Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

vandaag een avg-tje. Sperziebonen, aardappels en vlees weet ik nog niet, ik moet vanmiddag om boodschappen. 

Maak vanavond wat Ragout van Champignons, en ui, en koop vandaag van die Kant en klare bladerdaagbakjes. Krijg morgenavond eters, en moet vandaag het pidedeeg en de Knödel maken….

Ik Name vroeger altijd ladingen zakjes van conimex mee uit NL, maar kook nu alles zonder zakjes en pakjes….Zet ook een nasi voor volgende week op het lijstje….

Wij eten vanavond bali kip (boemboe uit de toko) met sperziebonen, paprika en paksoi. En rijst. Voor de frutjes warm ik het restje bloemkoolovenschotel op van afgelopen weekend, ik vermoed dat ze dat lekkerder vinden (en dan ben ik daar ook weer mooi vanaf). 

yette

yette

09-09-2025 om 09:21 Topicstarter

Gisteren een drukke dag - geklust aan het dak van een van de caravans, gezeik met de gemeente èn op missie geweest om de juiste kersenbladeren voor guignolet (wilde kersenlikeur) te vinden. Gewoonlijk regelt de boer de bladeren, maar hier in de omgeving zijn die bomen dit jaar vrijwel kaal. Misschien is mijn missie geslaagd! Vandaag of morgen hoor ik van een tante van een vriend of zij +/- 1000 blaadjes voor de boer, de buuv, mijn vriendin en mij heeft. Duimen dus.

Oh en ontopic ... door dat alles schoot koken erbij in en zijn we maar naar een kebabtent in de stad gereden (er komen, kost meer tijd dan koken, maar ach 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

09-09-2025 om 10:16

zoete aardappelpuree met gehaktballetjes en wat ui en gegrilde paprika 

Gisteren aten we spianzie-kikkererweten-feta filodeegpakketjes. Vandaag hebben we een restje couscous met gronete, gebakken kip en tzatziki. Het weer vraagt om iets winters, maar dat hebben we niet in huis. Dus helaas

Moosey schreef op 08-09-2025 om 10:35:

[...]
Jouw salade klinkt ook goed Anijs! Succes met het volle schema. Ben je goed hersteld van je operatie?

Ik vond de salade (vandaag nog een restje als lunch) toch wel wat saai. Maar het is goed om niet altijd hetzelfde te eten enzo. 

Het waren helaas meerdere operaties en het herstel verloopt wat traag/stagneert een beetje. Ik houd neurologische klachten en daar gaat binnenkort opnieuw naar gekeken worden want het had eigenlijk inmiddels over moeten zijn. Ik probeer zoveel mogelijk te blijven doen maar het is niet makkelijk! 

Dat zal je wel herkennen met alle zorgen rondom het herstel van vriendlief! Fijn dat jullie een werkbare modus hadden gevonden in Oostenrijk. 

Hier vanavond paella. Het is overigens Verspillingsvrije week, het Voedingscentrum besteedt er flink wat aandacht aan. Zelf probeer ik het elke week Verspillingsvrije week te laten zijn, hoewel ik laatst spinazie weg moest gooien. Dat was ik even vergeten, er zat nog een klein beetje in de zak maar het was echt niet meer te gebruiken. Voor deze week paste het brood niet in de vriezer, dus ik maak morgen denk ik tomatensoep waar ik dan brood bij eet en verder zet ik de broodrooster aan het werk, dan komt dat ook goed. Wat zijn bij jullie beruchte restjes?

anijsblokje schreef op 09-09-2025 om 13:59:

[..]

. Wat zijn bij jullie beruchte restjes?

Vroeger was dat geraspte kaas, maar dat ben ik gaan invriezen en dat werkt als een tierelier. Voor een ovenschotel maakt het niet uit of die rasp uit de koelkast of vriezer komt, het gaat toch de oven in! Restjes van de maaltijd die over blijven eet ik graag als lunch of desnoods als ontbijt. Dus weinig voedselverspilling hier. Of er moet een beschimmeld tomaatje in het doosje hebben gezeten dat de rest heeft aangestoken, dat soort werk. Maar verder gooien wij vrijwel niets weg. 

