Gezondheid en welzijn
Gemberkoekje
29-01-2026 om 20:33
Bronchitis, wie ook?
Na een verkoudheid van 6 weken (of meerdere verkoudheden achter elkaar, dat kan ook) kreeg ik opeens koorts. Even bij huisarts geweest, bloed geprikt en de ontstekingswaarden waren verhoogd. Het is bronchitis zei de dokter. Ik heb nu antibiotica en het lijkt nu iets beter te gaan. Is de eerste keer dat ik dit heb in mijn leven (ik ben 52). Nu nog vooral last van vervelende hoest vooral ‘s nachts en benauwdheid en kortademigheid na lichte inspanning. Ben benieuwd wie er bekend is met bronchitis en hoe lang het bij jullie duurde.
rionyriony
29-01-2026 om 20:52
Ik heb het lang geleden, toen ik negentien en twintig was, gehad tijdens de twee opvolgende winterseizoenen. En dan een of een paar weken. Het was in de tijd dat ik rookte.
Toen ik ophield met roken stopte de bronchitis en kwam de astma geleidelijk. Bij de bronchitis wist ik meteen wat het was (veel pijn en benauwdheid ook en ik dacht dat het mijn straf voor het roken was), maar bij astma wist ik totaal niet wat me overkwam. Ik was toen al gestopt met roken en dat was kennelijk mijn beloning. Iemand in Italië zei "asma" toen hij me zag en noemde een medicijn en dat zijn we toen gaan halen. Een blauwe inhaler.
Ik heb geen van beide meer. Al vele jaren niet. Bronchitis kwam alleen maar twee seizoenen langs maar astma meerdere decennia voordat het totaal stopte.
Roos57
30-01-2026 om 07:47
Heb je geen prednison kuurtje erbij gekregen?
Die helpt vaak tegen de benauwdheid.
Beterschap ❤️🩹
Yumi
30-01-2026 om 10:13
Ik heb jarenlang last van bronchitis gehad, kon weken duren meerder keren per jaar. Waarvan het 2 keer een longontsteking is geworden. Kreeg overigens zelden antibiotica en prednison al helemaal niet.
Jaar of 10 terug, paar keer bij KNO arts geweest, die had het over rhinitis en sinusitis. Kortom ik ben nogal gevoelig voor snotteraars en blijf erbij uit de buurt. Nadat ik corona heb gehad en longcovid kreeg, ben ik meer thuis, neem de griepprik en vrienden weten dat ze niet langs moeten komen met een verkoudheid... dat werkt, heb nu veel minder luchtwegklachten.
Ellori
30-01-2026 om 15:05
Ik heb COPD en ben daardoor helaas bekend met bronchitis. Ben daardoor helaas ook vatbaarder voor longontstekingen. Elke verkoudheid kan zomaar doorslaan.
Hoe lang het duurt verschilt per keer maar ik blijf altijd weken hoesten. Nu al ruim 3,5 week bezig dankzij een longontsteking. Hiervoor overigens wel antibiotica gekregen.
Prednison krijg ik vaker als ik benauwd ben waarbij medicatie niet of niet voldoende helpt en helpt bij mij in ieder geval enorm goed. Maar grote nadeel is dat je afweersysteem daardoor tijdelijk minder goed werkt en je vervolgens dus weer vatbaarder bent. Maar het heeft er de afgelopen periode toen ik het kreeg wel voor gezorgd dat ik weer kon ademen.
Probeer in ieder geval rustig aan te doen, dit soort dingen vergt gewoon best wel wat van je lichaam, zeker als je 's nachts wakker wordt om te hoesten o.i.d.
Marty1984
30-01-2026 om 19:13
Het ergste stuk duurt hier meestal standaard een dag of 5. Het gehoest daarna nog minstens een week of 3 à 4.
Als het ten minste met 1 lading antibiotica opgelost is. Al een paar keer gehad dat ik toch echt een 2de stootkuur nodig had. Of dat het kort nadat de AB afgelopen was - na een week à 10 dagen - terug oplaaide.
Meestal hier overigens een combi van AB en één of andere puffer.
Om de paar jaar of iets vaker wel eens prijs. En als het dat niet is, is het wel een keelontsteking. Mijn keel is elk jaar minstens 1 keer nogal aantrekkelijk.
kerst
31-01-2026 om 13:13
Ik ga met dergelijke klachten als bronchitis symptomen niet gauw naar de huisarts.Tegen nachtelijk hoesten codeïne via recept huisarts.
Ergste deel duurt toch al gauw minstens twee weken volgens mij.
Wat Yumi zegt, blijf uit de buurt van snotteraars scheelt enorm.
Gemberkoekje
31-01-2026 om 17:11
Bedankt voor jullie reacties, ja het gaat al een stuk beter. Wel nog snel moe en regelmatig hoesten maar ik heb geen koorts meer en voel me niet meer ziek.
Yumi
31-01-2026 om 23:13
Gemberkoekje schreef op 31-01-2026 om 17:11:
Bedankt voor jullie reacties, ja het gaat al een stuk beter. Wel nog snel moe en regelmatig hoesten maar ik heb geen koorts meer en voel me niet meer ziek.
Fijn dat het wat beter gaat, doe het vooral rustig aan!