Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Burnout/Overspannen

Wanneer wist jij dat je een burnout had? En wat hielp jou om er weer uit te komen?

Ik schrijf normaal mee onder een andere naam, maar dit onderwerp ligt voor mij gevoelig. Het gaat niet zo goed, ik ben zo moe, tranen zitten constant hoog. Man denkt dat ik op het randje van overspannen zit. Van de week twee dagen al ziek thuis gezeten maar door personeelstekort toch weer uit mezelf gaan werken donderdag. 

(Ik weet eigenlijk niet waar verschil zit tussen overspannen en burnout)

Luistertip: “een burnout en nu” van Anne Lindenkamp, te vinden op Spotify. Zij praat met allerlei deskundigen. Ook was er een aflevering #28 over het verschil tussen overspannen en burnout.

Vervelend vrouw85! De klachten zijn hetzelfde volgens mij, maar ik dacht dat je met overspannen er na een paar weekjes rust wel weer bent. 
Als je van maanden herstel gaat spreken dan is het burnout.
Maar voor nu zou ik vooral rust nemen. Als jij langdurig uitvalt is er nog veel meer personeelstekort. Eerst voor jezelf zorgen. Hoe lastig ook. 

ik wist het toen ik echt niet meer kon, en gewoon ook geen keus meer had. Ik wilde nog wel maar het lukte niet meer. Achteraf ben ik veel te lang door gegaan. En daarvoor heb ik de rekening moeten betalen , ik ben maanden uit de running geweest. Ik hoop dat ik inmiddels geleerd heb, dat als ik jouw symptomen krijg, dat ik dan onmiddellijk een pas op de plaats maak. Zoals gezegd; dat hoop ik, mijn verantwoordelijkheids gevoel en ‘ niet piepen’ mentaliteit zou me dan nog wel in de weg kunnen staan. In ieder geval sterkte gewenst.

Nadat ik een hele nacht had zitten huilen heb ik een afspraak bij de huisarts gemaakt. Hij heeft toen een aantal vragenlijsten afgenomen. Ik scoorde zo hoog dat hij zich serieus afvroeg hoe het mogelijk was dat ik niet eerder was ingestort. Vanaf dat moment heb ik mezelf ziekgemeld en ben ik begonnen aan een lang herstelproces.
 Ik was hier met geen mogelijkheid zelf uitgekomen. Achteraf gezien heb ik jaren op het randje van overspannenheid gezeten en daar heb ik mijn lichaam veel schade mee aangedaan. 
Als je nu zo rondloopt dan raad ik je aan om maandag meteen een afspraak bij de huisarts te maken. Als het nu nog geen burn-out is dan ben je misschien wel hard op weg naar een burn-out. 

Personeelstekort is niet jouw probleem. Dat mag je manager oplossen, daar is zijn salaris ook naar. Door je verantwoordelijk te voelen over zaken die niet jouw verantwoordelijkheid zijn raak je in een burnout. En als je tijdens een ziekmelding toch gaat werken denkt je manager dat het allemaal wel meevalt of dat je je aanstelt. Zou me dus consequent ziekmelden en een verwijsbrief vragen voor de psych.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-09-2021 om 09:11

Ben je al bij je huisarts geweest? Zo nee, snel een afspraak maken voor een dubbel consult.

En als dat bij jullie mogelijk is: een preventief gesprek bij de bedrijfsarts kan ook zinnig zijn. Al was het maar om te kijken of en hoe voorkómen kan worden dat je langdurig uitvalt. Dat is immers ook in het belang van je werkgever.

Sterkte. Je zo voelen is kut.

ik had me al een paar keer ziekgemeld, telkens een paar dagen. Dat hielp dan heel kort. Maar ik voelde me ellendig, in en in moe, veel hoofdpijn, veel huilen en constant vastzitten in gedachtenloops die maar door bleven draaien. Maar ik wilde niet opgeven. Tot mijn leidinggevende me bij zich riep om te bespreken hoe nu verder en ik alleen nog maar kon huilen. Hij heeft me toen naar huis gestuurd. Ik ben toen een maand of 7 thuis geweest, voordat ik kon beginnen met reintegreren.

Vrouw85

Vrouw85

25-09-2021 om 12:00 Topicstarter

Wollstonecraft schreef op 25-09-2021 om 09:55:

ik had me al een paar keer ziekgemeld, telkens een paar dagen. Dat hielp dan heel kort. Maar ik voelde me ellendig, in en in moe, veel hoofdpijn, veel huilen en constant vastzitten in gedachtenloops die maar door bleven draaien. Maar ik wilde niet opgeven. Tot mijn leidinggevende me bij zich riep om te bespreken hoe nu verder en ik alleen nog maar kon huilen. Hij heeft me toen naar huis gestuurd. Ik ben toen een maand of 7 thuis geweest, voordat ik kon beginnen met reintegreren.

