Eten
yette
16-11-2025 om 22:24
Ik ben vandaag bij mijn schoonmoeder gaan koken: een ovenschotel met tilapia en grote garnalen met crème fraiche, knoflook, dille & citroen, pastinaakpuree, veldsla, patat. Toe tiramisu.
Nu op weg naar huis, via Duitsland. Dankzij wegwerkzaamheden wonen we dit weekend bijna 3 uur bij mijn schoonmoeder vandaan 
Herfstappeltaart
17-11-2025 om 07:24
ToetieToover schreef op 16-11-2025 om 20:51:
Wij hadden bezoek en ik deed fancy met een heus menu met een vooraf en toet.
Ik maakte als voorgerecht baby (kleine ronde) aubergine met karnemelk-yoghurtsaus en granaatappel naar Ottolenghi’s recept. Die legde ik op een restje aardappelpuree zodat ze niet van de borden vielen. Ik ben geen chef-kok en al helemaal niet van de bediening, dus er mocht niks rollen![]()
Een hele kip met citroen-tijm-knoflook onder zijn velletje en een citroen in zijn holletjeErbij risotto. Ik had er nog wat extra kruidenolie met groene kruiden en extra kaas bijgezet. Plus een mix van romanesco, bloemkool en broccoli met mijn eigen dukkahmix (want zonder hazelnoot maar met brazil nut).
Toetje waren mini taartjes met speculaas-roomboter bodem en zoete pompoen/koekkruidenmousse en een toef honing-mascarpone-gelatine. Erbij chai thee latte.
Toetje 2 was zelfgemaakte truffels met een koffieronde. Truffels zijn niet zo heel moeilijk te maken en er liggen nog een paar in de vriezer. Vriendlief is er al achter dat je ze ook bevroren kunt eten, dus lang zullen ze niet meer leven.![]()
Ik heb dus niks vooruit gekookt voor de komende werkweek maar het was erg leuk en ik ben overladen met complimenten. Dat is wel heel leuk eigenlijk
Wauw.....nou óók mijn complimenten. Knap hoor.
irmaladouce
17-11-2025 om 08:33
Flink uitgepakt, Toeti ! Klinkt geweldig allemaal.
Vandaag chili sin carne van zwarte boontjes, tomaat, mais, paprika, rode ui. Met mexicaanserige kruiderij. In mini corn wraps met fijngesneden ijsbergsla en een dollop knof-koriander-yoghurtsaus.
Dolfje
17-11-2025 om 08:36
Ik denk dat ik voorlopig flink aan de groente ga want dat ontbreekt meestal wel wat op vakantie. Heb wel regelmatig fruit gegeten maar niet genoeg groente elke dag. Ben nog geen kilo zwaarder dus bijna elke dag sporten en heel veel wandelen heeft wel geholpen.
Voor vandaag ga ik denk ik een traybake maken.
Voor morgen iets makkelijks uit de airfryer. Dinsdag is tegenwoordig mijn langste werkdag dus dan moet het snel klaar zijn.
Straks maar eens sporten en boodschappen maar liggen nog in bed want koud 
ToetieToover
17-11-2025 om 09:08
Bedankt allemaal! Ik vond het erg leuk om te doen. Vandaag eten we pompoensoep, van de pompoen die over is van gisteren. Dat kan dus heel snel: pot bouillon, pompoen, specerijen, opwarmen, staafmixer, crème fraîche.
Hopelijk heb je het snel weer warm Dolfje, het is wel erg druilerig weer hier. Bleh.
afrodite05
17-11-2025 om 09:10
Ik sta paraat om runderlappen te snijden voor een mega-tajine-achtige-stoof. Deels voor vanavond, deels voor in de diepvries (kraamperiode?). Groente: ui, wortel, aubergine, kikkererwten, tomaat en paprika. Nog even bedenken of ik er rozijnen, gedroogde abrikozen of allebei in doe. Vanavond gaat er couscous bij, maar er zou ook brood bij kunnen tzt.
Teigera
17-11-2025 om 09:22
Quesedilla's met prei en cheddar wordt het vanavond, met een salade met veldsla, appel en cashewnoten erbij.
Toetie en yette, beiden lekker aan de kook geweest lees ik! Klinkt goed.
Dorestad
17-11-2025 om 11:29
yette schreef op 16-11-2025 om 22:24:
Ik ben vandaag bij mijn schoonmoeder gaan koken: een ovenschotel met tilapia en grote garnalen met crème fraiche, knoflook, dille & citroen, pastinaakpuree, veldsla, patat. Toe tiramisu.
Nu op weg naar huis, via Duitsland. Dankzij wegwerkzaamheden wonen we dit weekend bijna 3 uur bij mijn schoonmoeder vandaan
A2? Wij zijn expres een paar dagen eerder op vakantie gegaan om afgelopen weekend de afsluiting te omzeilen.
MijnNaamIsHaas73
17-11-2025 om 21:32
Ik maakte zuurkoolstamppot met worst. Een restje pancetta in stukjes door de stamp. De jus was geinspireerd op afrodite, dat was lekker!
yette
18-11-2025 om 08:50
Dorestad schreef op 17-11-2025 om 11:29:
[..]
A2? Wij zijn expres een paar dagen eerder op vakantie gegaan om afgelopen weekend de afsluiting te omzeilen.
Yep. Het was inderdaad geen handig weekend. Maar we wilden dat er dit keer zoveel mogelijk kinderen mee konden, waardoor er qua datum niet zoveel te kiezen was.
Gisteren maakte ik kapsalon met vegetarische shoarma gemarineerde soja-reepjes. Ik vind dat laatste trouwens prima klinken. Heb dat vernoemen naar vlees altijd raar gevonden. Voor De Vader is duidelijkheid ook makkelijker. Door zijn autisme heeft hij toch wat moeite met vegetarische producten die de naam dragen van iets dat hij niet lust. Ik doe er bijvoorbeeld verstandig aan om verpakkingen van iets als 'kipstuckjes' weg te gooien voor hij ze ziet
Anyway.
Na twee dagen patat (ik had teveel verse friet) eten we vandaag risotto met een kruiden-worstje en een salade met bietjes, rucola, feta en pompoenpitten
afrodite05
18-11-2025 om 09:26
Hier puree met erwtjes er doorheen (zullen we het erwtenstamppot noemen?) met vissticks. Vermoedelijk pakt man de tomatenketchup erbij.
Venusss
18-11-2025 om 09:45
Ik benoem hier nooit dat het vegetarisch is, op 1 of andere manier wordt er dan anders naar het gerecht gekeken voor er überhaupt geproefd is.
vanavond https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1201751/bonenstoof-met-paprika-koriandersaus Vandaag een training en daarna werken, dus alvast gemaakt zodat we het alleen even hoeven op te warmen en rijst koken.