Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


Wij aten vandaag koude pastasalade,  waar ik helemaal geen zin in had toen ik verkleumd thuis kwam na een hele middag op het sportveld. Maarja we hebben weer gegeten 

Het is fijn op Texel. We wandelen steeds net tussen de buien door of ze waaien over dus mazzel. Het is wel koud en winderig maar daar kan je je op kleden.

Gisteren in een strandtent lekkere slibtongetjes gegeten met dikke friet en rauwkost. Vanavond lamsschenkel en lamsstoof met zeekraal, spinazie en gebakken aardappels. Morgenochtend weer naar huis. 

Ies

Ies

17-04-2024 om 21:34

Oh heerlijk, Texel! Daar wil ik nu ook zijn..
Hier kabeljauw, met groente in oven (bloemkool, broccoli, courgette, champignons, ui) zoete aardappelfrietjes en wat salade. 

Ies schreef op 17-04-2024 om 21:34:

Oh heerlijk, Texel! Daar wil ik nu ook zijn..

Ik ook. Waarschijnlijk in juni weer. We wachten nog met boeken want willen met de tent.

Wij eten nu we weer hier zijn vrijwel elke dag bij andere familieleden en vrienden, dus het is elke keer weer een verrassing. En dat is maar een geluk ook (naast alle gezelligheid natuurlijk), want ik kan niet heel erg uit de voeten met twee hele kleine kookpannetjes en twee koekenpannetjes. Twee eieren koken gaat nog net.
De grootste koekenpan hebben we vanavond gebruikt om water in te koken in de hoop het hier wat warmer te krijgen, want er zijn geen radiatoren en het is hier ijzig. We hebben zelfs even de broodrooster (leeg) aangezet. Gelukkig hadden vrienden vanavond erg lekker Italiaans gekookt. In geen tijden meer papardelle gegeten. Gauw weer eens doen.
Morgen stop ik twee stoommaaltijden van AH in de magnetron.

Dewi-Sri2 schreef op 17-04-2024 om 23:27:

Wij eten nu we weer hier zijn vrijwel elke dag bij andere familieleden en vrienden, dus het is elke keer weer een verrassing. En dat is maar een geluk ook (naast alle gezelligheid natuurlijk), want ik kan niet heel erg uit de voeten met twee hele kleine kookpannetjes en twee koekenpannetjes. Twee eieren koken gaat nog net.
De grootste koekenpan hebben we vanavond gebruikt om water in te koken in de hoop het hier wat warmer te krijgen, want er zijn geen radiatoren en het is hier ijzig. We hebben zelfs even de broodrooster (leeg) aangezet. Gelukkig hadden vrienden vanavond erg lekker Italiaans gekookt. In geen tijden meer papardelle gegeten. Gauw weer eens doen.
Morgen stop ik twee stoommaaltijden van AH in de magnetron.

Tip: zet omgekeerde terracotta bloempotten over je gasbrander, dat verspreidt de warmte. Je kunt ook iets knutselen van een bloempot met waxinelichtjes eronder. Ik doe dat op de camping nog wel eens onder de luifel en het geeft verrassend veel warmte, meer dan het branden van kaarsjes zonder de pot. Ik zet de waxinelichtjes in een laagje water zodat ze niet te heet worden als ze allemaal vlak naast elkaar staan. 

661cd7196ed9383d3026c25ba8a24aab.jpg

Wij zaten een keer in een huisje en het was koud en hadden toen zo'n goedkoop elektrische bbq bij ons en die als verwarming gebruikt.

Vandaag aardappelpuree, gehaktbal en spinazie.

Creatief, met die waxinelichtjes! Het is inderdaad koud voor de tijd van het jaar. Ik zit op m'n verwarmde Stoov-stoelding, omdat ik op zolder (daar is m'n thuiswerkplek) de verwarming niet steeds aan wil zetten. 

Vanavond maakt lief een pasta vega bolognese. Beetje vloeken in de Italiaanse kerk natuurlijk, bolognese noemen zonder rundergehakt. Oh well, we doen het ermee. Veel groenten en natuurlijk kaas, wordt vast lekker. Ik schuif zelf ws wat later aan ivm een werkborrel.

Overigens, ik ging gisteren naar Sanquin om bloeddonor te worden. Helaas werd ik afgewezen vanwege een te laag hb (drie keer getest, werd alsmaar lager, toen hebben we het maar opgegeven). Is dit iets wat je met voedingsmiddelen goed bij kunt eten? De arts ging alsmaar treuriger kijken toen bleek dat ik ook nog flexitarier was  . Dus blijkbaar helpt beperkt vlees eten hierbij ook niet. Al was het sowieso geen grappenmaker, die man. 

