Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

basaalcelcarcinoom

Volgende week heb ik een afspraak bij de dermatoloog; ben met een raar plekje naar de huisarts geweest en die denkt aan een basaalcelcarcinoom. Ik ben benieuwd naar ervaringen; als dit het is, is het dan een kwestie van wegsnijden en klaar?  Ik heb begrepen dat deze vorm zelden uitzaait dus ik maak nog niet al teveel zorgen....

Ja wegsnijden en klaar . Zo ging het wel bij mijn moeder. Dus ik hoop ook voor jou.
Sterkte.

Ik heb er meerdere gehad, 1 x weggehaald door huisarts en daarna controle dermatoloog. Op andere plek is het behandeld met crème die ik 5 dagen per week moest aanbrengen, ik meen 6 weken. Dit laatste werd voorgeschreven door dermatoloog. 

grasspriet1980

grasspriet1980

24-05-2023 om 13:00 Topicstarter

Dank voor de reacties; dat valt allemaal erg mee dan! En ik neem aan dat er daarna jaarlijks controles zijn?

Nee bij mijn moeder niet

Mijn moeder heeft het ook gehad. Bij haar is het in het ziekenhuis weggesneden. Wat volgens mij belangrijk is, is dat het stukje dat is weggesneden nog nagekeken wordt door de patholoog-anatoom. Die kijkt of de zg. snijvlakken 'schoon' zijn. Dat wil zeggen: dat er geen uitlopertjes van het carcinoom zijn doorgesneden, want dan is er iets in de huid achtergebleven en dat is niet de bedoeling. Voor zover ik weet is het dan daarna 'goed' en is controle niet meer nodig.
Maar vraag bovenstaande even na bij een medicus.

Wegsnijden, in het lab checken of de snijranden schoon zijn, klaar. Misschien nog een keer terugkomen om te kijken of de wond mooi is genezen.

Lizzyliz schreef op 24-05-2023 om 16:27:

Wegsnijden, in het lab checken of de snijranden schoon zijn, klaar. Misschien nog een keer terugkomen om te kijken of de wond mooi is genezen.

Dit. Ik kreeg geen nacontroles.

grasspriet1980 schreef op 24-05-2023 om 13:00:

Dank voor de reacties; dat valt allemaal erg mee dan! En ik neem aan dat er daarna jaarlijks controles zijn?

Jaarlijkse controles zijn meestal alleen bij melanomen. Dat heb ikzelf wel. 

1 x controle, en aanbod tot gehele lichaam check op verdachte plekjes 

grasspriet1980

grasspriet1980

24-05-2023 om 21:19 Topicstarter

Dank voor alle reacties! Stelt me gerust!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.