Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Afspraak nr.... bij de tandarts en angst

Ik begin inmiddels te denken aan een kunst gebid. Ik weet het dat is ook niet alles. 

Eerste afspraak 3 gaatjes boren verdoven was een drama door mijn angst. Lieve tandarts met veel geduld.

48 uur later 2 gaatjes geboord opnieuw was verdoven een drama. Aangegeven dat die andere 3 vullingen veel pijn doen maar dat is normaal kan tot 6 weken duren.

Week later weer gebeld pijn was niet uit te houden. Controle gehad alles was goed andere tandpasta mee en afwachten.

2 weken later kroon plaatsing opnieuw bleken de vullingen extreem gevoelig te zijn. Deze keer mijn vaste tandarts die mij al vanaf mini kent. En die zei gelijk als jij zegt dat je er last van heb dan is de kans dat ik met foto's iets vind 99%. 

En ja morgen terug voor spoed afspraak ze hebben war gevonden. Maar dat moet verdoofd worden of ik mijn kies ga behouden geen idee.

Ondertussen is ieder bezoek een drama zo bang ben ik. Ik probeer van alles en de tandartsen ook. Maar de angst blijft. 

Ik ben er klaar mee. 


Vervelend dat je zo angstig bent. Je kunt eventueel een kalmerend middel bij je huisarts vragen, dat haalt de top van de angst weg.

rooiekater

rooiekater

05-10-2021 om 19:46 Topicstarter

Huisarts wil daar niet aan mee werken om iets voor te schrijven.

Wat maakt het verdoven een drama?

rooiekater

rooiekater

05-10-2021 om 20:02 Topicstarter

Netherfield schreef op 05-10-2021 om 20:00:

Wat maakt het verdoven een drama?

Geen idee ben niet bang voor de prik zelf maar ze lijken niet te werken de verdoving.

Wat erg voor je! Ik ben ook bang voor de tandarts, maar bij mij valt t altijd mee. De aanloop er naartoe gaat met zweetuitbraken en hartkloppingen. Zelfs als ik nu bedenk dat ik over 3 maanden weer moet voor controle krijg ik een naar gevoel in mijn buik. En toch valt de beurt zelf dan weer mee. 

Is dit de eerste keer dat het zon pijn doet? En pijn van nieuwe vullingen hoort toch niet?

*knuffel*

Als de angst zelf niet wordt behandeld, blijft het zeuren denk ik.

Ik was vroeger zo bang dat ik jaren niet ben gegaan. Ik ben toen uiteindelijk bij Stichting Bijzondere Tandheelkunde in Amsterdam terecht gekomen. Daar werken ook psychologen, die met jou gaan kijken waar je angst precies in zit en wat je kan helpen.Het doel is iets aan de angst te doen, zodat je weer naar een gewone tandarts kunt.

Mij heeft het goed geholpen, ik ga nu gewoon weer, wil wel echt een aardige geduldige tandarts, maar dan is er geen probleem.

Het is meer dan 25 jaar geleden dat ik daar ben geweest en ze hadden destijds een wachtlijst. Geen idee hoe het nu is. Maar misschien zijn er meer van dit soort plekken? Ik zou echt op zoek gaan naar iemand die je kan helpen met de angst, dat is niet per se een tandarts dus. Heb je nog andere angsten?
https://www.sbt.nl/sbt/team

Veel sterkte in ieder geval !

LydiaDietz schreef op 05-10-2021 om 20:04:


Is dit de eerste keer dat het zon pijn doet? En pijn van nieuwe vullingen hoort toch niet?

*knuffel*

Pijn na het plaatsen van composietvullingen is niet ongebruikelijk. Dat materiaal krimpt en dat duurt langer dan je tandarts bezoek. Kan wel tot een week aanhouden. Hoe groter het gaatjehoe meer kans op napijn

De ouderwetse amalgaam vullingen hadden dat probleem niet.

Wat vervelend dat je zo bang bent! Ik herken je gevoel.
Zelf ben ik ook doodsbang voor de tandarts en al 4 jaar niet geweest.. Het stomme is dat ik nog nooit wat heb gehad met mijn gebit. 

rooiekater

rooiekater

05-10-2021 om 20:15 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 05-10-2021 om 20:04:

Wat erg voor je! Ik ben ook bang voor de tandarts, maar bij mij valt t altijd mee. De aanloop er naartoe gaat met zweetuitbraken en hartkloppingen. Zelfs als ik nu bedenk dat ik over 3 maanden weer moet voor controle krijg ik een naar gevoel in mijn buik. En toch valt de beurt zelf dan weer mee.

