

Financiën en recht

Yumi
10-04-2025 om 22:57
Variabel energiecontract nu of in de afgelopen 5 jaar, mogelijk heb je teveel betaald.
De Consumentenbond roept mensen op zich te melden als zij nu of in de afgelopen vijf jaar een variabel energiecontract hadden, omdat ze mogelijk te veel hebben betaald voor hun energierekening.
Er zijn in 2 dagen al 77.000 meldingen binnengekomen en het aantal blijft oplopen
Het is een van de drukst bezochte meldpunten ooit", laat een woordvoerder weten.
"Het gaat om miljoenen mensen die een variabel contract hebben gehad", aldus een woordvoerder. Het meldpunt komt voort uit een recente uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam. Het Hof stelde vast dat energieleveranciers in strijd met de regels de energietarieven tussentijds verhoogden.
De uitspraak ging over één klant van Vattenfall, maar kan gevolgen hebben voor alle consumenten met een vergelijkbaar contract. Deze mensen zouden jarenlang te veel hebben betaald.
Het doel van de Consumentenbond is om tot een compensatieregeling te komen en zo een massaclaim te vermijden.
Drukte bij meldpunt variabele energiecontracten: 'Meldingen blijven oplopen'

Yumi
10-04-2025 om 23:02
Zelf heb ik een vast contract, maar vind het schandalig en hoop dat de consumentenbond iets kan betekenen voor mensen die benadeeld zijn door de energieleverancier(s).

MMcGonagall
11-04-2025 om 13:00
Ik heb me al aangemeld via een website die bij Kassa werd genoemd. Voor mijn gevoel betaal ik niet veel te veel voor energie. Ik zit op 210 euro per maand. Dat is wel 100 euro meer dan pakweg vier jaar geleden en we hebben de verwarming lager, maar vergeleken met anderen is het gemiddeld. Ik heb wel in mijn overzicht gezien dat de tarieven soms vier keer per jaar zijn gewijzigd dus dat is waar de claim over gaat. Omdat je die brieven alleen nog via mail krijgt, kijk ik er eigenlijk nooit meer naar.

Peaches
11-04-2025 om 14:44
Ik snap het niet, eigenlijk. Het idee van een variabel contract is toch juist dat de tarieven kunnen wijzigen? Anders heb je een vast contract. Wie legt het me uit?

MMcGonagall
11-04-2025 om 16:42
Peaches schreef op 11-04-2025 om 14:44:
Ik snap het niet, eigenlijk. Het idee van een variabel contract is toch juist dat de tarieven kunnen wijzigen? Anders heb je een vast contract. Wie legt het me uit?
Ik heb nog een ouderwets variabel contract, dus niet zo’n variant met dagprijzen. Kennelijk mogen leveranciers de tarieven van die ‘oude’ contracten wettelijk gezien maar twee keer per jaar wijzigen, maar Vattenfall heeft dat vaker gedaan. Daardoor zijn alle verhogingen ongeldig die sinds deze nieuwe methodiek zijn doorgevoerd, aldus de rechter.

Caroline80
11-04-2025 om 17:08
MMcGonagall schreef op 11-04-2025 om 16:42:
[..]
Ik heb nog een ouderwets variabel contract, dus niet zo’n variant met dagprijzen. Kennelijk mogen leveranciers de tarieven van die ‘oude’ contracten wettelijk gezien maar twee keer per jaar wijzigen, maar Vattenfall heeft dat vaker gedaan. Daardoor zijn alle verhogingen ongeldig die sinds deze nieuwe methodiek zijn doorgevoerd, aldus de rechter.
De variant met dagprijzen heet een dynamisch contract. Dat is wat anders dan een variabel contract.

Schemerlampje
11-04-2025 om 17:20
MMcGonagall schreef op 11-04-2025 om 16:42:
[..]
Ik heb nog een ouderwets variabel contract, dus niet zo’n variant met dagprijzen. Kennelijk mogen leveranciers de tarieven van die ‘oude’ contracten wettelijk gezien maar twee keer per jaar wijzigen, maar Vattenfall heeft dat vaker gedaan. Daardoor zijn alle verhogingen ongeldig die sinds deze nieuwe methodiek zijn doorgevoerd, aldus de rechter.
Oh, zit het zo. Ik zou dat eens moeten nakijken. Sinds vorig jaar hebben we een vast contract, maar daarvoor altijd een variabel contract gehad. Ik weet nog wel dat er een paar jaar geleden gedoe was omdat tariefswijzigingen te laat waren doorgegeven of zo.

rionyriony
11-04-2025 om 18:02
Sinds de oorlog in Oekraïne is mijn tijdelijke contract (voor 1 jaar) toen hij verliep omgezet in variabel. Bij Budget Energie of iets dergelijks. Het maandvoorschot is zoiets als 58 euro? Dat valt te overzien dus ik geloof het wel.
Het zou wat anders zijn als ik een ontzettende afname had maar het valt reuze mee. Voor een tientje of twee ga ik het niet betwisten.
Idd moest ik vrij vaak mijn meterstanden doorgeven en dat vond ik tegen de leer der genade gezien mijn rug. Dus besloten het alleen af en toe te doen.
Mogelijk corrigeren ze het uit zichzelf. Ik zie het wel gebeuren.

Peaches
11-04-2025 om 19:44
Ah, dus ze hebben het vaker gedaan dan mocht. Ja, bij mij ook 4x in een jaar. Ik meld me ook maar aan, niets te verliezen.

Boarn
12-04-2025 om 07:17
Volgens mij hebben wij dat ook, bij Essent. Zal me er eens in gaan verdiepen.

Butterflywhy
12-04-2025 om 15:46
wij hadden het ook en in 2022 en 2023 zijn de tarieven minimaal 4 keer verhoogd ipv 2x