Eigenlijk best gek dat je hele handel met dat teststaafje meegestuurd wordt, vooral omdat dat laboratorium dus weinig aan beveiliging had gedaan.

Ja...nu je het zegt vind ik dat eigenlijk ook wel.

Auwereel

Auwereel

20-08-2025 om 12:16 Topicstarter

Ok, ben overtuigd, ik ga testen. Maar ik moet nog even moed verzamelen om in mijn poep te gaan roeren.

Auwereel schreef op 20-08-2025 om 12:16:

Ok, ben overtuigd, ik ga testen. Maar ik moet nog even moed verzamelen om in mijn poep te gaan roeren.

succes.

Auwereel schreef op 20-08-2025 om 12:16:

Het scheelt dat het je eigen poep is. Als verpleegkundige op de interne is het dagelijkse kost van een vreemde🤢 Een eierdoos (ipv kartonnen bekkentje) overdwars in de pot hangen is het handigste. En je verstand op nul. Het is maar poep. 

Citroengraag schreef op 20-08-2025 om 13:31:

[..]

Het scheelt dat het je eigen poep is. Als verpleegkundige op de interne is het dagelijkse kost van een vreemde🤢 Een eierdoos (ipv kartonnen bekkentje) overdwars in de pot hangen is het handigste. En je verstand op nul. Het is maar poep.

Hé dat is een goeie tip! Ik had gewoon een bedje van toiletpapier gemaakt 

Citroengraag schreef op 20-08-2025 om 13:31:

[..]

Ik gebruik daar luierbroekjes voor. Zijkanten openscheuren en dan kan je het overdwars over de bril hangen. (Helaas veel ervaring, ik kan me voorstellen dat je geen  heel pak luierbroekjes koopt als je het maar 1x per 5 jaar hoeft te doen)

absor schreef op 19-08-2025 om 19:42:

ik doe mee. Mijn gegevens kunnen overal lekken. Volgende keer wordt misschien de overheid of de gemeente of mijn werkgever gehackt, en dan?
ik vind uitkomst van dit soort onderzoeken zo belangrijk dat ik het risico neem.

Kijk naar het Openbaar Ministerie. Wekenlang afgesloten van internetverkeer.

Niemand die weet wat er allemaal gelekt is...

Auwereel

Auwereel

20-08-2025 om 15:36 Topicstarter

Ik eet geen eieren, dus een eierdoos heb ik niet. Wel plastic wegwerpbordjes die precies passen. Ik vind het ook lastig dat er geen urine bij mag komen, meestal moet ik 's ochtends vroeg dringend boodschap 2 èn 1 afhandelen.

Geef mij maar caviapoep, die drolletjes raap ik zo op (mits de cavia's gezond zijn). En ik werk niet voor niets niet in de gezondheidszorg!

Auwereel schreef op 20-08-2025 om 15:36:

Ik eet geen eieren, dus een eierdoos heb ik niet. Wel plastic wegwerpbordjes die precies passen. Ik vind het ook lastig dat er geen urine bij mag komen, meestal moet ik 's ochtends vroeg dringend boodschap 2 èn 1 afhandelen.

Geef mij maar caviapoep, die drolletjes raap ik zo op (mits de cavia's gezond zijn). En ik werk niet voor niets niet in de gezondheidszorg!

Er wordt getest op bloed in de ontlasting. Een klein beetje urine beinvloedt de testuitslag echt niet, als je voorkomt dat er een laagje in het testbuisje komt. 

Auwereel

Auwereel

20-08-2025 om 15:44 Topicstarter

Dat stond de vorige keer in de handleiding, dat dat echt niet mocht, urine bij de ontlasting. Misschien om te voorkomen dat als je toevallig ook net een milde blaasontsteking hebt, dat dat de oorzaak is voor het vinden van bloedcellen?

Lisabette schreef op 19-08-2025 om 19:24:

Ik doe niet meer mee. Ik vind het gevaar dat mijn gegevens uitlekken te groot. Ik ga hiervoor apart naar de huisarts. Buiten de reguliere controles.

Maar ze hebben je gegevens toch al?

Auwereel

Auwereel

20-08-2025 om 16:40 Topicstarter

Yumi schreef op 20-08-2025 om 15:54:

[..]

Maar ze hebben je gegevens toch al?

Niet alle gegevens van heel Nederland zijn uitgelekt, hoofdzakelijk die van de laatste drie jaar van een specifiek laboratorium. Ik hoop net vrij te peilen omdat mijn laatste check langer geleden is. Maar nu dus die uitnodiging op de mat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.