Eten
yette
10-10-2023 om 08:11
Moirmel schreef op 10-10-2023 om 05:22:
[..]
Ik verbaas me dan weer dikwijls over de hoeveelheid ingrediënten die sommigen hier gebruiken voor een doordeweekse maaltijd, heb je dan niet veel overschot, of is het allemaal voorverpakt?
Vandaag heel simpel vol au vent met pomme duchesse en broccoli.
Ik vind koken leuk en heb geen baan. Dus alle tijd
Maar ik denk dat het in eerste instantie nogal uitmaakt voor hoeveel personen je kookt. Als je pastasaus maakt, heb je in je eentje in principe al ruim genoeg groenten aan het blikje gepelde tomaten van 400gr. Da's natuurlijk geen saus. Als je er dan een fatsoenlijke saus van maakt, houd je over voor een andere keer. Maar kook je voor 4 personen, zoals ik tegenwoordig, dan eet je samen zó een kilo groenten op.
Verder is het een kwestie van organiseren - geopende blikjes en half gebruikte groenten uit de koelkast zo snel mogelijk ergens anders in verwerken.
Zelf gebruik ik wel blik (mais, tomaat, kikkererwten en bonen) maar geen verspakketten of mixen - hooguit een keer een nasi-pakket.
Wat ook helpt, is dat ik een globaal weekmenu verzin en dus al voordat ik de boodschappen doe, weet wat ik met die drie paprika's ga maken: bolognese, enchilada's en ratatouille.
yette
10-10-2023 om 08:14
Of ik vandaag kook, weet ik nog niet. Ik heb vanmiddag een afspraak met wandeling en uitgebreide lunch en heb geen idee hoe leuk het wordt en of ik op tijd thuis ben en/of nog zin heb om te koken of dat ze het hier thuis zelf moeten verzinnen.
irmaladouce
10-10-2023 om 09:26
Ik had in principe bedacht dat het vandaag gnocchi uit de oven wordt. Met spinazie, restje kerstomaatjes, walnoten, gorgonzolasaus en Parmezaan. Maar man heeft rommelig werkgedoe aan het eind van de middag/begin van de avond, dus mss worden het gewoon boterhammen met gebakken eieren met tomaat en spinazie.
Hoewel, nu ik erover nadenk kan ik die gnocchi ook in eenspersoonsbakjes maken en kan man een portie opwarmen als hij (laat) thuiskomt
ToetieToover
10-10-2023 om 11:48
Moirmel schreef op 10-10-2023 om 05:22:
[..]
Ik verbaas me dan weer dikwijls over de hoeveelheid ingrediënten die sommigen hier gebruiken voor een doordeweekse maaltijd, heb je dan niet veel overschot, of is het allemaal voorverpakt?
Vandaag heel simpel vol au vent met pomme duchesse en broccoli.
Ik ben goed in restverwerking en koken zonder recept. Dus ik mik van alles vrolijk bij elkaar. En ik heb een mini dakmoestuin en ben vrijwilliger op de stadsmoestuin, dus ik kan makkelijk 1 bietje uit de aarde trekken bijvoorbeeld. En bleekselderij blijft lang goed. Parmezaanse kaas ook, enzovoorts. Peulvruchten kun je in van die mini blikjes kopen. Ik varieer graag.
ToetieToover
10-10-2023 om 16:47
vandaag Boston clam chowder met cornbread
En
opgebakken aardappeltjes, kropsla, avocado-tomaat-komkommersalade, piccalilly en opgebakken bruine bonen.
FaithfulDuck87
10-10-2023 om 16:57
hier courgettesoep en als ik nog trek heb, dan neem ik nog een beschuit of zo
Moirmel
10-10-2023 om 17:58
@Yette en ToetieToover:
Ik had het vooral over de verscheidenheid van ingrediënten en of je daar niet met restjes mee zit.
Bij redelijk wat menu's hier moet ik echt opzoeken welk ingrediënt ze gebruiken, waar ik het kan vinden en daarna nog eens hoe ik het verder kan verwerken.
Zelf kook ik vooral typisch Belgisch met wat uitstappen naar Frankrijk en Italië; maar hier komen zoveel meer keukens samen. Is dit iets typisch Nederlands of komt dit door de samenstelling van de forumleden?
yette
10-10-2023 om 18:44
Moirmel schreef op 10-10-2023 om 17:58:
@Yette en ToetieToover:
Ik had het vooral over de verscheidenheid van ingrediënten en of je daar niet met restjes mee zit.
Bij redelijk wat menu's hier moet ik echt opzoeken welk ingrediënt ze gebruiken, waar ik het kan vinden en daarna nog eens hoe ik het verder kan verwerken.
Zelf kook ik vooral typisch Belgisch met wat uitstappen naar Frankrijk en Italië; maar hier komen zoveel meer keukens samen. Is dit iets typisch Nederlands of komt dit door de samenstelling van de forumleden?
Ik denk dat laatste. Een topic over wat we vandaag eten, is waarschijnlijk minder leuk voor mensen die eigenlijk niet zo bezig zijn met eten of die niet graag koken. Dus er zullen hier bovengemiddeld veel fanatiekelingen schrijven.
