Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

ToetieToover schreef op 23-12-2023 om 21:46:

[..]

• 125 gram gebroken lijnzaad
  • 25 gram sesamzaad
  • 50 gram zonnebloempitten
  • 50 gram pompoenpitten
  • 180 ml water
  • 1 tl zout

Recept van deze site:
https://brendakookt.nl/recepten/knapperige-zadencrackers/

Bakpapier of een siliconen matje is nodig en voor het uitsmeren gebruik ik een siliconen spatel. Brenda doet een beetje moeilijk, je kunt het prima uitsmeren. Je bent daar wel even mee bezig.

Bak ze ook goed droog aan beide kanten.
Gebruik altijd 50% lijnzaad en/of chiazaad en 50% andere zaden. Op mijn bakplaat past 150 gram totaal, dus dat doe ik vaak, met 200 ml water. Dan wordt het:
75 gram lijnzaad
75 gram chiazaad
30 gram sesamzaad
60 gram zonnebloemzaad
60 gram pompoenpitten
200 gram water
Zout

Ik weeg soms een hele grote ‘batch’ af en die ik mix in de juiste verhouding, zodat ik een halve hoeveelheid/bakplaat makkelijk kan bakken. Dan weeg ik van de mix 150 gram af en 100 gram water. Volg je het nog… ?

Anyway, ik heb dus een pot met mix staan in deze verhoudingen en dat meng ik door de hartige kwark. Of ik eet de hartige kwark op een zadencracker.

De hartige kwark is ook lekker met zout, knoflook, tomaat en basilicum. Enzovoorts. Leef je uit!

Dank je wel voor het duidelijk hier neerzetten.  Daar kan ik wel wat mee.  Ik maak zelf wel eens crackers van recepten van Rineke Dijkinga.  De eerste keren inderdaad niet droog genoeg gebakken. Ook deze ingrediënten heb ik op voorraad. Ik hoef me niet te vervelen morgen..

Dorestad schreef op 23-12-2023 om 22:53:

[..]

Dank je wel voor het duidelijk hier neerzetten. Daar kan ik wel wat mee. Ik maak zelf wel eens crackers van recepten van Rineke Dijkinga. De eerste keren inderdaad niet droog genoeg gebakken. Ook deze ingrediënten heb ik op voorraad. Ik hoef me niet te vervelen morgen..

Ach er zit nog een foutje in: er staat dat op mijn bakplaat in totaal 150 gram past maar dat moet 300 gram zijn met 200 gram water dat is dus 500 gram. Ben benieuwd wat je ervan vindt!

Kerstavond vandaag. We gaan naar schoonouders en ik neem mee vlees, kruidenboter en sausjes, verder komkommer, tomaat en ananas, champignons. Maak een of twee sausjes zelf denk ik. Iets met siracha in elk geval.  
Vlees kan ik straks ophalen en moet ik nog snijden voor op de bakplaat.

Fijne kerstdagen!

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

24-12-2023 om 09:10

hier kerstdiner vanavond met tomatensoep, 2 soorten crostini, ossobuco, varkenshaas gemarineerd in cranberriesaus, hasselbackpatatoes, krulfrietjes, rode kool, haricotverts en ijstaart toe

Wij gaan heel traditioneel Fins warme rijstepap eten. Vriendlief kookt die straks. Er hoort één amandel in, en wie die vindt, mag een wens doen. Dus óf ik ga de loterij winnen, óf mijn vriendlief. Dan weten jullie dat alvast 

Verder rosolli, bietensalade

Rosolli-ja-kastike.jpg?fit=thumb&fm=webp&h=800&q=60&w=800

Met haring. En dat ligt er niet voor niets zo bij: het mag naar Fins gebruik niet vooraf gemixt, pas op je bord. Net als de aardappelpuree, daar mag ook niks door tot het op je bord ligt. Die maakt vriendlief en dan hebben we ook nog traditionele beenham uit de oven erbij.

Ik vind het best raar, vis en vlees in een maaltijd en dan een glas melk erbij. Maar vandaag doe ik aan alle vreemde Finse gewoonten mee voor het Finse kerstgevoel 

IJs als toetje natuurlijk, want Finnen eten jaarrond kilo’s ijs. Ik heb deze:

AHI_43545239393037323031?revLabel=1&rendition=400x400_JPG_Q85&fileType=binary

Gelukkig zitten er vier in, want mijn Finse ijsmonster heeft er al 2 geproefd. 

Klinkt gezellig, je Finse kerstavond!

Wij gaan vanavond kaasfonduen bij de schoonouders. Dan morgen lunch/borrel met mijn familie, en dan door naar vrienden voor diner. Daar blijven we dan ook op tweede Kerstdag. In principe, want de vrienden roken en wij zijn allebei nogal hoesterig, dus misschien taaien we ook wel eerder af. 

Ik ben gisteren ook aan een legpuzzel begonnen.  Traditie hier in de kerstvakantie.  Vanavond zijn we alleen met het gezin en gaan we gourmetten.  En een kerstfilm kijken.  

@moos, roken ze ook binnen? Behalve een oude tante ken ik dat helemaal niet meer (gelukkig).

MijnNaamIsHaas73 schreef op 24-12-2023 om 12:06:

@moos, roken ze ook binnen? Behalve een oude tante ken ik dat helemaal niet meer (gelukkig).