Is dit de eerste keer dat het zon pijn doet? En pijn van nieuwe vullingen hoort toch niet?

*knuffel*

Dank je wel 

Dit is sinds jaren weer een fase met veel pijn. Het is lang goed gegaan.

De vorige keer met zoveel pijn bleek mijn kies door midden te zijn gebroken. 

rooiekater schreef op 05-10-2021 om 19:46:

Huisarts wil daar niet aan mee werken om iets voor te schrijven.

Merkwaardig, Ik heb van mijn huisarts een strip lorazepam gekregen om me door tandartscontroles heen te slaan.  Als jouw huisart moeilijk doet kan je tandarts iets voorschrijven, die is tenslotte ook arts.

rooiekater

rooiekater

05-10-2021 om 20:18 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 05-10-2021 om 20:10:

Als de angst zelf niet wordt behandeld, blijft het zeuren denk ik.

Ik was vroeger zo bang dat ik jaren niet ben gegaan. Ik ben toen uiteindelijk bij Stichting Bijzondere Tandheelkunde in Amsterdam terecht gekomen. Daar werken ook psychologen, die met jou gaan kijken waar je angst precies in zit en wat je kan helpen.Het doel is iets aan de angst te doen, zodat je weer naar een gewone tandarts kunt.

Mij heeft het goed geholpen, ik ga nu gewoon weer, wil wel echt een aardige geduldige tandarts, maar dan is er geen probleem.

Het is meer dan 25 jaar geleden dat ik daar ben geweest en ze hadden destijds een wachtlijst. Geen idee hoe het nu is. Maar misschien zijn er meer van dit soort plekken? Ik zou echt op zoek gaan naar iemand die je kan helpen met de angst, dat is niet per se een tandarts dus. Heb je nog andere angsten?
https://www.sbt.nl/sbt/team

Veel sterkte in ieder geval !

Bedankt!

Ik loop op dit moment bij een psycholoog i.v.m depressie en mogelijk ptss.  De angst voor de tandarts willen ze ook zeker naar kijken. De bron ligt ergens in mijn jeugd maar hie nu verder geen idee. 

Ysenda schreef op 05-10-2021 om 20:13:

[..]

Pijn na het plaatsen van composietvullingen is niet ongebruikelijk. Dat materiaal krimpt en dat duurt langer dan je tandarts bezoek. Kan wel tot een week aanhouden. Hoe groter het gaatjehoe meer kans op napijn

De ouderwetse amalgaam vullingen hadden dat probleem niet.

Oh ok. Ik heb ongeveer een vulling in elke kies (met wortelkanaalbehandelingen en al) maar nooit last gehad. Resultaat van 7 of 8 jaar gewoon niet naar de tandarts gaan...

Anyway, ik heb dus een goede tandarts! Of gewoon geluk dat ik er geen last van heb. 

rooiekater

rooiekater

05-10-2021 om 20:54 Topicstarter

kenfan schreef op 05-10-2021 om 20:17:

[..]

Merkwaardig, Ik heb van mijn huisarts een strip lorazepam gekregen om me door tandartscontroles heen te slaan. Als jouw huisart moeilijk doet kan je tandarts iets voorschrijven, die is tenslotte ook arts.

Willen ze niet want uiteindelijk lukt de behandeling wel 

rooiekater

rooiekater

05-10-2021 om 20:56 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 05-10-2021 om 20:49:

[..]

Oh ok. Ik heb ongeveer een vulling in elke kies (met wortelkanaalbehandelingen en al) maar nooit last gehad. Resultaat van 7 of 8 jaar gewoon niet naar de tandarts gaan...

Anyway, ik heb dus een goede tandarts! Of gewoon geluk dat ik er geen last van heb.

Normaal heb ik er ook niet zoveel last van aks ze hebben geboord. Heb dan vaak meer last van mijn kaken die stijf aan voelen. 

Hoe is het gegaan? Hopelijk is het meevallen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.