Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Wordt jouw soep dan niet heel gebonden, Friezinnetje?

Wij slingerden de bbq/skottelbraai aan. Erop hadden we biefstukachtig vlees, worstjes, hamburgers en courgette (er lag nog een halve overgebleven van van de week). Erbij nog een bak salade van eergister en stokbrood met kruidenroomkaas.
Was lekker!

Dewi-Sri2 schreef op 31-07-2023 om 22:25:

Wat is roux toch raar spul. Ik had het al jaren niet meer gemaakt, dus ik was alle ins en outs vergeten. 30 gr. bloem, 30 gr. boter. Ik dacht bij het garen: da's wel een beetje weinig, en te vloeibaar. Beetje bloem erbij, en verder laten garen. Bouillon erbij. Nog meer bouillon erbij. Het werd steeds dikker!! Nòg meer bouillon. Enfin, ik eindigde dus met een veel te grote pan ragout. Gelukkig wel errug lekker. Overblijfsel in de ijskast gezet, dat eet ik morgen wel bij het brood. Ik voel me een ontzettend stupide beginner .

Ik heb dat ook heel vaak, ondanks dat ik het wel een paar keer per jaar maak.

Ons campinggaz is op en het dichtstbijzijnde verkooppunt is ruim 40 km verderop. Dus helaas wat vaker uit eten, echt heel vervelend  

Vandaag hadden we al een warme lunch buiten de deur. In de avond een tafel vol met meloen met ham, salade caprese,  artisjokken (uit pot), olijven, kaas en brood. Prima maaltje al zeg ik het zelf. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

31-07-2023 om 22:58

Dewi-Sri2 schreef op 31-07-2023 om 22:47:

Wordt jouw soep dan niet heel gebonden, Friezinnetje?

nee, altijd prima dikte voor een gebonden soep. Dit is voor bv champignonnesoep 

Hm, lekker Haas. 
Een roux van 50/60 is inderdaad voor één liter soep (of een halve liter saus) Met 30/30 was je wel met hele kleine beetje aan het koken Dewi, kan het zijn dat je dat dan in een te grote pan deed zodat het heel snel in ging koken allemaal? Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken. 
Lief kookte hier een behoorlijk fantastische curry met rundvlees, kokosmelk, boontjes en courgette. Ik kreeg de geest en maakte er chapati bij, Indiaas platbrood van half meel half bloem met van die laagjes, als rotiplaten maar dan meer laagjes. Waren mooi en lekker geworden. 

Een roux weeg ik niet af. Ik doe maar wat, ongeveer evenveel, ik vertrouw op mijn ‘timmermansoog’. En altijd mini beetjes want het bindt gigantisch goed. Ik herken de soort van wanhoop als je dan toch teveel in de pan hebt gemikt en je blijft maar vloeistof toevoegen en het blijft maar indikken. Zoiets doet de pindakaas ook altijd in de pindasaus: ineens is het dan dik. Of te dik. Koken is geen exacte wetenschap, dat scheelt en meestal kun je het nog wel fixen. Of doen alsof het zo hoort. Ik ben ervan overtuigd dat sommige gerechten zo zijn ‘uitgevonden’. Kaiserschmarrn, anyone? Of Eton mess. Happy little accidents hoor, dat. 

Ik heb vandaag een lange dag en man is waarschijnlijk ook laat die ik heb gisteren nog snel kipgehakt en een zak wokgroente in de wok gegooid voor vanavond met ketjap, sambal en knoflookpoeder eg gember. Hoeven we er alleen een ei bij te bakken.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

01-08-2023 om 08:06

Klopt hoor Tootie, je moet goed kijken hoe het allemaal bindt in de pan. Maar dit zijn de 'officiele' hoeveelheden. Ik gooi zelf ook gewoon een klont boter in de pan, en zie dan zelf hoe het bindt met de bloem. 

Oef, roux, daar heb ik nu al helemaal geen energie voor, ben al blij met m'n zakjes voorgekookte rijst in de diepvries. Ze zijn wel bijna op, dus m'n moeder maar lief aankijken of ze de rijstkoker binnenkort weer meeneemt zodat ik nieuwe porties kan invriezen.

Vanavond gaat er namelijk weer zo'n zakje rijst op, met sperziebonen en kip die ik met een Conimex pakje ajam paniki opleuk (of ajam smoor, even kijken wat er staat). Wat gefrituurde uitjes en seroendeng erbij en dan heb ik de kantoordag van man (dus Afrodite doet alles thuis in haar eentje) weer overleefd. Mijn grootste handicap is dat ik niet kan stilzitten, ik moet altijd iets doen en dat is geen fijne combi met slaaptekort en een zoon die altijd op de onhandigste momenten een fles of andere aandacht wil. Maar dat zal nog wel wennen. Hoop ik. 

Gisteren maakte ik bij de lunch tonijnsalade voor op brood. Zoon moest en zou ook een boterham met salade en hij at het met smaak op! Hij zit heel erg in de 'ik wil alles uitproberen, want ik ken het nog niet'-fase.
Ik hoop dat dit dan toch echt het einde is van de 'lussiknie'-fase. Dan hebben we er weer één afgestreept na de 'ik eet alleen van vakjesborden, want owee als er een kruimeltje rijst op mijn stukje kip komt´-fase en 'bah mama, jij voert mij meelwormen in plaats van broccoli´-fase (aka alle groente wordt uitgespuugd alsof het gif is).

Vanavond eten we in het restaurant van een hotel, dus ik heb nog geen idee wat we gaan eten. Het is er één uit de keten van de bekende vogel. Soms eet je daar prima, soms matig, dus we gaan het zien.

Man maakt pizzas from scratch vanavond. En als lunch bakte hij pancakes, spek en eieren.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

01-08-2023 om 14:54

pasta met carbonarasaus

Dank voor alle roux-tips! Toen ik die nog regelmatig maakte, hield ik me ook niet aan hoeveelheden, maar ik was er nu zo uit, dat ik dacht: toch maar weer even back to basics.
Vanavond kook ik strafwaardig, want ik heb helemaal nergens zin in: mac 'n cheese.Met saus uit een pakje, jawel. Dat wordt dus béchamelsaus met een paar handen geraspte comté er in. En 'alumettes de jambon', hamlucifertjes dus. Nog wat excuussla erbij en ik geloof het wel. Ik ben gaar na een dag boekhouding want-de-IB-aangifte-moet-de-deur-uit

Ik maak roux idd zoals bovenstaande,  50 gr boter, 60 gr bloem en een halve liter vocht.

Vanavond eten we patatjes uit de airfryer, gemengde groente (bloemkool, broccoli, erwtjes, wortels, mais) en vlees wat we nog van de bbq over hebben van gister op de skottelbraai.

vandaag een salade van bleekselderij, druiven, rozijnen, walnoten, snijsla en gegrilde Syrische kaas, met linzenwafels

en verder: wokje van ui, radijs, prei, kool, taugé met een boemboe ‘bami-nog-wat’ uit een pakje, plus toch ook nog wat ketjap en sweet chili saus. Met noedels met Chili-olie, kroepoek en velveted kipfilethaasjes. 

Er zijn wokgroenten over voor de lunch morgen. Eet ik met pindasaus en komkommer onderweg, met nog wat linzenwafels en twee gekookte eitjes. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.