Gezondheid en welzijn
Truusdemier
27-07-2025 om 22:44
Borstonderzoek
Hallo!
Zijn er hier dames die ervoor kiezen om de tweejaarlijkse borstfoto’s niet via het bevolkingsonderzoek te doen, maar via een eigen gekozen manier, zoals Private Scan of DirectClinics, al dan niet in Duitsland of België?
Ik hoor graag ervaringen, bedankt’
Truusdemier
28-07-2025 om 13:00
Dat kan ik me ook voorstellen, vandaar dat ik aangegeven heb het zelf te willen betalen. Geen idee wat dat zou kosten, bedenk ik me net.
. Het geeft in ieder geval aan hoe graag ik zo’n mammogram wil vermijden.
Joszy
28-07-2025 om 13:08
Heb je al eens zo'n kliniek gebeld om informatie te vragen? Hoe doen jullie dat, wat kost het, wat gebeurt er als jullie iets afwijkends zien? Ik denk dat je dan al aardig wat info hebt en dan kun je misschien ook wat gerichter op zoek naar reviews en ervaringen etc
Roos57
28-07-2025 om 13:30
ja vooral wat als jullie wat afwijkens zien . Dan ga je alsnog naar het ziekenhuis en krijg je daar weer onderzoeken.
Roos57
28-07-2025 om 13:33
en als je toch wel voor mammografie gaat of kiest of moet
Heb je al gekeken naar hoe goed je daar dan door heen kan komen
Goede pijnstillers
Goede ontspanneners als oxazepam zo nodig
Je huisarts weet vast wel iets 😊
Due-scimmie
28-07-2025 om 14:51
Truusdemier schreef op 28-07-2025 om 13:00:
Dat kan ik me ook voorstellen, vandaar dat ik aangegeven heb het zelf te willen betalen. Geen idee wat dat zou kosten, bedenk ik me net.
. Het geeft in ieder geval aan hoe graag ik zo’n mammogram wil vermijden.
Google zegt tussen €250 en €500 in Duitsland. Maar ik had meer verwacht eigenlijk.
Helpdesk
28-07-2025 om 17:59
Ik lees mee. Vanwege een knobbeltje in mijn borst heb ik voor volgende week een afspraak bij de HA staan. Beetje huiverig voor een mammografie maar als het moet dan is het maar zo.
Zijn er hier forummers die weleens een pijnstiller en/of oxazepam hebben genomen? Hielp dat?
Grietje2
28-07-2025 om 19:42
Iedereen ervaart het natuurlijk anders.
Ik moest ook voor een mammografie bij de borstpoli.
Huiverig na alle verhalen die ik gehoord had, maar het is mij alles meegevallen.
Ik had geen pijnstilling ingenomen.
Citroengraag
28-07-2025 om 19:52
Grietje2 schreef op 28-07-2025 om 19:42:
Iedereen ervaart het natuurlijk anders.
Ik moest ook voor een mammografie bij de borstpoli.
Huiverig na alle verhalen die ik gehoord had, maar het is mij alles meegevallen.
Ik had geen pijnstilling ingenomen.
Maar Truusdemier heeft al ervaring dat het voor haar heel pijnlijk is. Dus aan ervaringen van anderen dat het bij hen niet zo is helpt ze niets. Zelf echo of ct betalen lijkt me een optie, als je het geld kunt missen. En anders idd in overleg met huisarts iets rustgevends en pijnstillends, zodat je de pijn volhoudt en minder mee krijgt.
Ik heb nog maar een keer een mammagrafie gehad, de eerste borst ging soepel, tweede stond ik te janken. Dus het ligt echt niet aan jou. En dus ook niet aan de laborante of het apparaat.
Widajo
28-07-2025 om 20:02
Helpdesk schreef op 28-07-2025 om 17:59:
Ik lees mee. Vanwege een knobbeltje in mijn borst heb ik voor volgende week een afspraak bij de HA staan. Beetje huiverig voor een mammografie maar als het moet dan is het maar zo.
Zijn er hier forummers die weleens een pijnstiller en/of oxazepam hebben genomen? Hielp dat?
Ik was al een aantal keer niet goed geworden tijdens het onderzoek. Niet fijn voor mij maar ook niet voor het personeel.
Laatste keer heb ik inderdaad pijnstillers en oxazepam gekregen van de huisarts. Daarom mocht ik niet rijden dus had een vriendin meegenomen. Ze hadden ook al extra tijd ingepland voor mij. Het scheelde een beetje maar het was nog steeds heel vervelend (wit worden en bijna flauwvallen)
Ik zou een ander soort onderzoek graag zelf willen betalen als het niet anders kan. Zoals ik al zei; het was niet fijn voor mij maar ook niet voor de verpleegkundigen. Op de één of andere manier trekt mijn lijf een mammografie gewoon niet
Grietje2
28-07-2025 om 20:16
ik reageerde op helpdesk, vergeten te quoten.
lijkt me een mooie manier op je buik liggen en dan zo’n scan. Vervelend dat de huisarts niet wilt doorverwijzen
Due-scimmie
28-07-2025 om 21:10
Helpdesk schreef op 28-07-2025 om 17:59:
Ik heb eerder dit jaar voor eerst mammografie gehad. Heb vooraf 2 paracetemol genomen maar het viel me zo mee. Deed helemaal geen pijn voor mij, alleen ongemakkelijk.
Helpdesk
28-07-2025 om 22:03
Bedankt voor jullie reacties. Jammer dat een scan (nog) niet de norm is.
Hopelijk valt de gevoeligheid van mijn borsten mee. De week voorafgaand aan ongesteldheid daarom niet maar erna en 2 paracetamols neem ik van te voren. Meestal ga ik bij pijnlijke of oncomfortabel gelegenheden kletsen om mezelf af te leiden.
SuzyQFive
29-07-2025 om 03:24
MildredRatched schreef op 28-07-2025 om 12:44:
[..]
Kreeg jij direct al mammo’s na je brca diagnose of eerst alleen mri’s?
Wist het op mijn 37e, Tot mijn 40e alleen MRI, maar voor die tijd wel al mammo’s gehad. Heb had nogal veel knobbels (fibroadenomen en adenomyose).
Protocol voor mutatiedragera is trouwens sinds deze maand anders.
SuzyQFive
29-07-2025 om 03:27
TO, ja die pijn is herkenbaar. Ik kreeg daarom een tramadol voor een mammo. Maar weet niet wat je daarin al geprobeerd hebt?
Koekie1980
30-07-2025 om 22:55
ik 'moet' om de 5 jaar vanwege een hoger risico en heb ipv de inderdaad pijnlijke mammografie 2x thermografie gedaan. Was bij de mamapoli in Boxmeer, zou even googlen of dit in jouw regio ook kan. Moest ik wel zelf betalen, rond de 350 euro. Daarna een pijnloze echo die wel verzekerd was.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.