Eten Eten

Eten

Wat is jouw favoriete ijsje

Wat is jou favoriete ijsje? Dit mag waterijs, soft ijs, schepijs zijn
Ik vind bijna alle ijs lekker

Diezijnvanmij schreef op 15-08-2025 om 11:00:

After eight

Is ook de lievelingsmaak van mijn kinderen 😊

Softijsjes vind ik altijd goed! Of raketjes

Ooit op vakantie vroeger in Spanje dagelijks blauwe waterijsjes gegeten met, ik denk, een anijssmaak. 
Nooit meer ergens anders gezien of kunnen vinden, alles hier wat blauw is is meestal 'smurfen'- of kauwgomsmaak. Dat was het zeker niet. Het was zo lekker. Iemand hier toevallig een idee?

ijs van vd Linden uit Amsterdam. Dat is met slagroom. Zo lekker. 
Verder cornetto aardbei of dubbellikkers. 

- Italiaans ijs en dan is de smaak amarene favoriet.
- uit de supermarkt: cookiedough (eigen merk Lidl)
- split (van buiten sinaasappel-waterijs en vanbinnen vanille-ijs
Maar ik hou ook van ijsjes met kleine bolletje gezouten caramel erin die dan openknappen als je er op bijt. Dat verkoopt een kraam in de buurt.

Ze hebben hier schepijs met pandan smaak, die vind ik erg lekker. Verder eet ik de laatste tijd regelmatig softijs, vind dat lekkerder dan schepijs ineens. 
McFlurry blijf ik ook erg lekker vinden, die met pistache is erg lekker en anders neem ik die met m&ms.
Ik ga denk ik straks mcflurry halen bedenk ik me net. 

Mijn ijsvoorkeur
&
Mijn missie voor wat betreft caramel-(zee)zout

Sommige ijssalons zijn echt goed - hier in Utrecht bijvoorbeeld Roberto's. Staan dan wel hele rijen.

Ik vind kiezen niet altijd makkelijk, maar mocht ik iets zuurs/fris nemen zoals iets met yoghurt of bloedsinaasappel, dan zéker nog iets zacht-zoets. Maar meestal gewoon alleen romige smaken zoals inderdaad iets met amarenen, of goede pistache, of walnoot, of kaneel (!!), góede vanille, of cheesecake en dergelijke.

Van softijs word ik ook blij, maar - op het gevaar af dat ik iemand word van 'vroeger was alles beter' (zo wil ik niet zijn..): ik heb de indruk dat het vroeger lekkerder was. Kouder, knisperiger, misschien iets luchtiger. Af en toe neem ik er een, maar het wisselt een beetje of ik teleurgesteld ben, of maar een heel klein beetje teleurgesteld
Ik neem er graag gesuikerde nootjes op (nougatine).

Wat niet: géén straciatella! Ik lust graag chocola hoor, maar als stukjes in ijs vind ik dat absoluut geen goed idee. Je proeft de ijskoude chocola nauwelijks meer en kauwt op iets hards. Niet de smaak, wel de calorieën, dat gaat mij te ver.

Tot slot, alle mensen die dol zijn op caramel-zeezout. Dit gaat zo niet goed hè, met mijn missie om dat zout ('zee' is hier een onnodig woord) van die caramel weg te krijgen. Caramel, vooral fudge: YES YES! Caramel+zout: Nee, ho, stop! 
Als je caramel-zout eet, al dan niet in combinatie met ijs of chocola o.i.d., vind ik dat te vergelijken met een lieve knuffel krijgen en dan word je plotseling even hard geknepen. Au.

Een goede Italiaanse ijswinkel en dan de smaken chocola en slagroom een betere combinatie is er naar mijn aanzien niet.

Egel. schreef op 15-08-2025 om 15:47:

Mijn ijsvoorkeur
&
Mijn missie voor wat betreft caramel-(zee)zout

Sommige ijssalons zijn echt goed - hier in Utrecht bijvoorbeeld Roberto's. Staan dan wel hele rijen.

Ik vind kiezen niet altijd makkelijk, maar mocht ik iets zuurs/fris nemen zoals iets met yoghurt of bloedsinaasappel, dan zéker nog iets zacht-zoets. Maar meestal gewoon alleen romige smaken zoals inderdaad iets met amarenen, of goede pistache, of walnoot, of kaneel (!!), góede vanille, of cheesecake en dergelijke.

Van softijs word ik ook blij, maar - op het gevaar af dat ik iemand word van 'vroeger was alles beter' (zo wil ik niet zijn..): ik heb de indruk dat het vroeger lekkerder was. Kouder, knisperiger, misschien iets luchtiger. Af en toe neem ik er een, maar het wisselt een beetje of ik teleurgesteld ben, of maar een heel klein beetje teleurgesteld
Ik neem er graag gesuikerde nootjes op (nougatine).

