Eten
Dewi-Sri2
15-11-2025 om 18:47
irmaladouce schreef op 14-11-2025 om 09:48:
[..]
Als het lekker was, wil ik wel een recept (dan maak ik individuele taartjes als voorafje met kerst).
Wat bizar, ik had gisteren het recept gegeven en nog wat anders gepost, maar het is ineens in het niet verdwenen.Toen in vanmorgen mijn laptop opstartte stond het er nog, maar daarna was het weg. Ik kan me niet voor stellen dat er iets aanstootgevends in stond.
Daarom nog een keer, Irma: Neem een rol bladerdeeg, prik er gaatjes en en bak het 10 minuten met een steunvulling voor. Kijk even op de verpakking hoe warm. Ik bestrooi de bodem daarna altijd met amandelmeel, maar de tip van Yette van een paar jaar geleden is ook prima: couscous.
Als je zin heb kan je de bodem insmeren met crème fraîche, maar dat had ik niet dus ik heb ricotta gebruikt Gaat prima.
Daarna bedekken met plakjes peer, verkruimelde pittige blauwe kaas en een hand gehakte walnoten. Tijm en flink versgemalen zwarte peper erover. Terug in de oven voor 20-25min. op ca. 200-210 graden, hangt van je oven af. Ik hoop dat het lekker wordt, voor eenpersoonsvormpjes heb je natuurlijk andere tijden nodig.
Hier wordt het vanavond een pot opgeleukte Pataks met rijst en uit Nederland meegesmokkelde naan. Maandag werp ik mij op een pan klassieke fond de boeuf, ik moet nog even botten en ossenstaart halen. Dat zal wel duren tot dinsdagavond, maar ik wil een vriezervoorraad.
Broodjebrie
15-11-2025 om 20:10
ik had vanmiddag een high tea dus ik heb vanavond niet veel meer gegeten, wat soep en een crackertje met kaas.
Moosey
15-11-2025 om 20:25
Ik wist niet goed wat en hoe ik iets te eten wilde fiksen tussen werk en een concert door, en bleef toen te lang kleppen met een collega na werk waardoor de enige optie nog tankstation-voer was. Het werd een sandwich blt en een klein zakje cashewnoten. Werd wel even verdrietig van de sandwich toen ik bedacht hoe die zou kunnen snaaien met goede ingrediënten en als ie vers was. Dom natuurlijk om daaraan te gaan denken..
Dolfje
16-11-2025 om 08:47
Wij aten op onze laatste vakantiedag hamburgers in de zaak waar we in de eerste week ook zijn geweest. Ik had smashburger met dubbel kaas en man had een beefburger waar ook nog kip op zat. Waren beiden weer erg goed.
Worden zo opgehaald dus vanavond eten we thuis, weet nog niet wat.
afrodite05
16-11-2025 om 09:00
Goede reis terug, Dolfje!
Ik had nog zelfgemaakte pulled chicken in de diepvries liggen. Dat eten we op kleine ciabattabroodjes met gebakken (of gegrilde) plakjes courgette.
Verder eet zoon zachte pepernoten. We hadden gisteren wat gestrooid bij zijn schoentje, maar die krengen zijn vannacht dus helemaal zacht geworden. Voortaan maar vroeg in de ochtend strooien, blijkbaar. Gelukkig waren het er nu niet veel (8 ofzo) en maakt het zoon niet uit.
Ted68
16-11-2025 om 10:00
We gaan straks bij een vriendin middageten….En dat is dan echt genoeg voor de hele dag.
irmaladouce
16-11-2025 om 12:54
Dank je wel voor het recept, Dewi!
Er staan kruidenaardappeltjes in de oven nu. Daar komen sperziebonen bij, ribeyes, sla/rauwkost en ik geloof dat man vanochtend al kruidenboter heeft gemaakt.
