Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


Oh Anijs, wat een goed idee, die mosterd! Dat ga ik vanavond doen, want de stamppot verhuisde gisteren naar vandaag ten behoeve van de asperges die ik op de markt tegenkwam. Hoewel... eigenlijk heb ik ook wel heel veel zin in een broodje hamburger. Je brengt me op slechte gedachten, Haas . Straks ga ik eerst een uitgebreide zondagslunch maken, dat gaat met deze kou en regen vast lukken. En daarna zie ik wel verder.

Yette, ben je al thuis? Goede reis gehad?

We maken een vuurtje: alle kinderen komen met aanhang eten. Heb turksbrood, kalfsbraadworsten, rundvlees, en voor de liefhebbers spareribs. Maar een Griekse salade erbij. En als toetje, een banaan met chocolade en grand manier van de gril.

Ik had een gezellig weekend. Kreeg gisteravond samosa's, rijst met "Thaise" groentencurry en een curry-gerecht met groenten en vega kipstuckjes. Was prima.
Vanavond weer zelf koken, ga het pastagerecht met geroosterde tomaatjes en ansjovis maken dat Kaaaaaaatje onlangs hier op mijn verzoek postte. Lijkt me een lekker zomers gerecht.

yette

yette

26-05-2024 om 17:03 Topicstarter

Nee Dewi, we rijden nu door Luik en hebben straks een tussenstop bij mijn schoonmoeder in Zuid-Limburg. Die is de laatste maand erg achteruit gegaan. Heeft veel pijn en kan nog maar amper lopen. Ik wilde wat van de chinees meenemen om daar te eten, maar ze gaf aan eigenlijk te snakken naar friet met een spoetnik (berenhap). Ik heb er helemaal geen zin in, we hadden gisteren ook al patat. En gewoonlijk eten we pas om 19.30 of zo. Maar goed. We kunnen haar even blij maken, daar gaat het om. En ik neem als voor- en nagerecht wel een maagtabletje 

Yette, wat een prachtige foto. Ik ben birdnerd en erg jaloers op deze foto.
Vervelend van je schoonmoeder. Sterkte ermee

Gisteravond was het aspergemenu heerlijk. In elke gang zaten asperges. Zelfs in het toetje. Dat was witte chocolademoisse met crumble, rabarber-zuring ijs en stukjes gekarameliseerde asperges. Verder oa coquilles met gegrilde asperge en kosho. Zalm met burrata en asperges en macaron met asperge, appel en geitenkaas

Vanavond simpele omelet met tomaat en kaas. De eieren moeten op

Heel veel sterkte, Yette! Dit soort dingen is altijd moeilijk.

Hier begin ik zo aan de witlofstamppot, met een lekkere schep mosterd zoals Anijs voorstelde. Lijkt me erg goed passen bij de rookworst. Na de delicate asperges van gisteren heb ik eigenlijk wel zin in een ruige hap. Zeker met dingen die je hier niet kan krijgen.

yette

yette

26-05-2024 om 19:18 Topicstarter

@ Korenveen, die foto heb ik niet zelf gemaakt hoor! Helaas. 
(wel helemaal zelf gegoogled - omdat ik vermoedde dat niet veel mensen de bijeneter kennen) 

Hij is echt heel mooi, Yette. Ik heb hem nog nooit gezien, maar ik ga erop letten.

Hahah ik dacht ook dat je zelf de foto had gemaakt, Yette! Sterkte met je schoonmoeder. 

Wij hebben vanavond het restje tiramisu soldaat gemaakt. Morgen pasta carbonara met (bij wijze van groente) gebakken champignons. Daarna is het uit met de pret wat betreft "verboden voedsel", eerst een test. Als lunch staat er aspergesoep op het programma, want ik heb uiteraard nog het kookvocht met de schillen en kontjes staan. 

Ik doe zelden aan product bashing, maar mijn goden, wat hebben ze de Volkoren Noodles een zeldzaam vieze smaak gegeven. Je vraagt je af of ze iets authentieks hebben nagemaakt wat mijn smaak niet is maar in andere landen wel zou scoren of dat dit hun idee is van lekkere mie. Ik ben een brave "opeter" maar de laatste 70 gram in de verpakking nog naar binnen krijgen dat gaat me niet meer lukken. De woorden "karton" en "lijm" komen bij me op als ik een recensie zou moeten geven over de smaak.

Ik heb dit gegeten gisteren. Met bamigroenten zoals prei, spitskool, ui, chili, champignons. Zodra ik de mie in kokend water deed breidde zich een vreemde lucht uit door de keuken. Je kijkt eerst wat verward rond of er iets in een laatje had liggen bederven wat nu begon rond te dampen maar er was geen andere mogelijkheid dan die mie.

Ik vind sommige noedels altijd wel raar ruilen als ik ze kook maar zo erg als jij beschrijft Riony herken ik gelukkig niet.

Geen idee nog wat we vanavond eten, we hebben een vrije dag vandaag maar lagen veel te laat in bed. Omdat we het hele weekend de hort op zijn geweest wil ik vandaag echt ff een rustig dagje thuis voor de drukke werkweek weer begint. Dus hopelijk ligt er nog iets in de diepvries  want wil eigenlijk niet naar de winkel.

Bij ons begint vanavond de Avondvierdaagse. Frut I heeft een half uur de tijd tussen haar sport en de start van de Avondvierdaagse, om zich van punt A naar B te begeven én te eten  . Ze wil graag naar haar sport, en ik wil dat ook juist stimuleren en niet tegenhouden, dus we eten vanavond pastasalade. Dat kunnen frut II en lief en ik rustig thuis eten, en frut I kan dit op het schoolplein opeten. Dan zijn we allemaal gevoed en ready to go. In de pastasalade zit avocado, spinazie, gerookte kip, komkommer, tomaat en spekjes. En honingmosterd-dressing. Er klonk gejuich aan de ontbijttafel toen we dit plan bespraken vanochtend, dus dat komt goed.

@Kaaaaaaatje: de pasta met geroosterde tomaatjes-saus gisteravond viel goed in de smaak, dank voor het recept! Had alleen de rode peper (daar worden de frutjes niet blij van) vervangen door paprikapoeder, pimentón en chilipoeder. Oh en ik had rosé open, geen witte wijn, dat smaakte ook prima erdoor .

yette

yette

27-05-2024 om 14:25 Topicstarter

Ik moet m'n moestuintje en de koelkast opruimen: een flinke salade vooraf en dan pizza met allerlei kazen èn pizza met champignons, gerookte ham, zwarte olijven en truffel-olie. 

Ik heb last van mijn kaak. Speelt al een tijdje op dus vandaag weer wat rust geven aan mijn kaakspieren en gewrichten. Dus het zal een bordje macaroni met kaas en een schaaltje spinazie worden vandaag. Vind ik overigens best lekker.

bami met gebakken ei, gefrituurde uitjes en zoetzuur

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.