Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

afrodite05 schreef op 01-03-2026 om 13:48:

Ik heb net een bak Tajine uit de diepvries op m'n boezem gehad, hielp lekker tegen de stuwing... Nu staat het netjes in een bak water verder te ontdooien. Vanavond komt er nog couscous bij en dan is dat ook maar weer klaar.

De influencer is nog steeds ziek en hangerig/zeurderig... Erg vermoeiend. Het enige wat hij eet, zijn croissantjes en schuddebuikjes. Pfff.

Nou, dit werd toch anders. Er was blijkbaar nog wat lasagne over (wist ik veel, ik kwam gistermiddag pas voor het eerst beneden). Dus dat restje hebben we gedeeld, daarna allebei een tosti en een lekkere bak dubbelvla. Vandaag dan maar de tajine. Even kijken hoe de broccoli erbij ligt, desnoods doen we die er ook nog bij. 

IK maak Lasagne; het lievelings eten van de vriendin van mijn zoon. 

Wij eten vanavond gemakkelijk: een traybake van gnocchi, feta en verschillende soorten tomaten.

Wij eten een rest parelcouscous met groenten van zaterdag. Daar komt gegrilde halloumi bij of doe ik feta door de couscous.

Ik wil proberen mijn groenteninname flink op te krikken, dus ik ga vandaag een beetje mealpreppen, een meerdaagse rauwkost salade met bleekselderij, komkommer, witlof, feta en limabonen en een bloemkoolcurry waar wat bakjes van in de vriezer gaan, zodat ik altijd gezonde lunch voor handen heb. De bloemkoolcurry eten we ook vanavond. 

Gisteravond in het restaurant van het hotel gegeten. We waren de enige gasten die zaten te eten, maar het was wel gezellig. Een klein familiehotel met lekker restaurant. Ze waren net een week na 4 maanden wintersluiting weer open dus nog erg rustig.
Italiaanse tomatensoep met een halve pizza met vanalles erop en een halve dame blanche. We hadden allebei geen hele grote trek dus de pizza en ijs gedeeld.

Vanavond thuis, man bakje macaroni uit de vriezer en ik pannenkoek met spek uit de vriezer. Die had ik opgewarmd in de oven met suiker en appelstroop.

Wij hadden socca met gewokte prei & wilde spinazie en gebakken paneerblokjes.

Ohhh socca, jum. Moet ik echt vaker maken. Heb jij weleens Birmese tofu op of gemaakt Toetie? Is eigenlijk een soort dikke pap van kikkererwtenmeel die je laat opstijven (zoals polenta die je wilt bakken) en dan kun je er vanalles mee doen. Lijkt me ook lekker. 
De curry was heel geslaagd (wat is aardappel in een curry toch ook lekker) en ik heb ook al zin in m’n salade van morgen. Nu de curry nog even invriezen. 

Moosey schreef op 02-03-2026 om 19:18:

Ohhh socca, jum. Moet ik echt vaker maken. Heb jij weleens Birmese tofu op of gemaakt Toetie? Is eigenlijk een soort dikke pap van kikkererwtenmeel die je laat opstijven (zoals polenta die je wilt bakken) en dan kun je er vanalles mee doen. Lijkt me ook lekker.
De curry was heel geslaagd (wat is aardappel in een curry toch ook lekker) en ik heb ook al zin in m’n salade van morgen. Nu de curry nog even invriezen.

Hey dat kende ik nog niet, net zoals polenta eigenlijk; eerst Koken, laten rusten en dan krokant bakken. Ga ik zeker een keer uitproberen, bedankt voor de tip!

Grappig, ik dacht laatst ook weer aan socca. Komt misschien door het weer. 
Ik at hetzelfde als een van de afgelopen dagen, dus niet vermeldenswaardig. 

Goed bezig met de salade en het mealpreppen, Moosey! Helpt zeker om gewoon al iets gemaakt te hebben. Hier gaat morgen een restje avondeten mee als lunch, en ik heb al wortels in stukjes gesneden voor mee naar werk. Als ik op de terugweg honger heb, eet ik dat onderweg (net als standaard mijn dagelijkse dosis noten). Dus alvast sorry voor de mensen met misofonie in het OV.   

Vanavond spinazi a la creme, krieltjes in schil, gekookt ei en een gehaktbal.

En kook dan meteen wat meer krietjes zodat we morgen gebakken aardappeltjes hebben.

Mealpreppen (noem het zelf voorraad koken) doe ik ook vaak. We zijn met 2 en vind het zonde om van sommige gerechten maar kleine porties te koken dus maak ik vaak een grote pan en gaat het de vriezer in. Vooral pastasaus, nasi, soep, stoofvlees, zuurkool, boerenkool, rode kool, gehakt groenten vulling voor wraps, lasagne, plaatpizza, gehaktballen etc etc. Vind het ideaal voor drukke en lange werkdagen om zo iets uit de vriezer te kunnen halen.

Ik heb gisteren aardappelen in blokjes gesneden en gekookt en die ga ik vanavond of in de oven doen of opbakken. Erbij gekruide kipfilet. 
Heb nog rucola maar dat is niet genoeg groente dus moet er nog wat komkommer en tomaat bij halen.

Ik heb gisteren nog een snelle lunchsalade in elkaar gedraaid met spul wat eigenlijk een andere bestemming had, maar wat op moest. Fijn om weer een beetje te kunnen klooien in de keuken (zonder rekening te moeten houden met: dit mag niet, dit kan niet, blabla). Intussen stond de kraamhulp de vaatwasser uit te ruimen en kon ik zeggen waar alles heen moest. Fijn, want dan hoeven we straks niet te zoeken naar spullen die we kwijt zijn en voor haar ging het ook sneller dan zoeken/kasten open trekken (wat ze best mag doen, maar dit was lekker efficiënt).

Vanavond toch een beetje echt koken, maar misschien doe ik het vanmiddag alvast: pasta met een "saus" van het gehakt uit braadworst, prei, champignons en eindelijk weer wat roomkaas en geraspte kaas erdoor. Hopelijk eet de influencer er ook wat van, desnoods alleen kale pasta. Gisteren heeft hij amper gegeten, maar ik heb stiekem twee stronkjes broccoli naar binnen weten te duwen en een half kuipje appelmoes. Lang leve een filmpje aan tijdens het eten - nood breekt soms wet.

Naar aanleiding van de socca (lekker!) dacht ik aan pissaladière... komt uit dezelfde regio. Als je van ansjovis houdt, is dat ook het proberen waard.

Helaas geen socca of pissaladière* hier vandaag, maar wegens een drukke dag voor beiden komt de gerookte zalm-avocado-zachtgekookt ei-kruidenyoghurt combi weer eens op tafel. Wel nog een bak groene sla erbij.

maar we gaan begin juni een weekje naar de Franse riviera...

Goed vooruitzicht irmaladouce!
Wij eten vanavond bibimbap. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.