Eten
Naminokurashi
14-08-2025 om 17:26
Wat is jouw favoriete ijsje
Wat is jou favoriete ijsje? Dit mag waterijs, soft ijs, schepijs zijn
Ik vind bijna alle ijs lekker
Herfstappeltaart
15-08-2025 om 18:39
Egel. schreef op 15-08-2025 om 16:12:
Wat leuk zo'n strippenkaart, Afrodite! Nooit van gehoord.
Nou Bakblik, dat bedoel ik: zo slaagt mijn missie aan fabrikanten dus niet. Geldt ook voor Herfstappeltaart. Ik vind het echt één van de weinige dingen die ik haast 'vies' kan noemen: zit je net lekker te genieten van de smaak van goede caramel, en dan: aaaahhh gatver, brok zout.
Je hebt ook zo'n Tony's chocolonely-reep daarmee. Ieuw!!
Het is verder prima, ieder heeft een andere smaak, maar kunnen fabrikanten dán in ieder geval bedenken dat niet iederéén zin heeft in die caramel + (zee...)zout?
Chocola met kleine stukjes caramel: leuk, lekker!
IJs met stukjes caramel: yummie!
Zullen we dat dan ook weer een keertje doen?
ps ik maak een heel epistel van dit wereldprobleem, omdat er zoveel echte wereldproblemen zijn dat ik mezelf graag afleid
Jamaar jamaar jamaar.....je hóéft het toch niet te kopen?
Tuinfluiter
15-08-2025 om 19:45
Egel. schreef op 15-08-2025 om 15:47:
Mijn ijsvoorkeur
&
Mijn missie voor wat betreft caramel-(zee)zout
Sommige ijssalons zijn echt goed - hier in Utrecht bijvoorbeeld Roberto's. Staan dan wel hele rijen.
Ik vind kiezen niet altijd makkelijk, maar mocht ik iets zuurs/fris nemen zoals iets met yoghurt of bloedsinaasappel, dan zéker nog iets zacht-zoets. Maar meestal gewoon alleen romige smaken zoals inderdaad iets met amarenen, of goede pistache, of walnoot, of kaneel (!!), góede vanille, of cheesecake en dergelijke.
Van softijs word ik ook blij, maar - op het gevaar af dat ik iemand word van 'vroeger was alles beter' (zo wil ik niet zijn..): ik heb de indruk dat het vroeger lekkerder was. Kouder, knisperiger, misschien iets luchtiger. Af en toe neem ik er een, maar het wisselt een beetje of ik teleurgesteld ben, of maar een heel klein beetje teleurgesteld
Ik neem er graag gesuikerde nootjes op (nougatine).
Wat niet: géén straciatella! Ik lust graag chocola hoor, maar als stukjes in ijs vind ik dat absoluut geen goed idee. Je proeft de ijskoude chocola nauwelijks meer en kauwt op iets hards. Niet de smaak, wel de calorieën, dat gaat mij te ver.
Tot slot, alle mensen die dol zijn op caramel-zeezout. Dit gaat zo niet goed hè, met mijn missie om dat zout ('zee' is hier een onnodig woord) van die caramel weg te krijgen. Caramel, vooral fudge: YES YES! Caramel+zout: Nee, ho, stop!
Als je caramel-zout eet, al dan niet in combinatie met ijs of chocola o.i.d., vind ik dat te vergelijken met een lieve knuffel krijgen en dan word je plotseling even hard geknepen. Au.
Ik vind caramel-zout ook gruwelijk in ijs en ook als chocolade net als cookie dough. Maar gelukkig zijn er genoeg smaken die ik wel lekker vind.
Wil je wel caramel maar zonder zout dan zelf combineren met vanille of walnoten ijs.
Ik vind walnoten ijs ook heel lekker met maple syrup.
Egel.
15-08-2025 om 20:15
Herfstappeltaart schreef op 15-08-2025 om 18:39:
[..]
Jamaar jamaar jamaar.....je hóéft het toch niet te kopen?
Nee hoor inderdaad, doe ik ook niet meer! In het begin wist ik het nog niet, of nog niet zeker, juist omdat ik wel dol ben op karamel en iedereen er toen zo lyrisch over deed.
Maar we hadden laatst een doos vol met mini-Tony-chocolonely'tjes (kwam bij een abonnement op de Koffiejongens) en we namen elke avond twee chocolaatjes. Toen ze bijna op waren (de andere smaken dan) toch maar weer eens geprobeerd. Oh...het lijkt mee te vallen... hmmm lekker, caramel...IEUW! Enórme brok zout. Ik heb serieus brokken zout uit mijn mond gehaald.
Dus toen wist ik het weer. Ik koop het al jaren niet he, maar soms krijg je wel eens wat.
Groentetuin
15-08-2025 om 20:45
krulliebollie schreef op 15-08-2025 om 11:19:
ijs van vd Linden uit Amsterdam. Dat is met slagroom. Zo lekker.
Idd die !
We hebben al een paar keer dat we met een ns dagkaart in Utrecht waren doorgereisd naar Amsterdam om een ijsje bij v d Linden te halen( terwijl wij de andere kant uit wonen)
Herfstappeltaart
16-08-2025 om 07:16
Egel. schreef op 15-08-2025 om 20:15:
[..]
