Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Bij de tandarts: wel of geen verdoving bij gaatje vullen? Wat doe jij?

Voor de vakantie op controle geweest en helaas weer een gaatje. Eind deze maand kan ik terecht.

Ik heb nog nooit een verdoving gehad voor het vullen van een gaatje en verder heb ik nog nooit zwaardere ingrepen gehad. De laatste keer dat er weer geboord moest worden was om een oude vulling te vervangen. Dappere dodo ging dat zoals gewoonlijk zonder verdoving doen. Nou dat viel wel tegen, toen ik vroeg hoeveel ze nog moest was het einde al in zicht en heb ik nog even doorgezet.

Dit keer denk ik er dus over na om een verdoving te nemen, maar eigenlijk vind ik dat ook weer best spannend, omdat ik niet weet hoe dat voelt.

Maar nu ben ik nieuwsgierig waar de meeste van jullie voor kiezen bij de tandarts: wel of geen verdoving? Altijd of afhankelijk van de behandeling? Of laat je dat beoordelen door de tandarts?

En ik heb dus nog nooit een verdoving gehad, wat kan ik verwachten? Is de prik pijnlijk? Hoelang kan het duren voordat de verdoving uit is gewerkt? 


Ik neem altijd een verdoving, tenzij de tandarts echt zegt dat het in 10 tellen klaar is of het in een kies is met een wortelkanaalbehandeling, dan is de zenuw dood en voel je niets meer. Ik doe dat omdat ik veel gedoe aan m’n tanden heb gehad en geen zin heb in plotselinge pijn en daardoor mogelijk schrik van de tandarts. Verdoving zelf voel ik vaak weinig van. Wel kan het tintelen als een slapende hand zeg maar als het uitwerkt. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

08-09-2021 om 22:39

Ja wel hoor! Liefst onder narcose haha

Verdoving. Een verdoving hoor je niet te voelen, tenzij je een tandarts hebt die niet goed is in het zetten van een verdoving. Te snel inspuiten doet zeer.

ik vind de verdoving vooral irritant als die uitgewerkt raakt. Dus liever zonder verdoving. Ik leef dagelijks met zenuwpijn, vergelijkbaar met boren op een zenuw, dus ben wel wat gewend. Neem liever geen verdoving als het niet lang duurt. Dan liever even (spreekwoordelijk dan) de kiezen op elkaar.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

08-09-2021 om 22:42

Apiejapie schreef op 08-09-2021 om 22:41:

ik vind de verdoving vooral irritant als die uitgewerkt raakt. Dus liever zonder verdoving. Ik leef dagelijks met zenuwpijn, vergelijkbaar met boren op een zenuw, dus ben wel wat gewend. Neem liever geen verdoving als het niet lang duurt. Dan liever even (spreekwoordelijk dan) de kiezen op elkaar.

Ahhh wat naar!!

iLavendel

iLavendel

08-09-2021 om 22:45 Topicstarter

Grappig, ik verwacht ongemak bij het zetten van de verdoving, maar een aantal vinden dus de uitwerking vervelender dan het zetten van de verdoving.

iLavendel

iLavendel

08-09-2021 om 22:46 Topicstarter

Houden jullie er ook rekening mee als in dat je niet meteen na de tandarts en afspraak hebt of naar het werk moet? Of overdrijf ik dan 😂

Ik neem wel altijd verdoving. Al 2 keer gehad dat de tandarts zei; ah, klein gaatje, zo klaar en kan wel zonder verdoving. Toch nam ik er dan wel 1 en eenmaal bezig bleek het toch langer werk/dieper te zitten dan gedacht 

Verdoving zetten vind ik niet heel vervelend.. Even een raar gevoel en vieze smaak in de mond maar dat is het wel

Mijn tandarts doet niet aan zonder verdoving.

Altijd met dus.

Hier is de verdoving standaard na 3 uur uitgewerkt.
Kan er mijn klok op gelijk zetten.

ik ben erg bang voor naalden, maar ik vind de verdoving van de tandarts altijd mee vallen qua pijn/ongemak tijdens het zetten. (Oké ik ben wel dagen lang nerveus maar goed, daarna denk ik altijd het viel mee). Het enige wat ik irritant vind is dat het voelt  alsof mijn tong dik wordt en mijn lip scheef hangt maar als ik in de spiegel kijk is er uiteraard nooit iets scheef 😂

Ik neem altijd een verdoving. Ik heb een keer een gaatje laten boren zonder verdoving: nooit meer, lol. Het zijn even een of twee kortdurende prikjes en daarna kun je ontspannen. Succes!!!

Nee, geen verdoving bij vullen. Vroeger wel maar vijftien jaar geleden heb ik me eens laten aanmoedigen een gaatje te vullen zonder verdoving en sindsdien heb ik het nooit meer nodig gevonden. De tandarts die ik nu sinds tien jaar heb, is de beste die ik ooit heb gehad. Ik heb echt al allerlei ellende gehad, wortelkanaalbehandelingen, trekken, kronen, de hele santenkraam. Maar hij heeft me nog nooit pijn gedaan. Hij bepaalt wat hij verdooft. Ik vraag nooit meer om een verdoving. 

iLavendel

iLavendel

08-09-2021 om 22:54 Topicstarter

Pytha123 schreef op 08-09-2021 om 22:30:

Ik neem altijd een verdoving, tenzij de tandarts echt zegt dat het in 10 tellen klaar is of het in een kies is met een wortelkanaalbehandeling, dan is de zenuw dood en voel je niets meer. Ik doe dat omdat ik veel gedoe aan m’n tanden heb gehad en geen zin heb in plotselinge pijn en daardoor mogelijk schrik van de tandarts. Verdoving zelf voel ik vaak weinig van. Wel kan het tintelen als een slapende hand zeg maar als het uitwerkt.

Bedoel je dan dat je schrikt en er iets fout gaat in de behandeling of dat je dan angst ontwikkeld?


Ik heb gelukkig nog niet veel aan mijn gebit gehad behalve een aantal gaatjes, maar elke keer als ik in die wachtruimte zit krijg ik toch weer de zenuwen. Klinkt raar maar krijg altijd kriebels in de kont. Tandarts blijft toch altijd anders dan naar de huisarts gaan ofzo.

Als kind hadden we een tandarts die alles zonder verdoving deed en was ik echt bang voor de tandarts. Ik poetste goed, maar had altijd gaatjes. Nu doe ik dus altijd met verdoving. Het prikken voel je niks van. Het is wel irritant dat je daarna een paar uur nauwelijks kan eten en drinken, omdat je mond niet goed werkt door de verdoving

iLavendel, heel herkenbaar… Ik zie er al dagen van tevoren tegenop en zit met zweethanden in de wachtkamer. De eerste minuten moet ik mezelf echt rustig praten. Het is ook gewoon ongemakkelijk, naar de tandarts gaan, dus heb maar gewoon besloten dat dit er bij hoort voor mij. Naderhand ben ik altijd opgelucht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.