Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Dalende vaccinatiegraad


https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2023-2024/53
In het vragenuurtje in de Tweede Kamer ging het ook over vaccinaties. Prachtig hoe de staatssecretaris Baudet van weerwoord voorziet (Baudet had hem net aangesproken met 'minister', in zijn suggestieve vraag over vaccinaties):
Staatssecretaris is het. Dat is misschien wel aardig, want voor de rest klopt er ook geen bal van wat u allemaal gezegd heeft. Het zou enorm helpen voor de vaccinatiegraad als meneer Baudet al die onzin over vaccins de volgende keer niet meer zou verkopen, niet alleen hier niet, maar ook op sociale media niet.

Miraval schreef op 16-03-2024 om 08:35:

[..]

Het probleem is dat de lage vaccinatiegraad zich dus niet meer beperkt tot alleen de biblebelt. Zelfs in de grote steden daalt die gestaag met in Den Haag een dieptepunt.

Ik schrok dus ook oprecht dat in mijn stad we maar krap aan aan de 90% vaccinatiegraad komen.

Het is echt afwachten nu tot de ziektes zich nog verder gaan verspreiden. Mazelen is nu in Eindhoven uitbraak. Dat is zeer besmettelijk. En met deze lagere vaccinatiegraad in veel gemeenten gaan we dit jaar vrees ik meerdere ernstig zieken zien en doden. Aan kinkhoest dit jaar al 4 doden.

Als mensen straks weer echt de gevolgen van de ziekte zien zal de vaccinatiegraad wel stijgen. Maar er gaan eerst onschuldige kinderen het slachtoffer worden van het ondoordachte gedrag van hun ouders. Spijtig.

Mick87 schreef op 22-03-2024 om 23:04:

[..]

Ik schrok dus ook oprecht dat in mijn stad we maar krap aan aan de 90% vaccinatiegraad komen.

Het is echt afwachten nu tot de ziektes zich nog verder gaan verspreiden. Mazelen is nu in Eindhoven uitbraak. Dat is zeer besmettelijk. En met deze lagere vaccinatiegraad in veel gemeenten gaan we dit jaar vrees ik meerdere ernstig zieken zien en doden. Aan kinkhoest dit jaar al 4 doden.

Als mensen straks weer echt de gevolgen van de ziekte zien zal de vaccinatiegraad wel stijgen. Maar er gaan eerst onschuldige kinderen het slachtoffer worden van het ondoordachte gedrag van hun ouders. Spijtig.

Ben er ook van geschrokken en vind het te triest voor woorden dat ouders hun kinderen, maar ook dat van een ander in gevaar brengen. We hebben een paar baby's in de familie die nog niet gevaccineerd mogen worden vanwege hun leeftijd, moet daar niet te lang bij stil staan...

Dat vind ik het ergste, als door jouw "eigen wijsheid" als bezorgde, wakkere ouder het babybroertje of -zusje van een klasgenoot kan komen te overlijden.

las gisteren dat in Gelderland de bof weer aan een opmars bezig is. Bizar, de manieren om zulke ziektes weg te houden zijn er, ze zijn simpel en veilig. En dan kiezen ouders ervoor om niet te laten inenten. Wat een domheid.

Tuinfluiter schreef op 15-03-2024 om 19:23:

[..]

Waarschijnlijk hebben ze in eigen omgeving nog nooit een kind meegemaakt wat erg ziek was van een kinderziekte. Als je informatie zoekt vind je ook artikelen over de "voordelen" voor het afweersysteem als je kind kinderziektes doormaakt. Ze gaan er dan natuurlijk niet vanuit dat hun kind ernstig complicaties kan krijgen of er aan bezwijkt.

Hoog opgeleid wil natuurlijk niet zeggen dat je overal verstand van hebt en op elk gebied wetenschappelijke literatuur begrijpt.

Ken genoeg domme "hoog opgeleiden". Hoog opgeleiden hebben vaak alle verstand van hun eigen vakgebied, maar veel van wat buiten hun vakgebied valt snappen ze maar weinig van. Vaak kunnen ze nog geen stekker op een snoertje zetten.

Wollstonecraft schreef op 23-03-2024 om 05:17:

las gisteren dat in Gelderland de bof weer aan een opmars bezig is. Bizar, de manieren om zulke ziektes weg te houden zijn er, ze zijn simpel en veilig. En dan kiezen ouders ervoor om niet te laten inenten. Wat een domheid.

Klopt, ik woon in Gelderland en hier worden op de scholen nu brieven uitgedeeld door de ggd dat de bof rond gaat in de regio.

Ik heb een baby die nog niet gevaccineerd is en contact gehad met het consultatiebureau. Ik begreep dat het rivm aan het kijken is of de regels aangepast kunnen worden of eerder een vaccinatie gegeven kan worden voor BMR. Maar dat eerder vaccineren wel de rest van je leven een minder goede bescherming bied. Stom dat we hier nu over na moeten denken.

Blomke82 schreef op 23-03-2024 om 06:00:

[..]

Ken genoeg domme "hoog opgeleiden". Hoog opgeleiden hebben vaak alle verstand van hun eigen vakgebied, maar veel van wat buiten hun vakgebied valt snappen ze maar weinig van. Vaak kunnen ze nog geen stekker op een snoertje zetten.