Ik helaas nog wel. Vrienden maar ook mijn ouders. Mijn moeder rookt onder de afzuigkap en mijn broer ook als hij daar is maar dat heeft dus 0 effect. Je stinkt nog alsof je in de jaren 90 uit een kroeg komt rollen als je daar vandaan komt. Morgen komen ze hier en gaan ze maar mooi buiten staan. Zijn ze waarschijnlijk zo weer weg met dit weer 

Net lekker gesport, goed begin van de dag. Had ik vroeger echt niet kunnen bedenken, hadden we het net nog over dat wij vroeger ook binnen rookten en amper buiten kwamen en niks aan beweging deden. Ben nu fitter dan in mijn 20/30 jaren. Ok wel nog te zwaar maar wel fitter.

yette

yette

24-12-2023 om 12:59 Topicstarter

Ik haal vandaag chinees. 

lente ui soep met stokbrood, kruidenboter en salade 
En kipkluifjes uit de oven 
Zag een zakje aardappeltjes in de koelkast, met de datum van vandaag, die gaan er dan ook maar bij.

Ik maak vanavond een soort sloppy joes, een ontzettend kliederige soort burgers dus. Ik zag gisteren bij Saturday  Kitchen een Britse chef (Anthony dinges, ben zijn naam kwijt), die drie burger-restaurants heeft. Daverend succes. Hij mag niet 100% zijn recepten geven, maar ik heb wel inspiratie opgedaan. Hij is briljant, maar je moet wel heeele grote kaken hebben.
Morgen fruits de mer (ik geloof dat ik een beetje enthousiast heb ingekocht) en overmorgen coq au vin met onze vriendin. Wat zijn het vlees en de vis hier goedkoop! Drie kippenpoten voor 5,45, een kilo langoustines voor 17 euro (in Nederland ben ik 38 euro kwijt, maar goed, deze zijn kleiner) en de scheermessen kosten helemaal geen knoop.

Wij oefenen geduld, want we hebben alle tijd.
Zometeen ga ik de chair voor de burgers aanmaken en de rodekoolsalade maken voor bij de burgers en de coq au vin. Zin in!
O ja, de Intermarché was heerlijk rustig, behalve bij de kassa. Wij oefenden geduld, want we hadden alle tijd.
Bij de coq au vin twijfel ik tussen gewoon stokbrood of aardappels gebakken in eendenvet, maar dat lijkt me een beetje te machtig worden. Wat denken jullie?

goed bezig dolfje! 

Ik zou voor de aardappels gaan, het hoeft niet meteen heel veel te zijn. Hoewel een stokbroodje dippen in de "vin" ook wel erg lekker is!

Ik lees hier nu alweer over Chinees halen. Dat gaat deze week ook een keer gebeuren. Dan maak ik voor de kinderen wel een pastaatje ofzo (of de airfryer,  het is tenslotte vakantie 🙈)

Ik lees hier goede dingen! 

Wij vieren kerstavond niet echt. Zoon is nog steeds ziek, dus we kwamen vrijwel nergens aan toe. Ik ben blij dat ik de was heb kunnen doen en alvast de gehaktflapjes voor vrijdag heb kunnen maken. Dat zijn eigenlijk hartige appelflapjes, maar de vulling bestaat uit gehakt, rode peper, ui, knoflook en tomatenpuree. Van het restant gehakt heb ik een burritovulling gemaakt (rijst, zwarte bonen, paprika, tomaat, koriander, kaas en crème fraiche. Ik heb ze al gerold maar lig nu net 2 sec op de bank. Man heeft zoon slapend in de draagzak, hij lag net zelf ook te maffen. Voorlopig eten we dus niet

Wel trek, want door alle gedoe heb ik niet geluncht. Misschien toch maar de oven aanslingeren om de burrito's af te bakken. 

Oja, en fijne kerstdagen allemaal! 🌲

Heel veel sterkte, Afro!
En inderdaad, iedereen hier zo plezierig mogelijke dagen gewenst.
Het gehakt voor de sloppy joes staat te marineren, en ik heb een berg rodekoolsla gemaakt. Morgen wordt het een soort pyjamadag met een lekkere lunch en een hele berg fruits de mer: ik had een kilo langoustines besteld (wat mankeerde mij??), vongole, gamba's, scheermessen en noix de st. jacques. Ik skip de escargots voor tweede kerstdag en ga iets verzinnen met de resten van de fruits de mer, want die zijn er ongetwijfeld. Weten jullie of je gegaarde fruits de mer kan invriezen? De noix de st. jacques gaan wel op, daar ben ik niet bang voor. Maar ik sta morgen wel de hele dag te koken en te plannen.
Sri, wat ben je weer lekker bezig geweest

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

24-12-2023 om 22:27

Friezinnetje schreef op 24-12-2023 om 09:10:

hier kerstdiner vanavond met tomatensoep, 2 soorten crostini, ossobuco, varkenshaas gemarineerd in cranberriesaus, hasselbackpatatoes, krulfrietjes, rode kool, haricotverts en ijstaart toe

Allemaal zeer geslaagd en niet veel te veel. vlees allemaal op, nog een beetje groente over en een halve ijstaart. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.