Wat niet: géén straciatella! Ik lust graag chocola hoor, maar als stukjes in ijs vind ik dat absoluut geen goed idee. Je proeft de ijskoude chocola nauwelijks meer en kauwt op iets hards. Niet de smaak, wel de calorieën, dat gaat mij te ver.

Tot slot, alle mensen die dol zijn op caramel-zeezout. Dit gaat zo niet goed hè, met mijn missie om dat zout ('zee' is hier een onnodig woord) van die caramel weg te krijgen. Caramel, vooral fudge: YES YES! Caramel+zout: Nee, ho, stop!
Als je caramel-zout eet, al dan niet in combinatie met ijs of chocola o.i.d., vind ik dat te vergelijken met een lieve knuffel krijgen en dan word je plotseling even hard geknepen. Au.

Soft ijs was vroeger beter/lekkerder/romiger daar ben ik het 100%mee eens. 

Caramelijs met grof gemalen zeezout is juist heel lekker.  Af en toe die zoute kristalletjes in je mond. Een hapje zoet en dan een hapje zoet met zoute prikkeling. Dat is het verrassende effect voor mij. Misschien ook dat ik het alleen echt lekker vind als ik het zelf maak.  Zo'n kledder die zoet maar toch ook vaag zout smaakt is niet mijn ding.  Het zout moet er pas door geroerd zijn als de massa al bijna bevroren is,  dat je dus hier en daar een zoutkristal tegen komt.

Trouwens, een beetje off-topic, maar ik moet eraan denken door het beeld van lange rijen voor de ijssalon. Bij ons in het dorp hebben ze een strippenkaart voor ijsjes. Dat vind ik echt geniaal! Ze zijn bij drukte ook altijd blij dat ze alleen een knipje hoeven te zetten en niet al dat gepiel met de kassa. Er zijn vast meer ijssalons die dit doen, maar ik had er nog nooit van gehoord. 

Ook leuk om je kinderen cadeau te doen, zo'n strippenkaart waar ze een hele zomer mee mogen doen. Hoeven ze verder geen geld op zak te hebben. 

Bakblik schreef op 15-08-2025 om 15:56:

[..]

Soft ijs was vroeger beter/lekkerder/romiger daar ben ik het 100%mee eens.

Caramelijs met grof gemalen zeezout is juist heel lekker. Af en toe die zoute kristalletjes in je mond. Een hapje zoet en dan een hapje zoet met zoute prikkeling. Dat is het verrassende effect voor mij. Misschien ook dat ik het alleen echt lekker vind als ik het zelf maak. Zo'n kledder die zoet maar toch ook vaag zout smaakt is niet mijn ding. Het zout moet er pas door geroerd zijn als de massa al bijna bevroren is, dat je dus hier en daar een zoutkristal tegen komt.

Daarom vind ik die kleine bolletjes caramel-zeezout die in je mond openknappen zo lekker.

Wat leuk zo'n strippenkaart, Afrodite! Nooit van gehoord.

Nou Bakblik, dat bedoel ik: zo slaagt mijn missie aan fabrikanten dus niet. Geldt ook voor Herfstappeltaart. Ik vind het echt één van de weinige dingen die ik haast 'vies' kan noemen: zit je net lekker te genieten van de smaak van goede caramel, en dan: aaaahhh gatver, brok zout. 
Je hebt ook zo'n Tony's chocolonely-reep daarmee. Ieuw!!

Het is verder prima, ieder heeft een andere smaak, maar kunnen fabrikanten dán in ieder geval bedenken dat niet iederéén zin heeft in die caramel + (zee...)zout? 
Chocola met kleine stukjes caramel: leuk, lekker!
IJs met stukjes caramel: yummie!
Zullen we dat dan ook weer een keertje doen?

ps ik maak een heel epistel van dit wereldprobleem, omdat er zoveel echte wereldproblemen zijn dat ik mezelf graag afleid

Naminokurashi

Naminokurashi

15-08-2025 om 16:27 Topicstarter

Ik vind karamel zeezout ook vies.

Het was altijd Ben & Jerry Topped Chocolate Cookie Dough, maar die is niet meer te koop. Nu is het pure chocolade italiaanse schepijs hier bij de ijszaak in de stad, bonuspunten als er stukjes chocola in zitten.

het ijs dat mijn darmen kunnen verdragen 😜

De selectie is dus nogal beperkt. Maar daarvan ben ik fam van de framboos hibiscus ijsjes van Nice🤤
En het saltes caramel ijs van AH Terra

Ben&Jerry's chunky monkey.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.