Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Belasting aangifte 2022

Het is weer tijd om de belasting aangifte te doen, wie heeft deze al gedaan en hoe kwam je er financieel gezien uit, krijg je geld terug of moet je (flink)bijbetalen dit jaar. Alles omtrent de belastingaangifte.


ik krijg als het goed is zo'n 2100 euro terug. Meeste ervan gaat op de spaar voor onze vakantie

Wij krijgen €4100 terug. Dit was wel een verassing omdat ik in december een belletje kreeg van de salarisadministratie dat er te weinig was ingehouden en of ze dit met december (gedeeltelijk) mochten compenseren. 

Dat wij geld terug krijgen heeft te maken met hypotheekrenteaftrek en ook krijgen wij nu inkomensafhankelijke combinatiekorting. Daar hadden we even niet meer aan gedacht. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

05-03-2022 om 11:29

Een tijd lang was ik altijd erg laat (of zelfs te laat, met boete) bij het invullen. Maar sinds die boete ben ik super-alert. 
Gisteren al ingevuld. Omdat ik geen voorlopige belastingteruggave 'neem', en de hypotheek altijd bruto betaal, krijg ik altijd een flink bedrag terug, met drie nullen.
Het geld is ook nodig voor het (achterstallig) onderhoud van mijn huis.

Nu die van mijn moeder nog
En het F-formulier (= gedeeltelijke inkomstenbelasting) van mijn vader, die vorig jaar is overleden.

oh ja, ik krijg maandelijks terug van de hypotheek, dus dat komt er ook nog bij. 

Vandaag verzonden! Duurde ff want we waren de inlog kwijt om de pensioenaangroei factor A op te zoeken. Krijg bijna 4000 nogwat terug, word ik blij van 

MidasWolf

MidasWolf

16-03-2022 om 17:08 Topicstarter

Gisteren de belastingaangifte gedaan.
Ben benieuwd wat er uitkomt.

Vorig  jaar was het dacht ik precies € 0 
Niets terug gekregen, maar ook niets hoeven betalen wat wel weer fijn is.

MidasWolf schreef op 16-03-2022 om 17:08:

Gisteren de belastingaangifte gedaan.
Ben benieuwd wat er uitkomt.

Vorig jaar was het dacht ik precies € 0
Niets terug gekregen, maar ook niets hoeven betalen wat wel weer fijn is.

Dat zie je toch gelijk, wat er uitkomt?

Ik krijg fijn wat terug dit jaar, ik had flinke tandartsrekeningen van wortelkanaalbehandeling en kroon die ik kon aftrekken.

MidasWolf

MidasWolf

16-03-2022 om 18:16 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 16-03-2022 om 18:01:

[..]

Dat zie je toch gelijk, wat er uitkomt?

Ik krijg fijn wat terug dit jaar, ik had flinke tandartsrekeningen van wortelkanaalbehandeling en kroon die ik kon aftrekken.

Dat zou ik niet weten, heb daar niet z’n kijk op. Ik dacht dat het de vorige keer in een brief stond (die later komt) hoeveel je krijgt of betalen moet.

Heb ook hulp met de belastingaangifte.

MidasWolf

MidasWolf

25-03-2022 om 20:22 Topicstarter

Ik heb nog eens in mijn belastingdienst gegevens gekeken.
Hier heb ik eerst overheen gekeken.
Ik moet € 166 betalen 

”Op 24 december 2021 heeft de Hoge Raad bepaald dat de berekening van de belasting in box 3 in bepaalde situaties in strijd is met het Europese mensenrechtenverdrag (EVRM). De berekening in deze aangifte is nog niet aangepast. U kunt uw aangifte gewoon versturen, maar het kan zijn dat u wel een lagere aanslag krijgt dan hier staat. Bij de berekening van de definitieve aanslag over uw vermogen houden wij rekening met de uitspraak van de Hoge Raad. Het is mogelijk dat u de aanslag later ontvangt dan u gewend bent. Meer informatie vindt u op belastingdienst.nl/box3 (opent nieuw venster).”

Misschien wordt het definitieve bedrag nog wat lager, dat zou mooi zijn.

Ik krijg precies 250 euro terug, een fijn extraatje voor de zomer. 
Op de één of andere manier waren mijn vooraf ingevulde loongegevens onjuist. Dat heb ik nog nooit gehad. Toch goed dat ik die met de jaaropgave ernaast grondig controleerde.

MidasWolf schreef op 25-03-2022 om 20:22:

Ik heb nog eens in mijn belastingdienst gegevens gekeken.
Hier heb ik eerst overheen gekeken.
€ 166 betalen

”Op 24 december 2021 heeft de Hoge Raad bepaald dat de berekening van de belasting in box 3 in bepaalde situaties in strijd is met het Europese mensenrechtenverdrag (EVRM). De berekening in deze aangifte is nog niet aangepast. U kunt uw aangifte gewoon versturen, maar het kan zijn dat u wel een lagere aanslag krijgt dan hier staat. Bij de berekening van de definitieve aanslag over uw vermogen houden wij rekening met de uitspraak van de Hoge Raad. Het is mogelijk dat u de aanslag later ontvangt dan u gewend bent. Meer informatie vindt u op belastingdienst.nl/box3 (opent nieuw venster).”

Misschien wordt het definitieve bedrag nog wat lager, dat zou mooi zijn.

Dat laatste heeft alleen betrekking op box 3, inkomen uit vermogen. Het zal alleen lager uitvallen als je meer dan 50.000 vermogen hebt, alles daaronder is vrijgesteld.

TanSwallow86

TanSwallow86

26-03-2022 om 15:36

Krijg niets terug, hoef ook niets te betalen

Wij krijgen 3900 terug. Klein deel voor mijn studie, een deel omdat we een huis gekocht hebben en het grootste deel doordat ik twee banen naast elkaar heb en dus te weinig loonheffingskorting krijg. 
Het deel dat we terug krijgen voor het huis gaat op de gezamenlijke spaarrekening. Het deel dat ik terugkrijg vanwege de studie en loonheffing gebruik ik voor de aanschaf van een elektrische fiets.

o ik moet er echt weer verder mee. Tot nu toe weet ik dat we 8000 e terugkrijgen ivm géén loonheffinskorting werk van mij en hypotheekrenteaftrek alhoewel dat met onze lage hypotheek niet veel is. Ik moet echter nog de aftrekposten giften en ziektekosten nog uitzoeken.

Verder is dit geloof ik het laatste jaar dat belastingmiddeling mogelijk bij fluctuerende inkomsten.  Ik heb een jaar of wat geleden al een proefberekening gemaakt nadat mijn eega 8 uur minder is gaan werken en heb toen gezien dat we hiervoor in aanmerking kwamen.  Vervolgens te laks geweest om het daadwerkelijk door te zetten maar dat kan nu ook nog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.