Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

19-07-2021 om 16:20

Astma

Ik zag dat er nog geen topic was over astma.
Misschien zijn er meer leden die astma hebben en er over willen praten. Maar natuurlijk is iedereen welkom.

Ik heb sinds oktober 2019 de diagnose astma. Als kind was ik altijd verkouden en elke winter hoestte ik de longen uit mijn lijf en later piepen als het mistig was en kortademig op de manege.
Maar pas toen ik tijdens mijn werk buiten niet meer kon inademen door de houtrook, ben ik naar de huisarts gegaan. Ondanks een goede longfunctietest, toch astma. Ik reageer heel sterk op houtrook, luchtvervuiling, bqq-rook, vuurkorven en sigarettenrook. Twee of drie rokers tegenkomen op straat is al genoeg om de pijn op de borst te voelen en dan moet ik mijn luchtwegverwijderer pakken.

Waar ik tegenaan loop:
Ik kan het niet accepteren dat rook en luchtvervuiling dit met mij doen.

Wie heeft ook astma en wil er over praten?


Ik heb ook astma, ook nog niet zo lang de diagnose. Voor mij vielen er wel veel puzzelstukjes op hun plaats over waarom ik soms zo snel buiten adem was. En ik maar denken dat ik een slechte conditie had 😅

Ik heb niet echt een oplossing voor je acceptatie probleem. Ik vind het zelf ook vervelend op terrassen enzo... daar heb je zelf geen controle over, maar je ervaart wel de gevolgen.

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

19-07-2021 om 19:56

Vervelend dat je ook astma heb.
Denken dat je een slechte conditie had, ja, dat komt mij ook bekend voor.

Het accepteren.. dat gaat de ene dag beter dan de andere dag 

Ik heb lichte astma, vooral door droge lucht en een combinatie met (berken) hooikoorts. Heb een Ventolin inhaler en slik Desloratadine. 

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

21-07-2021 om 17:54

Oef, astma en hooikoorts.. 
Ik gebruik 2 keer per dag Flixotide en ik mag 3 á 4 keer per week Ventolin gebruiken.

Hebben jullie ook van die dagen dat je zo ontzettend moe bent (door je astma) ? 

Moeheid valt wel mee. Heb meer last van 't 'bubbelen van mijn longblaasjes' (geen idee hoe dat officieel genoemd wordt) Dan vormt zich slijm wat ik moet ophoesten terwijl ik geen verkoudheid heb. Door het gebruik van de Ventolin gaat dat wel makkelijker en kan ik de volgende dag weer gewoon okee zijn. Ik mag tot 4 keer per dag Ventolin, maar dat doe ik niet zo vaak. 

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

22-07-2021 om 06:32

Ik ken de officiële term ook niet, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Doordat ik veel rokers (en in de winter rook van houtkachels) tegenkom tijdens mijn werk of als ik naar de supermarkt ga, zit ik regelmatig tegen een longaanval aan. Pijn op de borst en naar ademhappen en dan ben ik net een fractie te laat met ventolin. De dagen erna ben ik dan erg moe en futloos. Gisteren was ik net op tijd met die puffer en kon ik gewoon lekker door.

Een vraag die ik ook bij de huisarts kan stellen, maar telkens vergeet. Laten jullie je af en toe controleren bij huisarts of assistent? Ik heb weleens een longfunctie (?) Test gehad lang geleden.
Gebruik al bijna 10 jaar hetzelfde en niemand die er naar kijkt. Qvar.

Mijn huisarts gaf laatst aan dat hij wilde dat ik nog een keer terug zou gaan naar de longarts voor een nieuwe longfunctie test. Dus dat kan zeker. Maar je moet wel een doorverwijzing hebben.

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

23-07-2021 om 06:59

@Evaluna
Ik ben sinds 2019 niet meer getest. Dat was mijn eerste en laatste test.

Vorige maand zei mijn huisarts dat zodra het weer mag, ik weer een longfunctie test moest doen bij de praktijkondersteuner. 
Dus ik moet wachten tot de huisartsen weer een test mogen afnemen, want dat is nu verboden volgens mijn huisarts. Maar ik lees op facebook dat longartsen wel gewoon testen afnemen.

@Dutchgirly: Kan de huisarts je dan geen doorverwijzing geven?

ja dat kan zeker, maar Evaluna zal dan wel even contact op moeten nemen.

Over het nut van doorverwijzen, ik heb jaren geleden van de huisarts puffers gekregen maar het effect hield niet over. Alleen wist ik dat niet want ik had geen vergelijkingsmateriaal. Na een akkefietje op de eerste hulp ben ik doorverwezen naar de longarts. Hoop onderzoeken en nieuwe medicatie. Die maakt echt verschil. Heb veel meer lucht nu. Daarna trouwens nooit meer een controle gehad. Ergens wel gek toch? Nou trek ik zelf wel aan de bel maar toch.

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

25-07-2021 om 09:20

Dutchgirly schreef op 23-07-2021 om 20:18:

ja dat kan zeker, maar Evaluna zal dan wel even contact op moeten nemen.

Oeps, ik zie nu pas dat ik jullie door elkaar heb gehaald.. sorry 

@SilSil
Jeetje, dat is ook wat! 😲Inderdaad vreemd dat er daarna geen controle is geweest.

TriflingButterfly90

TriflingButterfly90

25-07-2021 om 09:30

ik heb jaren gedacht allergisch astma te hebben. Hiervoor verschillende puffers gehad via praktijkondersteuner huisarts. Nooit doorverwezen of longfunctietest gehad.
 Nu uiteindelijk via allergoloog bij de longarts terecht gekomen, zegt longarts dat ik helemaal geen astma heb… puffers blijven nemen is zinloos volgens haar. Terwijl ik er wel baat bij heb. Moet nu komende maand een inspanningstest doen, omdat ze toch willen weten waar de benauwdheid vandaan komt. 

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

26-07-2021 om 06:56

Dat is verwarrend, zeg? Als de pufs helpen, dan is er toch iets aan de hand zou je zeggen. Hopelijk komt er iets bruikbaars uit de inspanningstest, Poison.

Ik schrijf graag mee.
Sinds 2018 weet ik dat ik astma heb, daarvoor dacht ik dat ik gewoon niet goed kon ademen en nog meer moest sporten. Na een aantal keer     een aanval te hebben gehad toch maar naar de huisarts en doorverwezen naar de longarts.
Inmiddels zijn m’n medicijnen goed ingesteld (4x daags Foster) en Ventolin voor als ik moeite heb of ga sporten. Ik vind de verschillen nogal opvallend qua controles, ik heb 1x per jaar een longfunctie onderzoek met foto’s etc en de PO belt 2x per jaar om te vragen hoe het gaat. Ik vind dat wel heel prettig, sowieso om te weten of de boel een beetje stabiel blijft. 
Toen ik erachter kwam astma te hebben was ik net een beetje begonnen met hardlopen en dat ben ik blijven doen op aanraden van de arts aangezien dat de longen gezonder maakt en soepel houdt. Doen jullie specifiek dingen om gezond te blijven? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.