Nee hoor inderdaad, doe ik ook niet meer! In het begin wist ik het nog niet, of nog niet zeker, juist omdat ik wel dol ben op karamel en iedereen er toen zo lyrisch over deed.
Maar we hadden laatst een doos vol met mini-Tony-chocolonely'tjes (kwam bij een abonnement op de Koffiejongens) en we namen elke avond twee chocolaatjes. Toen ze bijna op waren (de andere smaken dan) toch maar weer eens geprobeerd. Oh...het lijkt mee te vallen... hmmm lekker, caramel...IEUW! Enórme brok zout. Ik heb serieus brokken zout uit mijn mond gehaald.
Dus toen wist ik het weer. Ik koop het al jaren niet he, maar soms krijg je wel eens wat.
Nou moet ik wel zeggen dat ik enorme brokken zout ook niet lekker vind hoor. Maar subtiel zout wel. Het werkt eigenlijk als een smaakversterker. Dat hadden ze in Bretagne heel lang geleden al ontdekt met hun caramel au beurre salé.
Ysenda
16-08-2025 om 08:38
het lekkerst: schepijs met de smaak melkchocolade van onze plaatselijke ijssalon maar met bijna €2,50 per bolletje(!) is dat niet iets waar ik wekelijks aan toe geef.
Ergo, ik ben er dit jaar niet geweest en de rij die normaal extreem lang was is nu ook beduidend korter elke dag.
In de diepvries ligt hier een doos aardbeien ijsjes van ah. Die gaat ook al meer dan een maand mee.
Bakblik
16-08-2025 om 09:31
Auwereel schreef op 16-08-2025 om 09:27:
Er liggen nog ijsjes in mijn vriezer van vorig jaar...
Er liggen nog ijsjes (namaak raketjes) in de vriezer van 2023. Gekocht toen ik corona had in januari. De laatste 3 zijn blijven liggen en niemand vindt ze lekker. Volgens de houdbaarheidsdatum nog net goed. Binnenkort (oktober) zijn ze over datum.
Tussendoor wel allerlei ander lekker is gegeten, dat dan weer wel.
Poezenmeisje
16-08-2025 om 10:20
Marty1984 schreef op 14-08-2025 om 19:00:
Een horentje of potje met 2 bollen vanille.
Of een magnum met melkchocolade. Zonder nootjes.
Bij Dino's in Platja d'Aro (Spanje): Tiramisu-ijs.
11 jaar geleden dat ik daar was. Als iemand dat ooit naar de Benelux haalt ...
Bespaar me waterijs. Dat vind ik gewoon een berg koude plakkende suiker. Dan eet ik liever geen ijs.
Tiramisu ijs bij Toscana (meerdere vestigingen). Heerlijk van genoten deze week.
Auwereel
16-08-2025 om 12:26
Pas nog een ijsje (frambozen ijs) gehad bij een hoog aangeschreven ijssalon, maar de smaak vond ik tegenvallen, het ijs was voornamelijk koud. Als ik het zo voorgeschoteld zou hebben gekregen, met een blinddoek, had ik niet kunnen zeggen dat het frambozenijs was. Een heel verschil met het koffiebroodje met frambozenjam bij het hotel ontbijt, daar spatte de frambozensmaak vanaf.
HAHA!wait..what
17-08-2025 om 09:01
Schepijs word ik altijd blij van de smaak caramel. Met zeezout vind ik ook lekker
Of raffaello 
Nu ook weer Mars icecream gehaald; de gewone variant en een doos met salted caramel. Heerlijk 
Herfstappeltaart
17-08-2025 om 09:32
HAHA!wait..what schreef op 17-08-2025 om 09:01:
Schepijs word ik altijd blij van de smaak caramel. Met zeezout vind ik ook lekker
![]()
Of raffaello
Nu ook weer Mars icecream gehaald; de gewone variant en een doos met salted caramel. Heerlijk
Oh raffaello.....die bonbons vind ik ook zo lekker, die moet ik echt niet kopen want dan gaat de doos leeg.
Mevrouw75
17-08-2025 om 15:42
afrodite05 schreef op 15-08-2025 om 15:57:
Trouwens, een beetje off-topic, maar ik moet eraan denken door het beeld van lange rijen voor de ijssalon. Bij ons in het dorp hebben ze een strippenkaart voor ijsjes. Dat vind ik echt geniaal! Ze zijn bij drukte ook altijd blij dat ze alleen een knipje hoeven te zetten en niet al dat gepiel met de kassa. Er zijn vast meer ijssalons die dit doen, maar ik had er nog nooit van gehoord.
Ook leuk om je kinderen cadeau te doen, zo'n strippenkaart waar ze een hele zomer mee mogen doen. Hoeven ze verder geen geld op zak te hebben.
Of je woont bij ons in het dorp, of er zijn meerdere ijssalons die het doen
Het eerste wat onze dochter zelfstandig mocht doen is naar de ijssalon (met zo'n kaart!) Het is ook een favoriet cadeautje op kinderfeestjes.
Mevrouw75
17-08-2025 om 15:43
Ik hhou trouwens het liefst van een raketje, of een vruchtenwaterijsje.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.