Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Controleer jij je (supermarkt)kassabon?

Ik zelden. Of ik vergeet de bon te vragen of ik doe een korte bon bij zelfscankassa's. 

Naar aanleiding van dit artikel van plan mijn leven te beteren... https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/consumentenbond-albert-heijn-maakt-nog-steeds-fouten-op-kassabon

Peiling

Let jij op de bon?
126 stemmen
43%
25%
32%

Ik kijk altijd op de online bon, in de AH- en Lidl-app. Meestal klopt het wel. Laatst bij de Lidl niet: in plaats van 2 (cantaloupe)meloenen voor 2 euro, had de caissière 2 honingmeloenen à 4 euro per stuk aangeslagen. Daar ben ik toch maar even voor teruggegaan

Nee tegenwoordig niet, maar vroeger deed ik dat wel. Echt vaak kwam het voor dat er een foutje gemaakt werd.
Tegenwoordig bestel ik veel boodschappen online. Toch ga ik bijna elke dag nog wel naar de supermarkt/groenteboer/bakker etc. Maar omdat ik daar dan maar een paar dingen koop heb ik het meestal wel door als het mis gaat.

Vf_Watervrouw

Vf_Watervrouw

08-07-2023 om 15:37 Topicstarter

Viel me deze week (weer) eens op dat je de aanbieding wel goed lezen moet:

  • geldig voor liter verpakkingen, niet de 1,5 liter die er ook tussen staat (drie rekenvoorbeelden alledrie met liters, had geen zin om het uit te testen)
  • Geldig voor pakken tot bijv 250 gram, niet de pakken van 275 die er ook liggen

De enkele keer dat ik in de rij ga sta checken medewerkers wei de folder aanbiedingen als klant denkt dat het niet klopt en soms wordt iemand met 1 product erop gewezen dat het 1+1 gratis is deze week

Ik bestel al mijn boodschappen online voor bezorging en controleer altijd de bon. 8 vd 10 keer klopt deze namelijk niet (in mijn nadeel), of mbt producten of mbt verrekening statiegeld. 

Moet wel vermelden dat dit zowel door AH als door Jumbo snel en prima wordt opgelost online!

Ik maak een schatting van wat de hele handel gaat kosten.
Ik check alleen als het bedrag erg ver van mijn geschat bedrag af ligt.

De helft van de tijd heb ik de bon niet eens mee.

In de winkel gebruik ik de zelfscan, daar kijk ik wel goed op of alles klopt. 
Bij online bestellen heb ik nog nooit op de bon gekeken.  Misschien toch maar eens gaan doen. 

Bij de kassa scan ik even snel langs de producten die ik op het scherm zie. Als ik me verbaas over het hoge bedrag, vraag ik de bon wel. Meestal kom ik er dan achter dat ik allemaal producten boven de 3 euro heb, zoals gisteren garnalen, gerookte zalm, tandenborstels. Dat tikt wel aan.

Vf_Watervrouw

Vf_Watervrouw

08-07-2023 om 15:45 Topicstarter

Oh ja, online check ik Picnic wel. Tijdens het bestelproces is makkelijk te zien of kortingen verrekend worden en achteraf even kijken of alles geleverd is. 

_Audrey schreef op 08-07-2023 om 15:42:


Bij online bestellen heb ik nog nooit op de bon gekeken. Misschien toch maar eens gaan doen.

Zou ik zeker doen, meestal ontvang je deze ook elektronisch en bij een foutje kun je dit heel makkelijk corrigeren ook.

Altijd. En ik ga ook rustig voor een  fout van 20 cent in mijn voordeel  in de rij bij de servicebalie staan.

Ik kijk wel altijd even of er niet per ongeluk dingen dubbel aangeslagen zijn, want dat komt wel vaak voor. Wat ik niet die is kijken of de prijs op de bon wel exact hetzelfde is als op het schapskaartje. Dat is geen doen met een wagen vol spullen.

Eigenlijk alleen als ik kortingsartikelen heb gekocht. Dan kijk ik even of de korting ook echt is verrekend.

Nee, meestal niet. De prijs die op het kaartje staat ben ik toch al vergeten tegen de tijd dat ik bij de kassa ben... 

Ik irriteer me meer aan dat onze Jumbo in het dorp zo vaak producten niet op voorraad heeft en er veel lege schappen zijn. Daardoor grijp ik vaak mis en moet ik weer wat anders verzinnen voor het avondeten... 

ik kijk altijd op het scherm mee bij de kassa, maar eigenlijk alleen of de kortingen worden verrekend 

Weinig het meeste nog wanneer ik wat duurdere actie artikelen koop zoals zacht fruit, waspoeder, toiletpapier en koffie. 

Doordat ik in de Supermarkt gewerkt heb weet ik vaak wel de goede actieproducten te pakken. Soms worden namelijk door vakkenvullers verkeerde producten van hetzelfde merk, maar dan net bio of een andere verpakking op de actieplek gelegd terwijl dat geen aanbieding is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.