Dit omschrijft idd hoe ik me voel. 

Met thuiswerken heb ik mijn manager al 1,5 jaar niet live gezien ivm thuiswerken. Dus daardoor valt het misschien ook minder op nu. 

Personeelstekort Is natuurlijk niet mijn probleem maar afgelopen jaar is 75% van mijn directe collega's vertrokken(niet allemaal vrijwillig) terwijl het werk niet minder wordt. Waar we eerst paar fte te veel hadden is dat nu paar fte te weinig. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

25-09-2021 om 12:08

Een burnout is een overspannenheid in het kwadraat.  

Ik heb het aan voelen komen,  maar te laat terug geschakeld.  Ik ben onmiddellijk 50 % gaan werken,  maar 4 weken later sneuvelde ik alsnog. Kapot was ik. Met angst en paniek aanvallen.  Ik durfde de deur bijna niet meer uit. Ik kon niet eens normaal auto rijden. 

Ik ben na 7 maanden weer begonnen met werken/ reïntegratie.  2x2 uur. Het heeft me bakken met energie gekost. Inmiddels zit ik op 3x4 uur(nu 15 maanden ziek) en verwacht ik niet terug te keren in eigen werk. En dat wil ik ook niet trouwens. 

Heel veel sterkte.  Neem rust. Meld je ziek en zoek goede hulp.

Vrouw85 schreef op 25-09-2021 om 12:00:

[..]

Dit omschrijft idd hoe ik me voel.

Met thuiswerken heb ik mijn manager al 1,5 jaar niet live gezien ivm thuiswerken. Dus daardoor valt het misschien ook minder op nu.

Personeelstekort Is natuurlijk niet mijn probleem maar afgelopen jaar is 75% van mijn directe collega's vertrokken(niet allemaal vrijwillig) terwijl het werk niet minder wordt. Waar we eerst paar fte te veel hadden is dat nu paar fte te weinig.

Dat laatste moet je loslaten. Het maakt jouw situatie niet beter. Het draagt zelfs direct bij aan jouw burn out. 

Maak z.s.m. een afspraak met je huisarts voor een diagnose en advies. Is jouw relatie met je lg goed op zich? Vertel hem dan wat er speelt en dat je je ziek meldt met reden. Als de relatie slecht is ziekmelden zonder reden. Hij zal wel willen weten of je snel terug kan komen, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Eventueel zal hij je heel snel willen doorsturen naar de bedrijfsarts. Daar moet je aan meewerken. 

Voor nu, kies voor je eigen gezondheid. Dat is niet altijd makkelijk, maar hoe langer je hiermee blijft rondlopen, hoe langer en moeilijker het wordt om te herstellen. En mocht je het gevoel hebben dat je je aanstelt? Dat doe je niet!

Mallebeppie schreef op 25-09-2021 om 12:08:

Een burnout is een overspannenheid in het kwadraat. 

Zo beschreef mijn man het ook zo ongeveer. Hij was al een paar keer overspannen geweest maar de burnout was de hel op aarde. 
Man is veel te lang doorgelopen met de burnout en dat heeft zijn lichaam geen goed gedaan. 
Ne ajb jezelf serieus Vrouw en trek aan de bel. Vergeet niet dat je jezelf op de 1ste plaats moet zetten. Een ander doet het niet. 
Sterkte! 🌺

Vrouw85 schreef op 25-09-2021 om 12:00:

[..]

Dit omschrijft idd hoe ik me voel.

Met thuiswerken heb ik mijn manager al 1,5 jaar niet live gezien ivm thuiswerken. Dus daardoor valt het misschien ook minder op nu.

Personeelstekort Is natuurlijk niet mijn probleem maar afgelopen jaar is 75% van mijn directe collega's vertrokken(niet allemaal vrijwillig) terwijl het werk niet minder wordt. Waar we eerst paar fte te veel hadden is dat nu paar fte te weinig.

Dus terwijl jouw baas mensen ontslaat/wegbezuinigt voel jij je geroepen om het door hem veroorzaakte personeelstekort op te vangen? Die baas van je zal zichzelf wel een dikke bonus hebben gegeven (en z'n managers) Dikke vinger naar het management en lekker rust nemen de komende maanden. 

Vrouw85

Vrouw85

30-09-2021 om 15:47 Topicstarter

Ik heb van de week bloed laten prikken om medische zaken uit te sluiten en vandaag toch maar naar huisarts gegaan. Advies om echt even aan mezelf te denken en pas op de plaats te nemen. Dus op mijn werk aangegeven dat ik er voorlopig niet ben. Rust nemen en als ik wil praten terug naar huisarts.
En heb besloten afspraak te maken bij Haptonoom. Misschien dat ik daar iets aan heb. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.