Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Daglichtlamp

De winter komt er weer aan en ik kan eigenlijk nu al niet wachten tot het lente wordt.

Maar even zonder gein, de herfst en winter vind ik knus en gezellig. Ik kom het hele jaar door genoeg buiten maar ik mis in de winter al snel de zon en het felle daglicht, wat invloed heeft op mijn humeur. Een echte winterdip. Afgelopen lente heb ik daarom bedacht dat ik deze winter een daglichtlamp wil proberen.

De vraag is: helpt dit? Wie heeft hier ervaring mee en welke lamp raad je aan?


Dan kan je het beste nu al beginnen ipv als je je al rot voelt. 

Geweldig, ik kan niet zonder. Ik heb altijd heel veel last in februari, feestdagen al ruimschoots achter de rug en nog geen licht in zicht. Met kerst heb je natuurlijk net de zonnewende gehad, dan duurt het nog oneindig lang voor het weer een beetje beter wordt.
Ik heb deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/beurer-tl30-daglichtlamp-compact-en-dun-20x12cm/9200000032872632/?s2a=

lees even mee vorig jaar last gehad van veel sombere periodes dus overweeg ook zn lamp 

Of ervaring met z'n bril dat lijkt mij okk wel wat dat je er gewoon mee rond kan lopen.

Ja, hier ook een daglichtlamp! Heel fijn, ik heb eentje met een hoge lichtsterkte, dus ik hoef er maar een half uurtje voor te zitten. Ik zou niet meer zonder willen, ik vind het enorm schelen...

Dit topic doet me er aan denken dat ik de mijne weer moet gaan opgraven.

Sinds ik hem heb kom ik zoveel beter de winter door. Meer energie en minder somber. Ik heb er één waar ik 's ochtends maar en kwartier achter hoef te zitten. Ideaal dus.

Je hebt er tegenwoordig ook die je als peertje in je gewone lamp kunt gebruiken. Ik heb die onder andere in de keuken. Het licht wat daarvan af komt vind ik prettiger dan het wat gelige licht van een gloeilamp, zeg maar. Het lijkt echt op daglicht. Vergeet m daarom wel eens uit te doen. Maar gelukkig verbruikt die nagenoeg geen stroom. 

Fenyw schreef op 08-09-2022 om 22:44:

Geweldig, ik kan niet zonder. Ik heb altijd heel veel last in februari, feestdagen al ruimschoots achter de rug en nog geen licht in zicht. Met kerst heb je natuurlijk net de zonnewende gehad, dan duurt het nog oneindig lang voor het weer een beetje beter wordt.
Ik heb deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/beurer-tl30-daglichtlamp-compact-en-dun-20x12cm/9200000032872632/?s2a=

Deze heb ik ook. Ik kan het je echt aanraden.

Ik merk echt verschil met mijn humeur en energie in de winter sinds ik een daglichtlamp heb. Tijdens het ontbijt zit ik ervoor en soms later op de dag nog een keer. Ik heb er 1 van philips. 

Mijn Exman had zo’n lamp maar ik kon er helemaal niet tegen. Ik moest echt uit de kamer zijn als hij hem aan had. Ik werd er echt beroerd van 🤷🏼‍♀️

Ik heb zelf geen lamp gehad maar wel via de GGZ instelling voor een wit/geel licht lamp gezeten en eentje met blauw licht kunnen lenen. De geel/wit licht kreeg ik migraine van, de gene met blauw licht helemaal geen last van gehad. Heel veel aan gehad des tijds en inmiddels zijn ze allemaal wat goedkoper dan 10+ jaar geleden dus overweeg ik ook maar om er zelf eentje aan te schaffen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

09-09-2022 om 13:31

Ik heb er eentje met blauw licht(250 lux) omdat deze niet zo fel hoeft te staan als wit (10.000 lux). Staat in de badkamer en het licht hoeft alleen in je ogen te vallen waardoor je er niet in hoeft te kijken voor effect.

Apiejapie schreef op 09-09-2022 om 08:54:

Je hebt er tegenwoordig ook die je als peertje in je gewone lamp kunt gebruiken. Ik heb die onder andere in de keuken. Het licht wat daarvan af komt vind ik prettiger dan het wat gelige licht van een gloeilamp, zeg maar. Het lijkt echt op daglicht. Vergeet m daarom wel eens uit te doen. Maar gelukkig verbruikt die nagenoeg geen stroom.

Ik heb er één voor mijn caviahok, een al wat oudere, maar da's een lelijk ding om te zien. Vinden mijn cavia's niet erg, maar mijn oog wil ook wat. Hoe zien die eruit tegenwoordig, linkje of verkooppunt?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

09-09-2022 om 15:52

Mijn volgende wordt er eentje in bril vorm. De lamp die ik heb is al zo oud dat de knopjes zijn gaan plakken.

https://goayo.nl/

Tickel schreef op 09-09-2022 om 15:52:

Mijn volgende wordt er eentje in bril vorm. De lamp die ik heb is al zo oud dat de knopjes zijn gaan plakken.

https://goayo.nl/

Ook interessant ik zie mijzelf niet stil zitten in de ochtend.

Had wel die medisana gevonden 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

09-09-2022 om 16:27

rooiekater schreef op 09-09-2022 om 16:08:

[..]

Ook interessant ik zie mijzelf niet stil zitten in de ochtend.

Had wel die medisana gevonden

Nu staat mijn huidige lamp in de badkamer. Ik doe gewoon mijn routine terwijl hij aan staat, ik hoeft niet stil te zitten en erin te kijken, als het licht maar ik je ogen valt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.