Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

ZZP, IKB en hele late nabetalingen

Hoi, ik ben ZZPer en heb vragen over hoe hele late nabetalingen worden verwerkt voor de inkomstenbelasting. Ik heb afgelopen zomer en najaar uren gewerkt voor een opdrachtgever die middels payrolling werkt. Het is daar drama qua facturen en contracten goed krijgen en ben daar met hen al vele maanden mee zoet. Het is een betrouwbare opdrachtgever en ik twijfel niet over de betalingen. Ik heb mijn uren van januari bijv. al wel uitbetaald gekregen.
Maar het kan best zijn dat die betalingen over 2023 pas in april of mei binnenkomen. Dat was nl. onder een andere constructie.

Maar ik weet niet goed wat dit voor effect heeft op mijn inkomen. Horen deze betalingen bij mijn inkomen van 2023? Of worden die opgeteld bij mijn inkomen van 2024? Mijn uren staan nl. wel geregistreerd in 2023. Het is ook op basis van die uren dat ik in aanmerking kom voor starters en zelfstandigen aftrekposten. Ik betwijfel nl. of ik dit jaar aan voldoende uren daarvoor kom vanwege een grote pauze in werk vanaf april.

Hoop dat iemand van jullie dit weet?


het gaat om moment dat jij geleverd hebt, niet wanneer de betaling plaatsvindt.

Diyer

Diyer

20-02-2024 om 21:46 Topicstarter

Maar hoe wordt dat verrekend dan? Er wordt gerekend met een fictief ontvangen bedrag en dus ook een fictief inkomen? Ook al kwam dat een half jaar of later pas binnen?

Diyer schreef op 20-02-2024 om 21:46:

Maar hoe wordt dat verrekend dan? Er wordt gerekend met een fictief ontvangen bedrag en dus ook een fictief inkomen? Ook al kwam dat een half jaar of later pas binnen?

Wordt dat niet meegerekend met je openstaande debiteuren per 31 december 2023? 

Dat je die vordering nog open hebt staan en dus meegenomen wordt over 2023 ook met je eventuele BTW aangifte? 


Miraval schreef op 20-02-2024 om 23:00:

[..]

Wordt dat niet meegerekend met je openstaande debiteuren per 31 december 2023?

Dat je die vordering nog open hebt staan en dus meegenomen wordt over 2023 ook met je eventuele BTW aangifte?

Het is inderdaad een openstaande debiteur. 

Miraval schreef op 20-02-2024 om 23:00:

[..]

Wordt dat niet meegerekend met je openstaande debiteuren per 31 december 2023?

Dat je die vordering nog open hebt staan en dus meegenomen wordt over 2023 ook met je eventuele BTW aangifte?

Dat dus idd. En hoort dan gewoon bij maand van levering.  Dus als dat december is geweest, bij 2023  qua inkomsten en bij de btw aangifte  van 4e kwartaal  2023.

Het aantal uren dat je moet maken om in aanmerking te komen voor belastingvoordelen staat los van de betaling. Zeker in het begin maak je mogelijk veel onbetaalde uren: inlezen, praten met anderen, zaken uitwerken, álles wat je doet in het kader van werk telt mee in je uren.

Je facturen heb je in 2023 al verzonden. Dus alles telt mee voor dat jaar. De belastingdienst kijkt niet of je debiteur wel betaald. Die kijkt enkel naar de factuur datum voor het boekjaar.
 Wij hebben bv zaken lopen bij de deurwaarder omdat er niet betaald wordt. Maar de belastingdienst beschouwd het gewoon als inkomsten en binnengekomen btw waarover wij dus gewoon al over moeten afdragen.

RaSa schreef op 21-02-2024 om 09:24:

Je facturen heb je in 2023 al verzonden. Dus alles telt mee voor dat jaar. De belastingdienst kijkt niet of je debiteur wel betaald. Die kijkt enkel naar de factuur datum voor het boekjaar.
Wij hebben bv zaken lopen bij de deurwaarder omdat er niet betaald wordt. Maar de belastingdienst beschouwd het gewoon als inkomsten en binnengekomen btw waarover wij dus gewoon al over moeten afdragen.

Precies en als ze uiteindelijk niet betalen neem je ze op als oninbare debiteur en dan corrigeer je het weer over het nieuwe jaar.

