Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Controleren op tekenbeten

Zoon kwam vandaag terug van kamp. Elke Dag zijn ze gecontroleerd op teken (genoeg gevonden ook) en het verzoek om thuis ook nog eens te controleren.

Maar hoe dan? Ik heb zoon helemaal uitgekleed, overal gekeken en gevoeld, maar kun je zo'n teek voelen? Ik heb bij RIVM gekeken en op andere websites. Ik twijfel, want ik doe mijn best maar heb niks gevonden, andere kinderen in de groep hadden er 1, of zelfs 3. Heb ik wel goed gekeken?

Zoon heeft vandaag een lange broek, trui en dichte schoenen aangehad, misschien helpt dat?

Ze zitten graag verstopt: Lies, bilnaad. Of juist in het haar.

Van alle jaren dat mijn dochter op kamp is geweest heeft ze maar 1x een teek gehad en die zat op haar gezicht. 

Het is dus helemaal niet vreemd als je geen teek zou vinden.

Lange broek etc helpt inderdaad. Jonge teken zien eruit als kleine platte spinnetjes, halve centimeter groot. 

Voelen. Met vlakke handen over de huid.
Teken voel je dan echt wel, ook als ze nog klein zijn. Dan zijn het net wiebelende moedervlekken op een steeltje.

Goed speuren naar een zwart puntje. Vooral in de knieholtes, oksels, ellebogen inderdaad. Als er echt een teek zit, zie je m heus hoor! 

SusannaT

SusannaT

23-07-2021 om 22:29 Topicstarter

Thanks allemaal. Ik heb overal gevoeld en elke moedervlek bekeken.

Kleding gaat allemaal direct in de was, heb allerlei dingen gelezen over overlevende teken, dat risico nemen we maar niet 

ik las dat ze bij kinderen vaak in de haargrens zitten. 

Ook als je niks voelt, hou in de gaten of er ergens op de huid rode kring ontstaat. Wie weet is de teek er al uitgevallen. 

Gebruikten ze geen DEET dan? 

gewoon de komende 2 dagen 1x per dag inspectie ,
( Idd vooral in alle vouwen en hoeken ) eerste dag zie je meestal nog niet zoveel. Als een " moedervlek" heel dik wordt en beweegt dan heb je raak. Anders is er niet zoveel aan de hand. Je kan daarna nog in de gaten houden of een kenmerkende kring ontstaat, dan ben je nog steeds vroeg genoeg om te laten behandelen. Met kinderen ( of sowieso) we goed om in de zomermaanden alert op te zijn!

SusannaT

SusannaT

23-07-2021 om 23:33 Topicstarter

Ik heb er zelf naast gezeten, had een rode vlek op mijn enkel, geen kring, maar achteraf kwam ik plaatjes op internet tegen die hier sprekend op leken en óók tekenbeet waren. Ik had nog een foto aan de huisarts laten zien (Ik was op vakantie en drie weken later was die vlek weg), maar die zei: tja, als het lichaam het zelf opruimt, zal het wel niks zijn. Achteraf (nadat ik die foto's in Google had gezien) denk ik toch aan een tekenbeet. Helaas nooit wat aan gedaan en dus geen idee of allerhande klachten daar nu door veroorzaakt worden of op zichzelf staan. 

Ik check het zelf altijd door op mijn mobiele telefoon de zaklamp aan te doen en dan langs mijn armen, benen, enkels enz. te gaan. Ze kunnen soms slechts een speldenknop groot zijn maar je voelt vaak wel dat het een teek is doordat het los/vast lijkt te zitten aan de huid, anders dan een normale moedervlek. Vergis je niet in de grootte, soms zijn ze piepklein dus goed speuren . En mocht je niets vinden, dan goed in de gaten houden of er nergens een rode kring/vlek ontstaat in de loop van de dagen/weken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.