Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 08:04

Ask the gewichtsconsulente!

Moderatorbericht: dit is een Vraag- en Antwoordtopic, geen discussietopic! 


Afgeleid van 'ask the captain'.
Ik ben net klaar met de thuisopleiding gewichtsconsulente, hiervoor professionele voedingsleer gedaan en ik kreeg een briljant advies van medeforummer Auwereel: (Mijn dank is groot, geniaal idee!) een topic waar vragen gesteld kunnen worden over gezond eten en afvallen.

Huishoudelijke mededelingen:
-Ik ben een gewichtsconsulente, geen diëtist en ik ben niet opgeleid voor medische problemen en vraagstukken wat betreft voeding, daar is je huisarts en diëtist voor.
-Ik probeer vragen zsm te beantwoorden maar ik heb niet de tijd en energie om de hele dag online te zijn en soms moet je even wachten. (Maar geduld is een schone zaak zei mijn moeder vroeger altijd )




PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

06-10-2023 om 08:14

Wat een leuk idee!

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 08:25

Wandelvrouwtje schreef op 06-10-2023 om 08:14:

Wat een leuk idee!

Ja dat vond ik dus ook..! (Het idee kwam nogmaals niet van mij...)

Wat is het verschil tussen een gewichtsconsulent en een diëtist? 

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 08:53

redbulletje schreef op 06-10-2023 om 08:41:

Wat is het verschil tussen een gewichtsconsulent en een diëtist?

Een gewichtsconsulente is opgeleid om gezonde mensen met gewichtsproblemen te helpen (gewichtsverlies en een gezonder eetpatroon),  een diëtist doet dat ook maar daarnaast heeft een diëtist ook medische kennis en helpt die dus ook mensen met medische klachten waar voeding bij kan helpen. 

Gaat het bij een gewichtsconsulente enkel om gewichtsverlies door een gezonder eetpatroon of kun jij ook adviseren inzake beweging en andere factoren (zoals bv stress en het effect op het gewicht).

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 09:49

CreaBea schreef op 06-10-2023 om 09:02:

Gaat het bij een gewichtsconsulente enkel om gewichtsverlies door een gezonder eetpatroon of kun jij ook adviseren inzake beweging en andere factoren (zoals bv stress en het effect op het gewicht).

Ik weet idd ook wel wat over bewegen maar idd het gaat om gewichtsverlies. Wanneer overgewicht echt stressgerelateerd is zou ik echt eerst naar de huisarts gaan.

Al kun je alleen al met een gezonder eetpatroon denk ik ook stress  wel wat aanpakken en bewegen, maakt niet uit wat; doe vooral wat je leuk vind maar bewegen helpt zeker ook tegen stress.

Denk jij dat wel ontbijten beter is als je wil afvallen? Of maakt het niet uit? 

MellowTurkey78

MellowTurkey78

06-10-2023 om 09:57

_Audrey schreef op 06-10-2023 om 09:50:

Denk jij dat wel ontbijten beter is als je wil afvallen? Of maakt het niet uit?

Jazeker, dat maakt veel uit!  Je hebt een uur of 8 niks gegeten en net als bij een auto heeft het lichaam brandstof nodig. Ontbijt overslaan is zelfs niet goed als je af wilt vallen want bij gebrek aan energie krijg je een lage bloedsuikerspiegel waardoor de kans dat je rond 10u naar ongezonde dingen met veel calorieën grijpt veel groter is dan wanneer je wel ontbijt.

Echter het maakt niet of je nou om 7u of om 10u ontbijt.

intermittend fasten geeft mij meer energie en de verbranding gaat beter terwijl het hongergevoel afneemt. Hoe sta je tegenover die methode? 

PhoebeHolmesreturns schreef op 06-10-2023 om 09:57:

[..]

Jazeker, dat maakt veel uit! Je hebt een uur of 8 niks gegeten en net als bij een auto heeft het lichaam brandstof nodig. Ontbijt overslaan is zelfs niet goed als je af wilt vallen want bij gebrek aan energie krijg je een lage bloedsuikerspiegel waardoor de kans dat je rond 10u naar ongezonde dingen met veel calorieën grijpt veel groter is dan wanneer je wel ontbijt.

Echter het maakt niet of je nou om 7u of om 10u ontbijt.

Dan moet ik mezelf dat toch eens gaan aanwennen.  Ik ontbijt nooit, maar val ook niet af, ondanks dat ik echt niet veel eet. 

Maakt het ontbijt nog iets uit? Yoghurt met granola en fruit klinkt wel gezond,  dacht ik.

_Audrey schreef op 06-10-2023 om 10:07:

[..]

Dan moet ik mezelf dat toch eens gaan aanwennen. Ik ontbijt nooit, maar val ook niet af, ondanks dat ik echt niet veel eet.

Maakt het ontbijt nog iets uit? Yoghurt met granola en fruit klinkt wel gezond, dacht ik.

Yoghurt is niet gezond op een lege maag:

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/fit-gezond/2023/08/ontbijt-lege-maag/#:~:text=Yoghurt%20is%20namelijk%20maar%20gedeeltelijk,voordat%20ze%20de%20darmen%20bereiken.

Snapte die hype al nooit. Zelf ben ik fan van ei. Lekker voedzaam en minder snel honger.


Ik ontbijt niet en krijg zeker rond 10 uur geen trek in ongezonde dingen want 's morgens hoef ik helemaal geen eten. Mijn eerste eten van de dag is op zijn vroegst om 12 uur een boterham maar meestal later. 

redbulletje schreef op 06-10-2023 om 10:10:

[..]

Yoghurt is niet gezond op een lege maag:

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/fit-gezond/2023/08/ontbijt-lege-maag/#:~:text=Yoghurt%20is%20namelijk%20maar%20gedeeltelijk,voordat%20ze%20de%20darmen%20bereiken.

Snapte die hype al nooit. Zelf ben ik fan van ei. Lekker voedzaam en minder snel honger.


Ik lust ook graag eieren,  dat is best een goed idee voor de ochtend. 

Even voor PhoebeHolmesreturns opkomen:
Iemand stelt een vraag en daar geeft Phoebe een antwoord op, zij heeft er tenslotte voor geleerd.  Laten we niet allemaal gaan kwaken wat voor ons wel werkt of wat volgens de influencers wel of niet goed voor ons is. Influencers hebben er niet voor geleerd hun wijsheid komt van internet en dat staat vol met nepnieuws en misinformatie zoals iedereen zou moeten weten. 

watertoren schreef op 06-10-2023 om 10:13:

Ik ontbijt niet en krijg zeker rond 10 uur geen trek in ongezonde dingen want 's morgens hoef ik helemaal geen eten. Mijn eerste eten van de dag is op zijn vroegst om 12 uur een boterham maar meestal later.

Nou tot twaalf uur hou ik het niet maar mijn ontbijtje staat er nu nog wel.

Ik ken ook iemand die om zeven uur 's morgens vergaat van de honger en zich pas iets waard voelt met wat beschuiten in haar maag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.