Gezondheid en welzijn
Auwereel
19-08-2025 om 19:08
Darm-, baarmoederhalskanker onderzoek, nog meedoen of niet?
Normaal doe ik met alle testen mee als ik een oproep krijg, maar nu ik terug van vakantie een oproep voor de zelf -afname test voor darmkanker vind èn de kranten vol staan over de hack waarbij zoveel gegevens zijn buitgemaakt en het dreigement op nog meer aanvallen, sta ik in dubio. Gooi ik, als ik meedoe, niet mijn persoonlijke gegevens op straat? Aan de andere kant vind ik zulke testen om op tijd op het spoor te komen, ook erg belangrijk.
Wat doen jullie met de oproepen nu?
Auwereel
20-08-2025 om 08:15
De meeste dingen die ik op het internet doe, zijn risicovol voor hacks.
Wat mij bij deze hack vooral zorgen baart, is dat ook de burgerservicenummer in combinatie met alle andere gegevens is buitgemaakt. Daar kan een uitstekende identiteitsfraude mee gedaan worden en daarvan zijn de gevolgen bepaald niet grappig.
En dat de criminelen die de hack hebben gedaan, dreigen met een volgende hack.
Maar ja, ik wil ook weten hoe het met mijn darmen staat.
Groentetuin
20-08-2025 om 08:17
natuurlijk mee doen!
Ik ken iemand die bang was voor zulke onderzoeken en niet meedeed.
Is overleden , ik had t wel moeten doen zei ze
Groentetuin
20-08-2025 om 08:19
Groentetuin schreef op 20-08-2025 om 08:17:
natuurlijk mee doen!
O en bij mij kwam er bij t onderzoek wel iets uit, dus ik was ook blij dat ik meedeed, nu elke paar jaar een endoscopie,maar dat valt (behalve dat echt gore drankje dat je moet drinken) alles mee
Daglichtlamp
20-08-2025 om 08:19
Ik vind dat het mogelijk moet worden om in dit soort gevallen en nieuw BSN te krijgen.
Auwereel
20-08-2025 om 08:25
Groentetuin schreef op 20-08-2025 om 08:17:
natuurlijk mee doen!
Contope aan te bevelen, maar biedt geen zekerheid dat je gezond bent, problemen kunnen ook net na de controle toeslaan. Zulke verwijten aan jezelf heeft echt geen zin.
Auwereel
20-08-2025 om 08:25
Daglichtlamp schreef op 20-08-2025 om 08:19:
Ik vind dat het mogelijk moet worden om in dit soort gevallen en nieuw BSN te krijgen.
Dat lijkt me wel een mega-operatie, maar heel terecht!
Auwereel
20-08-2025 om 08:28
Wat me zo ergert aan deze hack-gebeurtenis, is dat de slachtoffers een brief krijgen en verder moeten ze zelf maar opletten. ![]()
Auwereel
20-08-2025 om 08:30
Ik zit net te bedenken, die ontlastingstest, moet je die tot gebruik niet in de koelkast bewaren? Ik vond 'm na mijn vakantie, die test heeft gerust 2 weken kunnen liggen broeien, zou-ie nog goed zijn?
Bakblik
20-08-2025 om 08:40
Auwereel schreef op 20-08-2025 om 08:30:
Ik zit net te bedenken, die ontlastingstest, moet je die tot gebruik niet in de koelkast bewaren? Ik vond 'm na mijn vakantie, die test heeft gerust 2 weken kunnen liggen broeien, zou-ie nog goed zijn?
Nee die hoeft niet koel. Als je de test hebt afgenomen en niet in de brievenbus kunt doen dan moet je de boel in de koelkast leggen.
Herfstappeltaart
20-08-2025 om 08:42
Auwereel schreef op 20-08-2025 om 08:30:
Ik was ook vergeten hem in de koelkast te leggen. Het is ook maar een advies, inderdaad sturen ze hem onaangekondigd op, dus dat mensen op vakantie kunnen zijn kunnen ze weten. Bij mij was alles oké, dus geen ongeldige test ofzo.
Herfstappeltaart
20-08-2025 om 08:43
Bakblik schreef op 20-08-2025 om 08:40:
[..]
Nee die hoeft niet koel. Als je de test hebt afgenomen en niet in de brievenbus kunt doen dan moet je de boel in de koelkast leggen.
Voor gebruik zou je hem ook in de koelkast moeten bewaren. Staat in de gebruiksaanwijzing, maar die las ik pas toen ik hem ging gebruiken (paar dagen na ontvangst).
Schoondochter
20-08-2025 om 08:49
Daglichtlamp schreef op 20-08-2025 om 08:19:
Als er aantoonbaar verkeerde dingen gebeuren met je BSN is dat al mogelijk.
Herfstappeltaart
20-08-2025 om 09:03
Auwereel schreef op 20-08-2025 om 08:28:
Wat me zo ergert aan deze hack-gebeurtenis, is dat de slachtoffers een brief krijgen en verder moeten ze zelf maar opletten.
Je bent dan in elk geval misschien wat alerter op fraude (bij vreemde mailtjes e.d.). Verder zou ik ook niet weten wat je moet doen.
Schoondochter
20-08-2025 om 09:14
Auwereel schreef op 20-08-2025 om 08:28:
Wat me zo ergert aan deze hack-gebeurtenis, is dat de slachtoffers een brief krijgen en verder moeten ze zelf maar opletten.
Wat wil je dat ze nog meer doen? De hack is al uitgevoerd en valt niet meer te voorkomen. Meer doen dan opletten kan ik ook niet bedenken.
Auwereel
20-08-2025 om 09:59
Nou, ik heb niet het vertrouwen terug dat mijn gegevens veilig zijn en mensen die last hebben van identiteitsfraude worden vaak met een kluitje in het riet gestuurd, onder het motto, had je maar beter op moeten letten. Daar kan ik me over opwinden.