Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

yette

yette

22-12-2023 om 19:47 Topicstarter

Empanada's met linzen ipv gehakt. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

22-12-2023 om 21:26

het werd geruld gehakt met champignons en broccoli met een restje pindasaus, dit gegeten met rijst

Gnocchi met prei-vijgen-tomaten-basilicumsaus en worstjes.

Osso bucco,Polenta en een salade

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

23-12-2023 om 15:07

Ted68 schreef op 23-12-2023 om 14:55:

Osso bucco,Polenta en een salade

hier staat de Ossobucco voor morgen te pruttelen. 

Ik heb een bakje pulled chicken uit de diepvries gehaald en dat eten we met  sla en  koolhydraatarme wraps en  waar ik misschien straks als ik zin heb nacho’s van maak. En erbij k&k guacamole want de avocado’s in de winkel waren net stenen. Ben net thuis van werken. Ga zo eerst even een rondje wandelen want heb behoefte aan frisse lucht.

Ik heb vanmiddag hier al op gegooid dat er vanavond nog niks is bedacht voor het eten. Bij de vraag wat ze voor ideeen hadden kwam alleen 'patat' als optie door de kinderen, en dat vond ik geen goed idee. Eindstand: niemand heeft het er meer over gehad en er is dus ook niks geregeld. 
Vriend staat nu onder de douche en ik gok erop dat de eerste vraag is als hij zo beneden komt is: "hoe laat eten we?".
Ik heb wel trek in chinees, maar ik vermoed dat niemand dat verder wil... Spannend allemaal dus nog 

Ha! Man was wel te porren voor Chinees en loopt eerst even naar de AH want de dochters wilden liever een salade (k&k). Gelukkig wonen we op 100m afstand van de AH én de chinees. 

MildredRatched schreef op 22-12-2023 om 12:39:

[..]

Klinkt echt super lekker! Eet jij dat dan als gewone kwark met een lepel? En maak je het ook wel eens de avond van tevoren?

Een avond vooraf maken doe ik regelmatig en dan zorg ik dat er lijnzaad of chiazaad doorheen zit, vooral met komkommer wordt het anders te nat. Deze zadensoorten nemen het vocht op. Ik lepel het op inderdaad of ik smeer het op een (zaden)cracker. 

Ik zit een beetje ongeduldig te wachten op de bezorgservice van ah want die brengt warmgerookte zalm mee. De bijbehorende zuurkoolstamppot is al op. Komt door die zuurkool verhalen hier! En ik had nog een pakje zuurkool liggen want dat blijft bijna oneindig lang goed. Vriendlief at naar goed eigen gebruik de aardappelpuree zonder zuurkool erdoor, er mag sowieso niets door de puree maar zuurkool, daar begrijpt hij helemáál niks van. 

Goed geregeld Jynta! Nou heb ik ook zin in Chinees.  

Ik moet altijd wel lachen om die man van jou toetie, met z'n aardappelpuree 

Wij aten zalm uit de over met een citroendille sausje van ikea. Was bovenverwachting lekker. Verwachting was niet zo hoog voor saus uit een pakje. We aten er pommes duchesse en erwtjes en worteltjes bij. Man en ik zouden er gegrilde venkel bij eten, maar dat was man (zelfs na een reminder) vergeten klaar te maken 

Nu liggen er dus 2 venkelknollen in de koelkast en voor de komende 3 dagen is het eten geregeld. Hopelijk kan ik er woensdag iets mee verzinnen

ToetieToover schreef op 22-12-2023 om 12:28:

[..]

Ik gebruik daarvoor graag (half)volle kwark van Fage en dan meng ik er zout doorheen en knoflook(poeder). Even proeven naar smaak maar let op dat de knoflook pas later volledig te proeven is, dus niet teveel. Half klein theelepeltje op een bakje van 250 gram kwark schat ik zo. Dan doe ik er groenten doorheen, meestal kleingesneden komkommer, paprika en (lente)ui en een zadenmix, in ieder geval geroosterde pompoenpitten. Maar ook vaak: sesamzaad, nigellazaad, zonnebloempitten.

En ja, ik vind het heerlijk 🤤 hopelijk jij ook!

