Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Haha Ted, ik heb eveneens moeten wennen aan koken voor slechts twee personen.
Wij eten vandaag een tomatensaus met daarin gepocheerde eieren, feta, peterselie en (glutenvrij) haverbrood.

En later houden we nog wat worstjes boven een vuurtje, die we eten met mosterd naar goed Fins gebruik. Erbij aardappelsalade en kerstomaatjes. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

30-07-2025 om 11:35

nog geen idee. Hangt er vanaf of ik vanmiddag nog vertrek naar het oudste sportevenement van Nederland. Dan eet ik daar wat. 

Welkom terug, Toetie!  En ook GB! 
Veel plezier @Friezinnetje!

Hier vanavond uit eten, waar ik waarschijnlijk voor kipsaté ga kiezen want als ik dat niet doe terwijl het ergens op de kaart staat, heb ik meestal spijt. 

lasagne

Ik kan echt prima voor 1 of 2 koken. Ik vind niet alles even lekker om op te warmen. Maar dingen als nasi of soep maak ik dan wel weer in grotere hoeveelheid. En als Brown er is blijft er meestal niets over, ongeacht hoeveel ik maak. 

Gisteren tapas gegeten (uit), mijn gebruikelijke favorieten (tortilla, pimientos de Padron, pulpo, almejas, witlof met cabrales). 

Vandaag maak ik een vegan tomato sushi poke bowl situatie. Verder met komkommer en avocado,  lente ui en furikake. En spicy mayo. 

yette

yette

30-07-2025 om 21:35 Topicstarter

Vandaag ben ik een dagje naar de hoofdstad geweest met middelste zoon. Hij verraste me met de musical Hadestown in Carré, waarna ik hem meenam naar een authentiek Nepalees restaurant. 

Hij koos dumplings met kip en ik nam een 'lunch' als avondeten, want daar zaten verschillende gerechten bij die ik niet kende (zoals gedroogde platte rijst en een soort curry met kippenmaagjes). Toe een zoet/bittere, warme dumpling gevuld met oa sesam en ruwe rietsuiker in ijskoude frambozensaus. Het was allemaal ontzettend lekker en ook nog eens prachtig opgemaakt. 

Nu knikkebollend in de trein naar huis. 

Wat een leuke verrassing Yette!, 

Koolsla, die ik gisteren zou maken maar dus vergeten ben  dus zo ff doen, met aardappelpartjes en gehaktballen uit de airfryer.

Hier een AVG-tje van het lokale soort: de gans vloog ooit hinderlijk te dicht in de buurt van onze nationale luchthaven en belandt daarom in de vorm van een worstje op mijn bord. De sperziebonen komen uit de moestuin van mijn zus, dus dat is om de hoek. De aardappels komen uit mijn lokale groentela. 

Ik ben voorraden aan het opmaken voor mijn vakantie. Gisteren was ik zo slim om een week-eetplanning te maken, wat ik normaal nooit doe. Toen werd duidelijk dat ik geen boodschappen nodig heb tot mijn vertrek, op fruit na. En misschien vlak voor ik wegga snackjes voor onderweg (vroeg op, enige tijd op Schphol hangen). Het aftellen is begonnen! Ik weet niet of ik harder aftel tot op-reis-gaan, of tot het weerzien met mijn lover.

@yette: Wat voor typisch Nepalees eten kregen jullie op je bord? Ben je ooit in Nepal geweest? 

@anijsblokje,  ik volg jou avg voorbeeld. 
Bonen uit tuin ouder.  Sla met komkommer en tomaat ook allemaal uit dezelfde tuin. Gekookte aardappelen wederom uit die tuin.  Rundersaucijs van koe die paar kilometer verderop in weiland van vrienden heeft gegraasd. Toe: in ieder geval iets met wijnbessen en blauwe bessen uit mijn tuin

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

31-07-2025 om 16:27

vandaag weg geweest met nichtje. Eerst familie naar Schiphol gebracht en daarna zijn we met zijn 2-en naar Haarlem geweest. Ontbijt gehad bij Bagels en Beans en nog een wat late lunch bij Ikea (daar hadden we de auto staan). Doodop, want om 5.30 uur al uit bed, dus denk ik het mezelf makkelijk maak en iets van een cracker neem. 

Thanks Anijs, en goede reis en happy Reunion day ♥️

Wij aten koolsalade (k&k, uit Duitse supermarkt) opgeleukt met walnoten en feta en zadencrackers met geitenkaas. 

En verder:

Warm gerookte makreelfilets met ketjapsaus, Brown basmati rijst met lemonzest en snijsla (uit eigen tuin) met komkommer en vinaigrette. 

Duidelijk dat ik een boel heb gemist. Romantiek... Enjoy Anijs!

Was vandaag een dag op excursie met Moos. Niet zo vroeg thuis, was van plan om een ovenschotel te maken met aardappel en venkel, maar ik had denk ik per ongeluk een slinger gegeven aan de knop in mijn koelkast en de venkel was bevroren. Ik wist niet of het nog lekker zou worden, dus ik heb een bakje geroosterde paprika-tomatensoep uit de vriezer gehaald. En daarbij nog wat crackers en rauwkost met hummus gegeten. 

yette

yette

31-07-2025 om 22:49 Topicstarter

anijsblokje schreef op 31-07-2025 om 13:00:

(...)

@yette: Wat voor typisch Nepalees eten kregen jullie op je bord? Ben je ooit in Nepal geweest?

Nee, ik ben helaas nooit in Nepal geweest. Het restaurant waar we aten, heet Bhatti Pasal Klinkers. Echt een aanrader. 

Ik koos een 'khaja set', een maaltijd rond koude, gedroogde, platte rijst (furandana). De overige gerechten waren pittig gekruid, gegrild varkensvlees (choila), een frisse pindasalade (badan sadeko), zure aardappel salade (aali ko achar), een soort curry van kippendingetjes (bhutun, waarschijnlijk hartjes of maagjes, maar ik ken beiden niet) en tomaten-muntsaus. Het is eigenlijk een soort lunch waarvan je de verschillende onderdelen hoort te mengen, zeiden ze. Mijn zoon koos gestoomde dumplings met kip (momo) in tomaten-sesam soep/saus (johl achar). Het was de bedoeling het eten te delen, dus dat hebben we gedaan. 

Het nagerecht, een zoete dumpling, heette yomari en zag er prachtig uit: 

Bhatti-Pasal-Klinkers-85.jpg

Leuk die Nepalese gerechten. Ben er ooit geweest maar op trekking en toen kregen we veel soorten vega curries. Heerlijk!

Welcome back, GB.

Ben ook mijn vriezert aan het leegmaken. Nog 3 weken en dan lekker vakantie.
Gisteren zalm met traybake van zoete aardappel, sperziebonen en feta.
Vanavond shaksuka met spinazie en geitenkaas.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.