Koreveen
16-11-2025 om 13:08
Drukke en trubbelige week. Lief was ook nog ziek en at alleen soep en beschuitjes dus ik had geen zin om te koken. Gelukkig nog eea in de vriezert.
Lief is vandaag weer beter en heeft trek in vlees dus hij gaat een bavette op de bbq gooien. Erbij bloemkoolroosjes uit de oven
Teigera
16-11-2025 om 13:11
Hopelijk weer helemaal aan de beterende hand Koreveen!
Vanavond rooster ik aardappeltjes en bloemkool met lekker specerijen erop in de oven. Erbij grill ik halloumi die ik serveer met chutney. Heb nog peer-chutney en vijg-chutney in de koelkast staan, dus er is keus.
Ondertussen hoor ik de hele tijd gestuiter, jongste frut en lief zijn een knikkerbaan (voor een stuiterbal dan) aan het bouwen op zijn kamerdeur, met gespaarde toilet- en keukenpapierrolletjes. Er wordt veel gelachen.
Venusss
16-11-2025 om 14:04
Gisteren naar de inkomst van Sint geweest met kleinkinderen, het was echt koud in de avond. Het was wel leuk, een lichtjestocht met allemaal wagens, de Sint in een koets met lampjes (en een speciale lampjesmijter 😆) en fanfare. Gelukkig wel droog weer maar echt fris, dus de soep ging er goed in.
Vanavond eten we hier een stoof met rode kool: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1186680/rodekoolstoof-met-kip-en-aardappelpuree
Dolfje
16-11-2025 om 18:49
Toen we uit de bus stapten thuisbezorgd besteld en vrij rap kwam de bezorger met 2 gyros schotels. Vanaf morgen weer gezond 
MijnNaamIsHaas73
16-11-2025 om 19:03
Dolfje schreef op 16-11-2025 om 18:49:
Toen we uit de bus stapten thuisbezorgd besteld en vrij rap kwam de bezorger met 2 gyros schotels. Vanaf morgen weer gezond
Goede afsluiting van de vakantie Dolf!
Gisteren at ik zeebaars met schaaldierensaus. Was niet echt iets mis mee maar had beter gekund. Het was wel gezellig
Vanavond maakte ik nasi. Ook meteen een bak "prut" voor in de vriezer. Daar hoef ik dan alleen rijst bij te koken. En een eitje bakken natuurlijk
irmaladouce
16-11-2025 om 20:23
Dolfje schreef op 16-11-2025 om 18:49:
Groot gelijk, Dolfje!
ToetieToover
16-11-2025 om 20:51
Wij hadden bezoek en ik deed fancy met een heus menu met een vooraf en toet.
Ik maakte als voorgerecht baby (kleine ronde) aubergine met karnemelk-yoghurtsaus en granaatappel naar Ottolenghi’s recept. Die legde ik op een restje aardappelpuree zodat ze niet van de borden vielen. Ik ben geen chef-kok en al helemaal niet van de bediening, dus er mocht niks rollen
Een hele kip met citroen-tijm-knoflook onder zijn velletje en een citroen in zijn holletje
Erbij risotto. Ik had er nog wat extra kruidenolie met groene kruiden en extra kaas bijgezet. Plus een mix van romanesco, bloemkool en broccoli met mijn eigen dukkahmix (want zonder hazelnoot maar met brazil nut).
Toetje waren mini taartjes met speculaas-roomboter bodem en zoete pompoen/koekkruidenmousse en een toef honing-mascarpone-gelatine. Erbij chai thee latte.
Toetje 2 was zelfgemaakte truffels met een koffieronde. Truffels zijn niet zo heel moeilijk te maken en er liggen nog een paar in de vriezer. Vriendlief is er al achter dat je ze ook bevroren kunt eten, dus lang zullen ze niet meer leven.
Ik heb dus niks vooruit gekookt voor de komende werkweek maar het was erg leuk en ik ben overladen met complimenten. Dat is wel heel leuk eigenlijk