Ik vroeg me ook al een poosje af hoe je dit maakte. Toevallig heb ik alles wat jenoemt in huis. Mag ik ook je recept van zadencrackers?

Wij zouden vandaag bij mijn moeder eten, maar vanochtend had zoon 39,8 graden... Dus hem een beetje gestabiliseerd en vervolgens gebeld dat we niet een uur met hem in de auto gingen, maar hem in z'n eigen bedje wilden laten liggen (ipv een vreemd bedje en de hele shitzooi moeten meeslepen). Dus heeft mijn moeder alles wat ze voor het eten had geregeld ingepakt en toen is ze naar ons gekomen. Ze had de nodige chocola mee en een banketstaaf, ook lunch en als avondeten kip in een pittige saus zoals ze het zelf noemde. Het was iets met tomaat en pindasaus, met taugé en ui. Erbij perzik. Toe een soort chocoladetorentjes (k&k) met de nodige alcohol erin. Was prima en doordat ik een legpuzzel op tafel heb gegooid, werd het tegen verwachting in zowaar nog gezellig ook, voor het eerst sinds tijden, want daardoor werden geen ongemakkelijke gespreksonderwerpen aangesneden. Nu kapotmoe op bed.

Wat lief van je moeder Afrodite.
En een legpuzzel is een goed idee zeg! Ik ga eens vragen of 1 van de buufjes er 1 heeft die ik mag lenen, dan kunnen we er deze kerstvakantie aan puzzelen met het gezin!

Die hartige kwark klinkt lekker idd.

De Chinees was prima.  Wel altijd duur vind ik.

De komende 3 dagen zijn we onder de pannen met eten. Morgen bij vrienden, dan neemt ieder wat mee. Wij (vriend) maakt 2 quiches (1 vega met mozzarella, tomaat, pesto, pijnboompitjes en 1 loraine). Wat we over hebben kan met de brunch met mijn familie deel 1 op tafel de volgende dag met 1e kerstdag. Dan maak ik ook ragout met bladerdeegbakjes en de rest van de fam maakt ossenstaartsoep en nog wat andere dingen.  Dan in de avond met mijn familie deel 2 kaasfondue en maken wij het toetje, een soesjeskrans: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1194684/soesjeskrans

2e kerstdag met vriend zijn familie fondeuen hier thuis. En dan ben ik blij dat het allemaal weer voorbij is, maar ik vind het ook altijd wel gezellig allemaal.

Wat zijn jullie kerstplannen?

Dorestad schreef op 23-12-2023 om 20:29:

[..]

Ik vroeg me ook al een poosje af hoe je dit maakte. Toevallig heb ik alles wat jenoemt in huis. Mag ik ook je recept van zadencrackers?

• 125 gram gebroken lijnzaad
  • 25 gram sesamzaad
  • 50 gram zonnebloempitten
  • 50 gram pompoenpitten
  • 180 ml water
  • 1 tl zout

Recept van deze site:
https://brendakookt.nl/recepten/knapperige-zadencrackers/

Bakpapier of een siliconen matje is nodig en voor het uitsmeren gebruik ik een siliconen spatel. Brenda doet een beetje moeilijk, je kunt het prima uitsmeren. Je bent daar wel even mee bezig. 

Bak ze ook goed droog aan beide kanten. 
Gebruik altijd 50% lijnzaad en/of chiazaad en 50% andere zaden. Op mijn bakplaat past 150 gram totaal, dus dat doe ik vaak, met 200 ml water. Dan wordt het:
75 gram lijnzaad
75 gram chiazaad 
30 gram sesamzaad
60 gram zonnebloemzaad
60 gram pompoenpitten
200 gram water
Zout

Ik weeg soms een hele grote ‘batch’ af en die ik mix in de juiste verhouding, zodat ik een halve hoeveelheid/bakplaat makkelijk kan bakken. Dan weeg ik van de mix 150 gram af en 100 gram water. Volg je het nog… ?

Anyway, ik heb dus een pot met mix staan in deze verhoudingen en dat meng ik door de hartige kwark. Of ik eet de hartige kwark op een zadencracker.  

De hartige kwark is ook lekker met zout, knoflook, tomaat en basilicum. Enzovoorts. Leef je uit!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.