Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Antibioticakuur om de 6 uur

Ik ben vandaag begonnen met een antibioticakuur, waarbij ik om de 6 uur een pil moet nemen en in het half uur daarna niet mag liggen. Dat zou betekenen dat ik 's nachts de wekker moet zetten en een half uur moet opblijven. Wie heeft hier ervaring mee en heb je dit toen ook zo gedaan of er 's nachts toch wat meer tijd tussen gelaten?

Anouk1234

Anouk1234

20-06-2025 om 20:01 Topicstarter

Citroengraag schreef op 20-06-2025 om 16:59:

[..]

Dat ligt dus echt aan de reden van inname. Bij endocarditis (als voorbeeld) wordt het iv (in infuus) continue gegeven vanwege de korte halfwaardetijd. Wij weten niet waarom TO dit slukt: ontstoken teen, vooral doorslapen, ontsteken teen met donorhartklep: zet je wekker vooral wel. Forumvragen als deze zijn echt alleen zinvol als je alle info hebt.

Gaat inderdaad om ontstoken tenen.

Anouk1234 schreef op 20-06-2025 om 20:01:

[..]

Gaat inderdaad om ontstoken tenen.

- knip - 

Nu we het toch over antibiotica hebben. 

Ik heb zojuist doxycycline geslikt (twee tabletten van 100 mg in één keer) i.v.m. een tekenbeet. Omdat ik vanuit Duitsland moest komen (laatste dag op de camping) kon ik net voor sluitingstijd mijn apotheek binnen rennen en had ik niet echt tijd voor vragen. Ik was allang blij dat de doktersasistente alles op tijd kon doorzetten.

Vraag aan de apothekersassistente: 

"Hoe lang moet ik uit de zon blijven?" Ik ga het braaf doen, natuurlijk.

Toen ik borstontsteking had zette ik hier de wekker voor. Dan slikte ik het en zat ik een half uur rechtop en probeerde dan weer verder te slapen. Nu was ik sowieso veel wakker 's nachts door ons kind dat vreselijk slecht sliep en ik me heel beroerd voelde door die ontsteking. Je kunt altijd de apotheek vragen om advies. 

Poezenmeisje schreef op 20-06-2025 om 20:27:

Nu we het toch over antibiotica hebben.

Ik heb zojuist doxycycline geslikt (twee tabletten van 100 mg in één keer) i.v.m. een tekenbeet. Omdat ik vanuit Duitsland moest komen (laatste dag op de camping) kon ik net voor sluitingstijd mijn apotheek binnen rennen en had ik niet echt tijd voor vragen. Ik was allang blij dat de doktersasistente alles op tijd kon doorzetten.

Vraag aan de apothekersassistente:

"Hoe lang moet ik uit de zon blijven?" Ik ga het braaf doen, natuurlijk.

Tijdens de kuur en dan nog een dag of 5-6 erna. En als je toch in de zon komt, smeer je heel goed in. 

Bedankt voor je antwoord. 
Dat wordt een saaie week...

Toevallig heeft vriendlief zo’n zelfde kuur en hij houdt zich netjes aan alle tijden. We eten daardoor tijdelijk om 19:00 uur.
Hij krijgt er maag/darmklachten van, daarom heb ik extra kefir en probiotica capsules voor hem. Tip alvast als jou dat ook overkomt. Die neemt hij bij het eten, dus niet samen met de antibiotica want dat zou direct de probiotica opheffen.
Die 10 dagen zijn wel vol te houden, toch? Vriendlief zit in bed zijn halve uurtje uit en slaapt dan weer verder. Beterschap en een goede nachtrust gewenst. 

ik heb het ooit gehad en viel dan toch zittend in slaap, dan schrok ik even later wakker, ging liggen en sliep weer. Deed het wel wat eerder in de nacht. Ik denk 22 en dan 4 omdat ik dan nog al liep, later bleef ik wakker. Ik zou het zelf dit weekend gewoon doen, dan kun je misschien wat langer blijven liggen in de ochtend, als je merkt dat het lastig is voor je zou ik dan maandag toch even de apotheek bellen. 

Anouk1234 schreef op 20-06-2025 om 16:08:

[..]

Flucloxacilline

Die heb ik nu ook. Heb je gezien dat je hem een uur voor of twee uur na het eten moet innemen? 

Ik neem het om 7:00, 12:00, 17:00 en 23:00 en dat is prima bij deze kuur, op voorschrift van de arts. 

Ik heb trouwens een dubbele kuur gekregen ivm buikinfectie na operatie. 

De reden dat je niet mag liggen is dat het je slokdarm kan beschadigen. Half zitten mag prima dus even lezen na inname voor het slapen. Ik kreeg het al in het ziekenhuis en daar was toen nooit iets gezegd over niet liggen 😅. Ik lag toen ook voornamelijk maar sowieso wegens mijn soort operatie in de strandstoelhouding. 

Anouk1234

Anouk1234

21-06-2025 om 09:19 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 21-06-2025 om 09:03:

[..]

Die heb ik nu ook. Heb je gezien dat je hem een uur voor of twee uur na het eten moet innemen?

Ik neem het om 7:00, 12:00, 17:00 en 23:00 en dat is prima bij deze kuur, op voorschrift van de arts.

Ik heb trouwens een dubbele kuur gekregen ivm buikinfectie na operatie.

De reden dat je niet mag liggen is dat het je slokdarm kan beschadigen. Half zitten mag prima dus even lezen na inname voor het slapen. Ik kreeg het al in het ziekenhuis en daar was toen nooit iets gezegd over niet liggen 😅. Ik lag toen ook voornamelijk maar sowieso wegens mijn soort operatie in de strandstoelhouding.

Ja dat van twee uur ervoor tot een uur er na niet eten heb ik ook gezien. Vannacht de wekker gezet en een half uur in bed op mijn telefoon gezeten.  Ik neem om 10.00 , 16.00. 22.00 en 4.00. Nog 9 dagen te gaan.

Sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.