Eten Eten

Eten

Wat maken met...?

Had je ook een exotisch ingredient nodig dat onmisbaar was voor een recept maar weet je nu niet meer wat je met de rest zou kunnen maken dat nog in de koelkast ligt? Of heb je gewoon een heel gangbaar iets in de aanbieding gekocht maar ben je niet zo van de AGV'tjes en zoek je inspiratie?

Hopelijk kunnen we elkaar hier helpen met recepten en ideeen en weer een klein beetje verspilling tegengaan 🍳


Patatje15

Patatje15

09-07-2021 om 10:23 Topicstarter

TO trapt af. 
Kool, deze keer is het een witte maar vaak ook spitskool of Chinese kool. Als je die dingen door de keukenmachine haalt komen er volumes uit dat er altijd minstens een halve blijft liggen. Dus...iemand nog recepten/ideeen?
Behalve coleslaw graag 

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

09-07-2021 om 10:35

Madeira...?! Heb ik ooit gekocht omdat ik een lekker recept had gezien dat ik later niet meer terug kon vinden. Staat nog steeds gesloten in de kast.

Atjar! Evt met een geraspte wortel erbij. 

Dat kun je makkelijk inmaken en op die manier lang bewaren. 

Gado Gado natuurlijk! 

Patatje15

Patatje15

09-07-2021 om 10:43 Topicstarter

Ja gado gado is idd een ideaal restjes gerecht!

Atjar wil ik ook wel een keer proberen, dat zou mijn vuurdoop inmaken worden maar waarom niet!

Andere vuurdoop voor de witte kool: fermenteren. Zuurkool dus, of kimchi. Zelf nog nooit geprobeerd, het blijft een stip op de horizon, fermenteren 

Patatje15

Patatje15

09-07-2021 om 10:53 Topicstarter

JackieBrown schreef op 09-07-2021 om 10:49:

Andere vuurdoop voor de witte kool: fermenteren. Zuurkool dus, of kimchi. Zelf nog nooit geprobeerd, het blijft een stip op de horizon, fermenteren

Ik vind zuurkool echt heel vies dus ik ben een beetje bang dat dat ook voor kimchi geldt 

Madeira ga ik even over nadenken Heremetijd!

Patatje15 schreef op 09-07-2021 om 10:43:

Ja gado gado is idd een ideaal restjes gerecht!

Atjar wil ik ook wel een keer proberen, dat zou mijn vuurdoop inmaken worden maar waarom niet!

Atjar is ook heerlijk. Krijg echt trek zo van dit topic!

Succes iig!

Bij Madeira kom ik niet verder dan een scheutje in soep of saus. 
Ooit een wijncursus gedaan en daar viel genoeg te vertellen en proeven, over Madeirawijn. Dat was de cursusdag versterkte wijn 

Heremetijd, ik neem aan dat het om zo'n klein flesje gaat die je bij de appie kunt kopen. Die heb ik ook en gebruik ik dus af en toe voor soep en saus. 

Met kool kun je gelukkig alle kanten op! Je kan het in bijna elk oosters gerecht verwerken (nasi goreng, roerbaknoodles). 

Madeira zou ik inderdaad ook toevoegen aan soepen en sauzen. Gebruiken om af te blussen, in combinatie met bouillon (wel eerst de alcohol eruit laten koken, en daarna pas bouillon toevoegen). Madeira is wel een zoetere wijn, dus teveel in een keer gebruiken is af te raden. Trouwens ook lekker als dessertwijn!

Patatje15

Patatje15

09-07-2021 om 11:48 Topicstarter

Ok, kool was een makkelijke 

Next dan, ik heb nog een hele bak Gochujang in de kast staan. Had het een keer nodig voor een recept maar mijn repertoire aan Koreaanse recepten is erg beperkt!

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

09-07-2021 om 11:49

JackieBrown schreef op 09-07-2021 om 11:17:

Bij Madeira kom ik niet verder dan een scheutje in soep of saus.
Ooit een wijncursus gedaan en daar viel genoeg te vertellen en proeven, over Madeirawijn. Dat was de cursusdag versterkte wijn

Heremetijd, ik neem aan dat het om zo'n klein flesje gaat die je bij de appie kunt kopen. Die heb ik ook en gebruik ik dus af en toe voor soep en saus.

Ja dat klopt. Maar in mijn kippen groente soep lijkt het me niet op zijn plaats. Runder stoofschotel met Frans tintje, dat soort dingen bedoel je? Dat is wel een idee. Dank je. 

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

09-07-2021 om 11:51

Wobbelkont schreef op 09-07-2021 om 11:45:

Met kool kun je gelukkig alle kanten op! Je kan het in bijna elk oosters gerecht verwerken (nasi goreng, roerbaknoodles).

Madeira zou ik inderdaad ook toevoegen aan soepen en sauzen. Gebruiken om af te blussen, in combinatie met bouillon (wel eerst de alcohol eruit laten koken, en daarna pas bouillon toevoegen). Madeira is wel een zoetere wijn, dus teveel in een keer gebruiken is af te raden. Trouwens ook lekker als dessertwijn!

Ook bedankt. Ik ken de smaak niet en wil hem niet open maken voordat ik een idee heb waar ik hem, eventueel, aan toe kan voegen.

Patatje15 schreef op 09-07-2021 om 11:48:

Ok, kool was een makkelijke

Next dan, ik heb nog een hele bak Gochujang in de kast staan. Had het een keer nodig voor een recept maar mijn repertoire aan Koreaanse recepten is erg beperkt!

Hmm, deze is wat lastiger, maar niet onmogelijk! Het belangrijkste om te weten is dat het een chilipasta is, en dus echt verwerkt moet worden in iets, en niet zo los geserveerd kan worden. Ik denk dat je het een beetje als sambal kan gebruiken in bewerkingen. Denk aan koreaanse sauzen en marinades met o.a. gember, knoflook, rijstazijn, sojasaus. Maak eens een lekkere koreaanse marinade voor vlees, of voor een vette stevige vis (zoals zalm, de delicate smaak van witvis zal wegvallen door de sterke koreaanse smaken).

Madeira is altijd lekker in iets met paddenstoelen! Paddenstoelenroomsaus of ragout bijvoorbeeld!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.