Hoog opgeleide meldt zich. Ja, ik weet veel van mijn vakgebied en heb een brede algemene kennis, maar ik weet ook goed wanneer ik iemand nodig heb voor iets waar ik geen of minder kennis over heb. Dus ja, dan luister ik naar een arts of electricien, want  beide vakgebieden zijn niet mijn expertise en als ik dat zelf ga doen gaat het mis. 

Ik denk dat iedereen zijn eigen expertise heeft, dat is ook ongeacht je opleidingsniveau. De electricien maakt net zo goed gebruik van de expertise van de tandarts of de kapper, net als ik.

Ik heb zelf waarschijnlijk de bof gehad toen ik een naar of 14 was. Wat ben ik daar ziek van geweest.
Waarom waarschijnlijk? Niemand heeft er aan gedacht dat het bof kon zijn. Ook omdat ik 'gewoon' gevaccineerd ben. Maandenlang getobt en toen zei een arts op basis van de symptomen dat het hoogstwaarschijnlijk de bof geweest is.

Ik woon helaas in een stad waarin veel mensen niet gevaccineerd zijn: allochtoon en de eerder genoemde mensen die het zelf beter denken te weten dan de medische wereld.  
Zorgelijk situatie. Juist voor mensen met een verlaagde weerstand of mensen die om wat voor reden dan ook niet gevaccineerd kunnen worden.

Mijn zoon heeft twee keer een "bofkop" gehad. De huisarts was verbijsterd omdat zoon keurig gevaccineerd is en stuurde hem direct door voor een bloedtest en hij ging overleggen met de kinderarts.

Het bleek beide keren om een verstopte speekselklier te gaan.

Vraag direct een bloedtest bij een vermoeden van de bof. De bof is volgens mij ook "meldingsplichtig".

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/58362-de-besmettelijke-bof-is-terug-vooral-onder-studenten.html

Mugske schreef op 16-03-2024 om 18:17:

hoe moet dat op kinderdagverblijven met kinderen die te jong zijn om gevaccineerd te worden en kinderen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden?

Die hebben pech...

Juist zij zijn afhankelijk van de "groepsbescherming" van 95%. 

Daglichtlamp schreef op 15-03-2024 om 19:58:

[..]

Ik heb volgens mij geen bof-vaccinatie gehad, en mijn moeder weet ook niet zeker of ik de bof gehad heb. Eigenlijk wil ik die inenting nog een keer regelen, maar ik stel het uit.

Voor mazelen was er destijds een inhaalronde, maar die hoefde ik niet, want ik heb als kind mazelen gehad. Ik was behoorlijk ziek, maar mijn kleine zusje was nog veel zieker, ik herinner me dat de huisarts voor haar aan huis kwam.

Ik ben nog van voor de BMR-vaccinaties. Volgens mijn moeder had ik nooit rode hond gehad dus dat heb ik laten testen voor ik zwanger werd. Bleek wel antistoffen te hebben maar ik ben er kennelijk niet echt ziek van geweest. Bof heb ik twee keer gehad, als kind en later nog een keer begin 20. 

Een broer van mijn vader is in 1944 overleden aan polio. Daar was toen helaas nog geen vaccinatie voor. 

Mijn kinderen hebben alle vaccinaties gehad. 

wild-flower schreef op 19-03-2024 om 13:32:

Voor iedereen die vergeten is hoe kinkhoest er ook nog al weer uitziet.....
Bij Renze ( afgelopen zondag ) liet de Belgische viroloog Marc van Ranst een filmpje zien van een baby met kinkhoest . Een vreselijk gezicht , dat wens je niemand toe .
( ps. waarschuwing , schokkend filmpje )

https://www.rtl.nl/tv/fragmenten/video/47c016dd-a0df-4d46-9f5f-db15b39f39c6/marc-van-ranst-over-toename-kinkhoest-word

Mijn jongste heeft ondanks de vaccinatie tóch kinkhoest gekregen. Maar het verliep gelukkig vrij mild dankzij de vaccinatie. Toch is hij er een week of twee zoet mee geweest. 

Ik heb het filmpje gezien, dat wens je een kind toch niet toe 

Juist voor zulke kleine baby's is die groepsbescherming zo belangrijk. 

Wollstonecraft schreef op 23-03-2024 om 05:17:

las gisteren dat in Gelderland de bof weer aan een opmars bezig is. Bizar, de manieren om zulke ziektes weg te houden zijn er, ze zijn simpel en veilig. En dan kiezen ouders ervoor om niet te laten inenten. Wat een domheid.

Yep, hier in ons dorp ook, via school een brief gehad van de ggd dat het heerst. Mijn kinderen zijn gevaccineerd, maar daarom wel goed om toch in de gaten te houden bij die klachten. 
Ik was oprecht even verbaasd dat ze de bof noemde en niet de mazelen of kinkhoest. 

met de opleving van deze ziekten ga ik er als zorgmedewerker vroeg of laat ook mee te maken krijgen gok ik. 
Hoe zit het met mijn veiligheid als gevaccineerde volwassen dertiger ?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.