Zelf probeer ik graag nieuwe dingen uit en daarvoor is dit topic een van mijn inspiratiebronnen. Als iemand hier een gerecht of een ingrediënt noemt dat ik niet ken, dan zoek ik online op wat het is. Lijkt het me lekker, dan haal ik de ingrediënten ervoor in huis. Het resultaat van deze liefhebberij is dat ik een enorme verzameling lang houdbare spullen zoals specerijen, kruiden, rijstsoorten, olie etc. heb. En ja hoor, dat komt op. Uiteindelijk.
Teigera
10-10-2023 om 18:50
Sterkte Afrodite, wat een verdrietig nieuws voor jou en je familie.
Ook wij gingen aan de avg vandaag: gebakken minikriel, vega kaas-schnitzel en broccoli. Krijgen we hier in huis blije kindergezichtjes van
.
@Moirmel: sluit me aan bij wat yette zegt, over dat hier mensen schrijven die eten en koken bovengemiddeld belangrijk vinden
. Ook hier veel kruiden en dergelijke in huis, ik gooi zelden wat weg want dat vind ik zonde, restjes van het een worden verwerkt in een ander gerecht.
Kaaaaaaaatje
10-10-2023 om 21:46
Sterkte Afrodite.
Mijn ouders hebben deze week weer iemand begraven die jonger is dan zij zijn. Conclusie was dat ik de kinderen maar weer eens moest komen brengen, want nu kon het nog. Ik weet niet of ze het voor zichzelf doen of voor mij (of allebei...), maar ik ga ze er aan houden in de herfstvakantie.
Hier warmden we de tweede helft van de worstjes in appel- prei saus op. Ik kook vaak voor 2 dagen. Soms voor de diepvries, maar meestal eten we het twee dagen later. Maandag aten we verse pasta met gestoofde paprika's, tomaat en ricotta. Snel en lekker. We waren het weekend weg dus we hadden nog niet gekookt in het weekend.
Morgen weer boodschappen doen en bedenken wat we zullen eten. Het moet weer even kindvriendelijk, want die hebben in het weekend hun avondeten nauwelijks aangeraakt.....
ToetieToover
10-10-2023 om 22:10
Moirmel schreef op 10-10-2023 om 17:58:
@Yette en ToetieToover:
Ik weet niet precies op welke restjes je doelt. Ik verwerk restjes gekookte groente in een ander gerecht, vaak in soep. Of een ovenomelet. Kruiden, specerijen, azijn en olie enzovoort heb ik standaard in huis. Heel veel gedroogde bonen, noten en glutenvrije meelsoorten ook. Pasta en rijst ook. Ik heb ook altijd aardappelen en uien liggen. Daar kun je heel veel mee combineren als je wat verse producten erbij haalt.
Ook ik heb een bovengemiddelde belangstelling voor eten, ik moet een dieet volgen en ik doe mijn best om het een beetje leuk voor mezelf te houden.
MijnNaamIsHaas73
10-10-2023 om 22:34
Ach wat verdrietig afrodite, veel sterkte
Er werd vandaag lasagne voor ons gemaakt. Met een salade van een restje Romaine sla, tomaat en komkommer.
Ik denk zeker dat hier mensen schrijven met bovengemiddelde interesse voor koken en eten. Ik voel me vaak wel heel saai als ik hier lees wat er gekookt en gegeten wordt. Mijn excuus is een drukke baan en 2 kinderen die van simpel eten houden. Maar dat is eigenlijk een slecht verhaal want dat hebben wel meer mensen hier.
Ik denk trouwens wel dat Nederlanders gemiddeld meer dan Belgen ook op buitenlandse keukens gericht zijn. Dat zie je ook wel in de supermarkt waar een heel pad Aziatische/Mexicaanse/Surinaamse etc producten hebben is dat daar volgens mij wel minder. Ik denk ook de de allerhande daar best een invloed op heeft (gehad).
Moirmel
10-10-2023 om 23:33
MijnNaamIsHaas73 schreef op 10-10-2023 om 22:34:
Ach wat verdrietig afrodite, veel sterkte
![]()
...
Ik denk trouwens wel dat Nederlanders gemiddeld meer dan Belgen ook op buitenlandse keukens gericht zijn. Dat zie je ook wel in de supermarkt waar een heel pad Aziatische/Mexicaanse/Surinaamse etc producten hebben is dat daar volgens mij wel minder. Ik denk ook de de allerhande daar best een invloed op heeft (gehad).
Bedankt want dit is exact wat ik bedoel. Ik kom hier soms recepten tegen met bv. zeewier, maar daarvoor moet ik al 200km rijden om het te krijgen.
Waarschijnlijk kan ik in Brussel een heleboel ingrediënten terugvinden die hier aangehaald worden, maar deze zijn zeker niet standaard verkrijgbaar in de lokale supermarkten.
Let wel: ik bedoel dit niet als een belediging, leer net graag bij met de recepten die hier gedeeld worden.