Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Zonne-energie compenseren

Wij hebben thuis zonnepanelen. En houden (veel) over. Dit wordt teruggeleverd en daar krijgen we een paar cent per kwh voor terug. Op het bedrijfspand (het naastgelegen kavel, wel privé-eigendom) hebben we ook panelen, maar daar gebruiken we meer dan er opgewekt wordt op het bedrijf. Deze extra kwh's moeten we dus kopen tegen het huidige hoge tarief.
Met het ene pand lever ik dus kwh aan de energiemaatschappij waar ik 9 cent voor terug krijg. Met het andere pand mag ik "diezelfde" kwh terugkopen voor 85 cent. Beide panden hebben een eigen energiecontract, bij dezelfde aanbieder. Welke (creatieve) oplossing is er om de zonne-energie van het ene pand te gebruiken in het andere? (naast een kabeltje spannen....)

Welk kabeltje bedoel je?
Ik zou - en dat bedoel jij misschien ook - via een verlengsnoer apparatuur van bedrijf aansluiten op 'thuis'. Volgens mij is dat de snelste en simpelste manier.

Zandhaas

Zandhaas

07-11-2022 om 20:03 Topicstarter

Courage schreef op 07-11-2022 om 19:58:

Welk kabeltje bedoel je?
Ik zou - en dat bedoel jij misschien ook - via een verlengsnoer apparatuur van bedrijf aansluiten op 'thuis'. Volgens mij is dat de snelste en simpelste manier.

Dat was idd het kabeltje wat ik bedoelde. Maar is geen optie, ivm veiligheid

bij je thuis een paar zonnepanelen weg, en bij het bedrijf er een aantal bij

Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 20:06:

bij je thuis een paar zonnepanelen weg, en bij het bedrijf er een aantal bij

Dit, oftewel een professional een kabeltje laten spannen. 

Een accu waarmee je de stroom op slaat en die dan met een kabel voor uitgaande stroom naar het bedrijfspand doen? Geen idee of dat kan, maar er bestaan wel accu’s voor thuisgebruik dus bij zo’n leverancier kan je dat natuurlijk zo navragen

Uitgaande stroom   
Kijktip (echt, zo leuk):


https://m.youtube.com/watch?v=k2mtpXxWggc

Die is leuk Moosey!

Zandhaas schreef op 07-11-2022 om 20:03:

[..]

Dat was idd het kabeltje wat ik bedoelde. Maar is geen optie, ivm veiligheid

Aangezien dat wel de simpelste oplossing is, kan je misschien die 'veiligheid' onder de loep nemen. Is dat echt zo? En is dat dan niet veilig te maken?

Ja precies. Desnoods door een ingegraven mantelbuis? Maar meer dan één groep wordt wellicht lastig (moet je direct uit de meterkast pakken of uit verschillende plekken uit huis) en één zet misschien niet genoeg zoden aan de dijk?

Zandhaas

Zandhaas

11-11-2022 om 11:39 Topicstarter

Zal de praktische oplossingen toch eens overwegen. Ga ook op zoek naar een administratieve oplossing, dat de meterstanden tegen elkaar weggestreept worden. Lijkt me ergens het meest makkelijk, maar krijg het via google in elk geval nog niet gevonden.

Nee, dat is niet in het belang van de energiemaatschappijen dus ik denk dat je daarnaar kunt fluiten

Moosey schreef op 11-11-2022 om 15:15:

Nee, dat is niet in het belang van de energiemaatschappijen dus ik denk dat je daarnaar kunt fluiten

Dat denk ik ook.
En administratief niet te verwerken, schat ik ook in. 'Computer says no'.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-e-auto-als-elektriciteitscentrale-voor-thuis-er-moeten-nog-veel-problemen-overwonnen-worden~b86241b2/

Ai, dat is toch errug jammer. Ik dacht dat er aantal mogelijkheden waren om met je electrische auto te profiteren van de accu, maar wat blijkt: geen enkele elektrische Tesla, Volkswagen of Audi kan terugleveren. Uitzondering zijn enkele modellen van Kia en Hyundai. Zo kan de Kia EV6 een kleine 4 kilowatt vermogen terugleveren, maar alleen via een stopcontactadapter die in de laadpoort gestoken wordt. 

De Japanners hoopten dat hun laadsysteem (Chademo geheten) de wereldstandaard zou worden. Maar dat gebeurde niet. Inmiddels is het stekkersysteem dat Europese en Amerikaanse autobouwers gebruiken (CCS) de standaard. Alleen: CCS kan niet terugleveren.


  1. moet de techniek ervoor in auto of in laadpaal komen?
  2. van wie is de energie in de accu eigenlijk? Van de eigenaar? Of van de autofabrikant? Van de energiemaatschappij die ermee kan handelen? Van de leasemaatschappijen?
  3. wat gebeurt er als iemand zijn auto oplaadt bij een bedrijf met een grootverbruikersaansluiting (die minder belasting betaalt), en die stroom ’s avonds meeneemt naar huis om hem daar via een particuliere aansluiting te gebruiken? Dan wordt er te weinig belasting over deze stroom afgedragen. 
  4. En wat als iemand zijn auto op het werk oplaadt en ’s avonds zijn huishouden (inductiekookplaat, vaatwasser, wasdroger en wasmachine) op ‘stroom van de baas’ laat draaien?
  5. ‘Er wordt nu twee keer belasting betaald: bij het laden van de accu en vervolgens bij het terugleveren. Hierover zijn we in overleg met Financiën.’
  6. Autofabrikanten hebben een probleem: voor hen nog geen verdienmodel, terwijl de accu’s in hun auto’s wel extra slijten. Dat kan tot kostbare garantieclaims leiden. Ze lopen dus risico, zonder directe inkomsten.

Brussel moet duidelijkheid geven zeggen ze allemaal (en verplicht gaan stellen) dan gaat het vinden van oplossingen/antwoorden sneller. Maar een Europese teruglaadstandaard (eigenlijk liever nog wereldwijde) is fiks afstemcircus; Nederland telt drie grote netbeheerders voor het laagspanningsnet, dat valt wel af te stemmen. De Brey: ‘Maar Duitsland heeft er achthonderd, die alles net even anders hebben ingericht.’ Die moeten allemaal kunnen omgaan met terugleveren van elk type voertuig. ‘Dit laat zien waarom een Europese standaard lastig is.’



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.