Oh en ons eten voor vanavond: gehaktballetjes in tomatensaus met rijst, een halve broccoli en dat vullen we aan met erwtjes. 

anijsblokje schreef op 09-09-2025 om 13:59:

Wat zijn bij jullie beruchte restjes?

Ja, geraspte kaas invriezen doe ik ook. Of ik maak er tosti mee voor de frutjes, zij blij ik blij. Verspilling vind ik echt zonde, we gooien zo weinig mogelijk weg. Idd een beschimmelde mandarijn uit het netje gaat echt weg, maar kwark die net over datum is maar nog goed is, wordt gewoon gegeten. Ben ook wel toogoodtogo-fan (vooral bij de bakker) en let op kortingsstickers ivm de datum. Ik eet graag lekker en gezond, en dat kost nu eenmaal geld, als het voor minder kan vind ik dat alleen maar mooi.

Enige wat nog wel eens 'mis' gaat is een zakje verse kruiden die dan niet helemaal opgaat. De munt en basilicum in mijn keuken staan al vrij lang, maar bv koriander of peterselie gaan altijd heel snel dood. En soms heb ik die kruiden toch echt nodig voor een gerecht.

Hier word ook niets weggegooid. De Resten van het avondeten gaat de volgende dag mee naar uni/school kinderen . Daar staan een heel veel magnetrons.

Ik heb nog wat hapjes van gisteren over die ik niet heb gegeten. Die eet ik dus nu

Hier ook hooguit restje verlepte sla of een tomaat oid.

Wij eten " Duitse" biefstuk, weet niet waarom dat Duits zou zijn. Met spinazie en aardappelpartjes ( gisteren ook maar ik had per ongeluk 2 zakken gepakt).

Sterkte Anijs! Klinkt als een pittig traject en helemaal naar als het dan niet het gewenste resultaat heeft. Hopelijk wordt er wel een oplossing gevonden!

Ik ben niet zo goed met verspilling als jullie als ik dat zo lees. Restjes eten vries ik in als het nog een portie is. Maar als het minder is of niet zo geslaagd dan gaat het weg. Soms voor de lunch.

War hier berucht is zijn restjes aardappel (verse, ongeschilde). De hoeveelheid waarin je dat kan kopen sluit vaak niet aan. En zakjes verse kruiden is hier ook een lastige.  Fruit gaat ook niet altijd goed. Nu weer een bakje pruimen die allemaal rotte plekjes hebben.
Ik vind het ook lastig om met een klein restje  iets te maken wat dan in verhouding veel werk is en ook weer andere ingrediënten vraagt en dan nog geen maaltijd voor het hele gezien oplevert. Dus open voor tips hier. (Geraspte kaas invriezen doe ik ook, dat is echt ideaal).

On topic: er werd voor ons gekookt,  "natte sla" met kipfilet en gebakken aardappelen.  Was heerlijk!

Ik doe altijd al geraspte kaas in de vriezer. Als ik bv iets met vlees en of rijst of noodles eet. Dan eet ik eerst de rijst of noodles, heb ik nog trek dan eet ik ook het vlees, zo niet dan gaat dat in de koelkast voor de volgende dag. Ik heb gastroparese( vertraagde maaglediging), zodoende kan ik nooit veel eten.

Ook doe ik stukjes paprika, ui en champignons in de vriezer, dat doe ik dan bevroren bij mijn rijst of noodles prutje, of door de pasta

yette

yette

09-09-2025 om 20:16 Topicstarter

De beruchtste restjes die bij ons verpieteren, zijn dingen waar ik tè zuinig op ben omdat ze duur of bijzonder zijn. Meestal dingen van de olijfkraam en kaasjes die ik kocht voor een borrel. 

Vandaag bbq met biefstukjes en knoflook-worst, pain de campagne, Ceasar salad en (jawel!) tapenades en olijven die over zijn van een borrel van vorige week 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.