Gezondheid en welzijn
Kaassoufflee
02-03-2026 om 16:40
Bestralingen en verkoudheid
Ik ben net verkouden geworden, en later deze week krijg ik de eerste bestralingen wegens borstkanker. Ik vraag me af of de verkoudheid vanwege het niezen en snuiven/snotteren de bestraling ook in de weg zit. Het antwoord van de ziekenhuismedewerkster stelt me niet gerust, omdat ze zei “ik denk van niet hoor”. Ik had liever gehad dat ze het even had nagevraagd. Via de BeterDichtbij-app krijg ik te horen dat ik bij die ene afdeling moet zijn waar ik het vage antwoord kreeg…weet iemand hier het toevallig?
Ik moet de adem inhouden tijdens de bestraling. En als ik nies of snuif dan beweeg ik natuurlijk iets.
MMcGonagall
03-03-2026 om 22:12
Off topic, maar wat krijgen er veel vrouwen borstkanker. Momenteel ook vier vrouwen in mijn directe omgeving, twee van 29, en twee dames van 50+. Ik wist wel dat het vaak voorkwam, maar het lijkt nu wel steeds meer. Best wel beangstigend, zeker voor de jonge vrouwen die het complete pakket aan behandelingen krijgen en daarmee zeker een jaar zoet zijn met onzekere prognose.
Sterkte toegewenst voor degenen hier die in het proces zitten!
MIDA
03-03-2026 om 22:50
Kaassoufflee schreef op 03-03-2026 om 07:37:
[..]
Zo’n nies of hoestje komt snel opzetten, maar het zal wel loslopen. Ik kan ook communiceren in dat ding, dus als ik toch iets voel aankomen dan kunnen ze misschien snel de bestraling uitzetten?
Het adem inhouden en het ‘inmeten’ van de positie hebben we vorige week geoefend en gedaan.
Je kunt inderdaad communiceren met de verpleegkundigen. Maar ik denk ook dat het wel zal loslopen, probeer het gewoon te ondergaan. Ik vond toentertijd het ademen en de adem inhouden best pittig, maar uiteindelijk ging het toch gewoon goed.
Nogmaals succes! Voor mij was het bestralingstraject goed te doen, hopelijk valt het voor jou ook mee.
KnorrendKitten
04-03-2026 om 19:23
Eén op de 7 vrouwen krijgt borstkanker. Dan is het niet zo gek dat je iemand kent in je omgeving die het heeft of heeft gehad.
Kaassoufflee sterkte!
SuzyQFive
05-03-2026 om 14:42
MMcGonagall schreef op 03-03-2026 om 22:12:
Off topic, maar wat krijgen er veel vrouwen borstkanker. Momenteel ook vier vrouwen in mijn directe omgeving, twee van 29, en twee dames van 50+. Ik wist wel dat het vaak voorkwam, maar het lijkt nu wel steeds meer. Best wel beangstigend, zeker voor de jonge vrouwen die het complete pakket aan behandelingen krijgen en daarmee zeker een jaar zoet zijn met onzekere prognose.
Sterkte toegewenst voor degenen hier die in het proces zitten!
14% van de vrouwen krijgt borstkanker dus ja… dat is veel.
Kaassoufflee
06-03-2026 om 17:38
Het ging goed allemaal, ik heb het zonder niezen en hoesten kunnen doen gelukkig. Qua diagnose kom ik er als 50+er genadig van af hoor. Ik heb de meestvoorkomende soort en het is op tijd ontdekt door het bevolkingsonderzoek.
MIDA
07-03-2026 om 09:09
Fijn dat het goed ging, Kaassoufflee!
Hoeveel bestralingen krijg je nu nog?
ToetieToover
07-03-2026 om 10:11
Fijn dat je aan ons denkt en een update geeft. Ik was heel benieuwd hoe het zou zijn gegaan.