Gezondheid en welzijn
Auwereel
19-08-2025 om 19:08
Darm-, baarmoederhalskanker onderzoek, nog meedoen of niet?
Normaal doe ik met alle testen mee als ik een oproep krijg, maar nu ik terug van vakantie een oproep voor de zelf -afname test voor darmkanker vind èn de kranten vol staan over de hack waarbij zoveel gegevens zijn buitgemaakt en het dreigement op nog meer aanvallen, sta ik in dubio. Gooi ik, als ik meedoe, niet mijn persoonlijke gegevens op straat? Aan de andere kant vind ik zulke testen om op tijd op het spoor te komen, ook erg belangrijk.
Wat doen jullie met de oproepen nu?
Bakblik
19-08-2025 om 19:12
Ik heb in april meegedaan aan die voor darmen. Dat mijn gegevens nu misschien buit zijn gemaakt is jammer. Maar wat zouden de criminelen weet mee kunnen? Staat je bsn erop? Dat zou ik kwalijk vinden maar als dat niet zo is vraag ik mij af wat de waarde is van die gegevens.
Amboise
19-08-2025 om 19:12
Ik ken iemand die zonder deze onderzoeken niet meer geleefd had en nu weer gezond is. Dus zeker meedoen, zou ik zeggen. Bij alles waar je je gegevens deelt kunnen je gegevens gehackt worden of kan er een datalek plaatsvinden, ook bij je telefoonabonnement, bankrekening, administratie van de werk, pakketjes die je bestelt, etc. Natuurlijk moet je hierin zo voorzichtig mogelijk zijn (wat betreft wachtwoorden enzo), maar gelukkig heeft het over het algemeen geen erge gevolgen. Ik denk dat de gegevens van heel Nederland al diverse keren ergens gelekt of gehackt zijn, hoeveel last heb je daar in de praktijk van?
Schommelstoel
19-08-2025 om 19:19
Ik kan inmiddels uit eigen ervaring zeggen dat ik het hebben van (gynaecologische) kanker vele malen ernstiger vind dan het feit dat mijn gegevens mogelijk op straat zouden komen te liggen.
Dus ik zou zeker nog meedoen aan de bevolkingsonderzoeken.
Lisabette
19-08-2025 om 19:24
Ik doe niet meer mee. Ik vind het gevaar dat mijn gegevens uitlekken te groot. Ik ga hiervoor apart naar de huisarts. Buiten de reguliere controles.
Schommelstoel
19-08-2025 om 19:28
Lisabette schreef op 19-08-2025 om 19:24:
Ik doe niet meer mee. Ik vind het gevaar dat mijn gegevens uitlekken te groot. Ik ga hiervoor apart naar de huisarts. Buiten de reguliere controles.
Maar als je buiten de reguliere oproepen om bij de huisarts bijvoorbeeld een uitstrijkje laat maken, wordt dat toch ook in een extern lab onderzocht? Dat doet de huisarts niet allemaal zelf natuurlijk.
Of zit dat anders?
Tulpje25
19-08-2025 om 19:29
Je huisarts stuurt het ook naar het laboratorium waar getest wordt. Dus qua opsturen via zelftest of huisarts maakt niet uit
absor
19-08-2025 om 19:42
ik doe mee. Mijn gegevens kunnen overal lekken. Volgende keer wordt misschien de overheid of de gemeente of mijn werkgever gehackt, en dan?
ik vind uitkomst van dit soort onderzoeken zo belangrijk dat ik het risico neem.
Daglichtlamp
19-08-2025 om 19:49
Dat maakt helemaal niet uit. Juist ook testen die door de huisarts zijn ingestuurd zijn betrokken bij dit lek. Ik wil liever dat de hele wereld weet dat ik kanker heb, in plaats van dat ik het zelf niet weet.
Tuinfluiter
19-08-2025 om 19:51
Ik doe er gewoon nog aan mee. Niet fijn dat de gegevens gehackt zijn maar ziek worden terwijl het voorkomen had kunnen worden is vele malen erger.
Ook op andere plaatsen worden geregeld gegevens gehackt laatst nog bij de klm een oud emailadres van mijn man is daarbij buit gemaakt.
Gebruikersnaaminvullen
19-08-2025 om 21:20
En wat denk je dat hij met de tests doet?
Ik vind het echt super vervelend dat mijn gegevens misschien op straat liggen, of op de Dark Web, maar die tests worden niet voor de kat z'n kut aangeboden.
Nieuwe tests worden niet meer naar het betreffende lab gestuurd.
afrodite05
19-08-2025 om 21:31
Ik ga wel meedoen. Net een oproep gehad voor het onderzoek naar baarmoederhalskanker. Dat heb ik uitgesteld vanwege zwangerschap (dan heeft het geen nut, zei de verloskundige) maar zodra het mag, laat ik het doen.
Madamecannibale
19-08-2025 om 21:43
absor schreef op 19-08-2025 om 19:42:
ik doe mee. Mijn gegevens kunnen overal lekken. Volgende keer wordt misschien de overheid of de gemeente of mijn werkgever gehackt, en dan?
ik vind uitkomst van dit soort onderzoeken zo belangrijk dat ik het risico neem.
Dit inderdaad. Er zijn zoveel plekken waarop je gegevens kunnen lekken. Dit soort onderzoeken vind ik dermate belangrijk dat ik het risico wel neem.
Mijn gegevens zijn trouwens gelekt bij deze hack, ik heb er vandaag een brief over gehad.
Schoondochter
20-08-2025 om 06:28
ik doe ook nog mee. Als je je tegen laat houden door dit soort berichten zou je niets meer moeten doen. Geen internet gebruiken, geen spullen kopen, geen sociale media, geen loon krijgen, belasting betalen en ga zo maar door. Dat kan allemaal gehackt en gelekt worden. Dit soort hacks zijn het risico van onze huidige samenleving, en hebben we tot nu toe op de koop toe genomen.
Herfstappeltaart
20-08-2025 om 07:51
Amboise schreef op 19-08-2025 om 19:12:
Ik ken iemand die zonder deze onderzoeken niet meer geleefd had en nu weer gezond is. Dus zeker meedoen, zou ik zeggen. Bij alles waar je je gegevens deelt kunnen je gegevens gehackt worden of kan er een datalek plaatsvinden, ook bij je telefoonabonnement, bankrekening, administratie van de werk, pakketjes die je bestelt, etc. Natuurlijk moet je hierin zo voorzichtig mogelijk zijn (wat betreft wachtwoorden enzo), maar gelukkig heeft het over het algemeen geen erge gevolgen. Ik denk dat de gegevens van heel Nederland al diverse keren ergens gelekt of gehackt zijn, hoeveel last heb je daar in de praktijk van?
Dit. Zéker meedoen.