Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Hier is het weer tijd voor 2x per week onderweg/OV-salade. Deze keer op basis van een blik gemengde peulvruchten, tomaat, radicchio en een pestodressing. Het is een uitprobeersel en ik heb het gisteren al gemaakt (trots op de planning) maar het roook toen al lekker! 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

08-09-2025 om 10:15

bakje uit de vriezer.  Volgens mij iets van curry 

Ja, Wenen was echt heerlijk! En we hadden ook een goede modus gevonden, ik stond vroeg op en ging dan een paar uurtjes wat doen (op de deelfiets naar een vlooienmarktje of een bezienswaardigheid) en tegen de tijd dat ik dan terugkwam was lief wel zo’n beetje uitgeslapen en op gang gekomen en gingen we ‘s middags nog wat doen, en dan nog relaxed ergens zitten met een boek en lekker eten. Zou nog steeds meer gedaan hebben in mn eentje maar zo was het prima en heel gezellig. 

Gisteravond in de trein was ik enorm gelukkig met mijn Spar-salade van rauwe wortel, edamame, peultjes, sperziebonen en een sojasausdressing, hmm. Zaten ook een paar verdwaalde blokjes feta in, die begreep ik niet zo goed. 

Jouw salade klinkt ook goed Anijs! Succes met het volle schema. Ben je goed hersteld van je operatie?

Gefeliciteerd met je verjaardag, Nami!

Wij eten vanavond nasi, volgens ons eigen familierecept. Mogelijk iets te pittig voor zoon, maar ik doe er gewoon extra rijst door, dan zal het wel loslopen. Ik heb ook nog een zakje gemarineerde kipsatevlees volgens familierecept liggen, dat er maar bij doen. Voor de liefhebbers is er komkommer, atjar, seroendeng en augurk. Oh en een gebakken eitje met ketjap.

restje koude pizza van gisteren 

Van harte, Nami  !

Het Franse platteland is heerlijk hoor, maar toch kan ik soms zo verlangen naar Thuisbezorgd of de snackbar om de hoek. Totaal geen zin of inspiratie om te koken, dus ik verzin wel iets met couscous, tajine uit blik en kipfilet met veel shoarmakruiden. Kan een blind paard geen schade mee doen (hoop ik).
Gisteren al een mislukt maal van veel te taaie longhaas (onglet) weggewerkt, het vlees was door de "slager" verkeerd uitgesneden. Hopelijk verzin ik morgen iets opwindenders.

Leuk trouwens om al jullie vakantieverhalen te lezen. Wij gaan over twee weken weer naar Nederland, maar dat wordt weer totaal geen vakantie.

Gefeliciteerd Naminokurashi ( als ik het goed getypt heb  !)

Wij aten een rucola /tomaat salade waar ik wat plakjes overgebleven parmaham door deed en een spinazie /kaas rondo en aardappelpartjes uit de airfryer. 

Dolfje schreef op 08-09-2025 om 19:02:

Gefeliciteerd Naminokurashi ( als ik het goed getypt heb !)

Wij aten een rucola /tomaat salade waar ik wat plakjes overgebleven parmaham door deed en een spinazie /kaas rondo en aardappelpartjes uit de airfryer.

Zeg maar Nami, is makkelijker 

gefeliciteerd Nami 

Ik wilde eigenlijk fatoosh maken met partymix (van die zoutjes) ipv getoaste pita’s want ik had nogal een grote verpakking gekocht in Wenen waar we niet aan toegekomen waren. Maar het mocht niet van lief
Met mijn nieuwe voornemen om wat vaker gewoon de tijd voor dingen te nemen besloot ik toen maar lekker zelf pita’s te bakken, en die waren perfect gelukt en heerlijk. Wel doodzonde om verse pita s meteen te gaan toasten dus we hebben ze maar gevuld met de salade. Echt heel lekker. 

Nog even over de nasi: ik heb dus een paar dagen geleden ook al nasi gemaakt, maar ik dacht even leuk snelsnel dat te kunnen doen met zo'n boemboe van conimex. Nou, die was me toch een potje smerig! Misschien is mijn smaak momenteel veranderd, maar ik koop het echt nooit meer. Jakkes. Dus bij dezen een waarschuwing   

Vandaag dus de nasi volgens familierecept en die was stukken beter. Ik had behalve wat ik eerder al had getypt ook nog een restje snijbonen erbij opgewarmd. Had nog een scheutje ketjap over gekund, maar zo was het ook al prima. Met al die verschillende dingen op het bord leek het toch een heel uitgebreide rijsttafel, en dat voor iemand met HG. Schouderklopje voor mezelf 

afrodite05 schreef op 08-09-2025 om 20:00:

Nog even over de nasi: ik heb dus een paar dagen geleden ook al nasi gemaakt, maar ik dacht even leuk snelsnel dat te kunnen doen met zo'n boemboe van conimex. Nou, die was me toch een potje smerig! Misschien is mijn smaak momenteel veranderd, maar ik koop het echt nooit meer. Jakkes. Dus bij dezen een waarschuwing  

Conimex is bij mij echt een no-go. Ik ben gelijk afgehaakt toen ik een jaar of 30 geleden voor het eerst in Indonesië was en bij een straattentje een ontzettende simpele en goddelijke nasi goreng at. Voor een super-nasi heb je vrijwel niks bijzonders nodig, in elk geval niet die rare k&k-zakjes kruiden die nergens over gaan.

Afro, ben jij net zo'n heimwee-Indo als ik? Je hoeft hier niet op te antwoorden hoor, als je hier geen zin in hebt. Even goede vriendinnen!

Gefeliciteerd Nami!

Wij aten pasta pesto met kip, champignons en courgette. En er was nog een stukje pancetta over van de carbonara van laatst,  dat ging er ook door en tilde het gerecht een level omhoog. Was echt lekker

Dewi-Sri2 schreef op 08-09-2025 om 22:30:

Afro, ben jij net zo'n heimwee-Indo als ik? Je hoeft hier niet op te antwoorden hoor, als je hier geen zin in hebt. Even goede vriendinnen!

Nou, van heimwee kan niet echt sprake zijn, ik ben er nooit geweest. Een eerdere generatie heeft er gewoond en wat recepten meegenomen naar huis. Wel volbloed Nederlands, dus ook geen Indisch bloed. Maar bij familiebijeenkomsten wordt vrijwel steevast Indisch gekookt. Als je iets anders maakt, wordt dat wel geaccepteerd (uiteraard), maar wel even gefronst. Elk familielid heeft de eigen specialiteit: die maakt de beste nasi, die de beste babi ketjap, die de beste saté etc. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.