Bij mij zit het  hb altijd net goed maar ik slik wel pilletjes en eet af en toe rood vlees( dat niet heel vaak).
Was de laatste keer na het bloed doneren wel echt heel zwak en vermoeid. Mijn acupuncturist is er niet zo voor.

Bij een laag hb helpt ijzerrijke voeding. Dus inderdaad (rood) vlees, maar ook groene bladgroente, appelstroop etc. Hoewel je lichaam daar ook weer niet extreem veel uit kan halen. Het beste is dan om ijzerpilletjes te nemen, kan je gewoon bij Kruidvat enzo halen. Maar ja, als je verder geen last hebt van je hb en dus alleen supplementen gaat slikken om te kunnen doneren, tja, dat is een afweging die je zelf moet maken. Ik heb ijzerpillen geslikt in de periodes van veel bloedverlies (miskramen en bevalling) en dat hielp best wel goed. Ook tijdens de zwangerschap heb ik op eigen initiatief geslikt. Volgens de richtlijnen zat ik aan de ondergrens, maar nog wel binnen de marges. Omdat ik normaal altijd een hoog hb heb, heb ik dus bijgeslikt en dat voelde meteen stukken beter. 

Goed, tot zover mijn ervaringen. 

Wat een mooi systeem met die kaarsjes en pot! Maar wat karig dat het nodig is, Dewi-Sri. Of zit je niet in een normaal woonhuis? 

Ik heb vanmiddag een activiteit op mijn werk die tot 18.30 duurt, dus ik heb net alvast courgette, champignons en kip gesneden. Vanavond mik ik dat bij elkaar met pasta en een snelle roomsaus. Of misschien dat man dat alvast doet, kan ook.

Teigera schreef op 18-04-2024 om 08:39:

Creatief, met die waxinelichtjes! Het is inderdaad koud voor de tijd van het jaar. Ik zit op m'n verwarmde Stoov-stoelding, omdat ik op zolder (daar is m'n thuiswerkplek) de verwarming niet steeds aan wil zetten.

Zeg dat wel! Hier sneeuwde het vanochtend en moest ik de auto schoonvegen voordat ik naar m'n werk kon. En vorig WE liep ik in shortje/shirtje/slippers 

Vandaag een pseudo Thaise groene curry met groenten (Aziatische aubergine, rode paprika, witte kool, shiitake, lente ui). Met Jasmijnrijst.

Ies

Ies

18-04-2024 om 11:43

Ik heb het alleen maar koud! 
Hier pasta met courgette en sardientjes, salade erbij. 

ToetieToover schreef op 18-04-2024 om 00:24:

[..]

Tip: zet omgekeerde terracotta bloempotten over je gasbrander, dat verspreidt de warmte. Je kunt ook iets knutselen van een bloempot met waxinelichtjes eronder. Ik doe dat op de camping nog wel eens onder de luifel en het geeft verrassend veel warmte, meer dan het branden van kaarsjes zonder de pot. Ik zet de waxinelichtjes in een laagje water zodat ze niet te heet worden als ze allemaal vlak naast elkaar staan.

661cd7196ed9383d3026c25ba8a24aab.jpg

Dank je wel voor de tip, Toetie, maar ik ben bang dat dat hier niet gaat lukken. We zitten in een woonhuis waarvan de verdieping deels is omgebouwd tot appartement en netjes, maar hoe zeg je dat vriendelijk, uiterst economisch is ingericht. Wel een keurig inductieplaatje, maar dus geen gas. Voor zo'n constructie zouden we ook geen plaats hebben.

Gelukkig had ik er al rekening mee gehouden dat het koud kon worden, dus ook wat stevige kleding meegenomen.

Vanavond dus de stoommaaltijden en dan weer drie dagen uit eten. Ach. zo komen we er ook. En vandaag kon ik de verleiding niet weerstaan om voor de lunch haring met uitjes mee te nemen.

yette

yette

18-04-2024 om 12:06 Topicstarter

Ik maak aardappeltjes uit de oven en heb gehaktballen uit de vriezer gehaald die ik maar eens opleuk zoals mijn oma deed: halveren, plakje tomaat en een plakje kaas erop en dan in de oven. Salade met rode ui (die een half uurtje in de dressing gaat), ijsbergsla, witlof, bloedzuring, veel verse marjolein, wat dunne plakjes komkommer, sinaasappel, parmezaan en dan flink met de pepermolen erover. 

Hier een salade met kidneybonen, witte bonen, kikkererwten, tonijn, paprika, tomaat, rode ui, mosterd. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.