Voor voldoende uren voor startersaftrek wordt niet alleen gekeken naar de uren die je gedeclareerd hebt. Als ondernemer, dus ook als zzp'er, maak je veel uren die je niet declareert. Ik zou mij daar geen zorgen over maken.

Diyer

Diyer

21-02-2024 om 17:07 Topicstarter

RaSa schreef op 21-02-2024 om 09:24:

Je facturen heb je in 2023 al verzonden. Dus alles telt mee voor dat jaar. De belastingdienst kijkt niet of je debiteur wel betaald. Die kijkt enkel naar de factuur datum voor het boekjaar.
Wij hebben bv zaken lopen bij de deurwaarder omdat er niet betaald wordt. Maar de belastingdienst beschouwd het gewoon als inkomsten en binnengekomen btw waarover wij dus gewoon al over moeten afdragen.

Dat is bij mij anders, want ik heb geen facturen verzonden. Ten eerste zijn er geen facturen nodig, omdat ik de uren daar moest inboeken in hun systeem. Maar omdat hun systeem steeds storingen en andere problemen had, kon ik mijn uren niet inboeken. Ik heb dan ook geen facturen opgesteld, maar in mijn eigen boekhouding wel uren opgeschreven (zodat ik ze niet zou vergeten).

Diyer

Diyer

21-02-2024 om 17:09 Topicstarter

Ik denk alleen wel dat als ik de uren straks wel kan gaan inboeken (als overal groen licht op staat), ik die uren wel op 2023 moet inboeken in hun systeem.

Bedankt trouwens voor jullie uitleg. Ik had nog nooit gehoord van openstaande debiteuren. Goed om dat te weten.

Payrolling = loondienst. Je bent dan in loondienst van het payroll bedrijf. Het behoort niet tot je werkzaamheden als zelfstandig ondernemer en ook niet tot het urencriterium. In principe heb je een loonvordering uitstaan en niet een schuld van een debiteur. Het hoort ook niet in de boekhouding van je bedrijf thuis. 

Diyer

Diyer

21-02-2024 om 18:57 Topicstarter

Dan gebruik ik het verkeerde woord ervoor als dat loondienst is. Het is geen loondienst. Het bedrijf heeft de betaling alleen uitbesteed aan een groot en vrij bekend bedrijf (die z'n shit niet op orde heeft) dat voor meer bedrijven werkt en deze boekhouding op zich neemt. Ik geef mijn uren (in hun systeem, dus onlinde) door aan het bedrijf en na akkorderen geven zij door aan de uitbetalende partij hoeveel uur ik uitbetaald moet worden. De uitbetalende partij betaalt echter nog niet vanwege allerlei problemen. Mijn geld hangt dus ergens in de lucht. Maar geen van de bedrijven heeft facturen, aangezien alles online ingeboekt moet worden.

Wanneer jij geen factuur stuurt, waar is dan het bewijs dat dit valt onder ondernemerschap? Voor een ondernemer geldt een wettelijke belastingstermijn van 30 dagen, maar je stuurt niet eens een factuur. Wat voor soort contract is er afgesloten? Gelden jouw algemene voorwaarden? Uit niets blijkt dat je ondernemer bent. Ondernemen doe je op je eigen voorwaarden. Iemand die uitzendurenbriefjes invult in een digitaal systeem en daarna niet factureert is een werknemer. Een ondernemer factureert voor zijn diensten en houdt zelf een boekhouding bij: dat doe jij niet. 

Jij hebt als ondernemer ook geen toestemming nodig om 'te mogen' factureren. Het impliceert dat een ander de baas is niet jij, zoals bij een werknemer met een slecht betalende werkgever. Er is een gezagsverhouding. 

Het feit dat het bedrijf zijn betalingen uitbesteed heeft natuurlijk niks te maken met jouw vordering op hun. En volgens mij moet je als ondernemer een administratie voeren die ook duidelijk is voor de belastingdienst. Wat nou als jij morgen controle krijgt? Hoe ga je je debiteuren laten controleren? Heb je slechts 1 opdrachtgever of meer? Want 1 opdrachtgever kan gezien worden als verkapt loondienstverband. 

Ik weet niet beter als dat ik debiteuren/crediteuren/kasboek moet hebben. Naast natuurlijk de correspondentie en bankafschriften. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.