Eten
Dewi-Sri2
02-09-2026 om 23:35
Dat klinkt geweldig, Afro! Jij gaat denk ik een hoop plezier hebben van je keuken.
Wij zijn op onze minivakantie in Périgueux. Vanmiddag geluncht met foie gras de canard (I know, shoot me) met een gelei van vermouth. Lekker, maar wel heel erg 'strekkende meter van de Hanos'. Het zuurdesembrood was wel super!
Vanavond alleen maar een voorgerecht: gravlax met roze peperbessen. Echtgenoot genoot (sorry) van een velouté van courgette met churros en een entrecote met erg franse frietjes: heel hard bakken en ze vervolgens lang slap laten worden. We kennen het zo langzamerhand.
Morgenochtend ergens ontbijten. Een hotelontbijt van 13,50 is niet aan mij besteed, dat is wel een erg duur croissantje en een kop koffie. Verder weer hele boze plannen voor het diner, we gaan het zien.
Dolfje
03-09-2026 om 07:36
Ik moet vanavond om 18:30 al ergens zijn dus heb een half uur tussen werk en die afspraak in. Vandaar dat ik net al een komkommer heb gesneden en met sla in een bak heb gedaan en nu kipgyros aan het bakken ben. Knoflooksaus van cottage cheese heb ik gisteravond nog gemaakt.
Hopelijk is man net ff iets eerder thuis zodat hij het broodje in de toaster kan gooien en het vlees vast ff kan aanzetten zodat ik het alleen nog maar naar binnen hoef te schuiven.
Daarna vakantie!
MijnNaamIsHaas73
03-09-2026 om 08:10
Wat fijn dat de keuken er is en dat ie mooi is! Hopelijk worden de kleine dingen gauw opgelost.
Geniet van je vakantie Dewi! Herkenbaar wat je schrijft over de friet in Frankrijk, al vond ik het afgelopen jaar wel beter geworden, steeds meer restaurants waar het wel goed gaat.
Fijne vakantie Dolf!
Sterkte met de drukte Moosey!
Wij aten gisteren aardappels uit de airfryer met een schnitzel en snijbonen.
Vandaag moet ik nog bedenken
Teigera
03-09-2026 om 08:38
Gaaf Afro om je ideeën zo werkelijkheid te zien worden. Op kleine puntjes na, die zijn oplosbaar.
Dolfje, fijne vakantie gewenst! Nog even bikkelen vandaag.
En Dewi, wat fijn dat je zo kunt genieten nu met je echtgenoot.
Wij eten vanavond hartige taart met brie, broccoli, cashewnoten en bloemkool: oudste kookt en dit is haar lievelings.
buufie
03-09-2026 om 08:42
oh goed idee Teigera, ik ga na mijn vakantie ook weer even wat hartige taartjes in het voor maken. Altijd makkelijk om 's morgens uit de vriezer te trekken en dan alleen even opwarmen.
Ik moet nog even kijken wat ik vandaag ga eten, moet nog boodschappen doen, maar heb ook nog wel wat in de vriezer liggen. Dat is mss beter, dat moet ook weer eens op.
ToetieToover
03-09-2026 om 09:01
Fijn Afro, een koelkast! Ik ben ook bezig een nieuwe keuken uit te zoeken en het enige dat nog maar vaststaat, is welke koelkast ik wil
gelukkig heb ik een leverancier gevonden die alle Farrow&Ball kleuren kan leveren voor de deurtjes.
De huidige keuken kookt echter nog prima, jammer dat de kok (ik) er weinig zin in heeft vandaag. In eten dan. Die hartige taart is wel een goed plan; ik ga maar eens een ovenomelet maken (bodemloze quiche kun je het ook noemen).
Een half uur om te eten is wel krap, Dolfje. Ik red dat meestal niet. Zit op mijn werk altijd te eten tijdens overleggen want in de pauze wil ik ook graag wandelen en naar het toilet.
buufie
03-09-2026 om 11:24
ik heb een bakje stamppot andijvie uit de vriezer gehaald, daar zitten ws spekjes bij, en anders heb ik die nog in een zakje in de vriezer liggen.
anijsblokje
03-09-2026 om 11:40
@Afro: Wat lief dat schoonzus soep kwam brengen. Was dat een familierecept? Nu kunnen jullie weer zelf koken, hoera! En afwassen...of de vaatwasser aan zetten natuurlijk. Wanneer wordt duidelijk of het noodaanrechtblad nodig is? Ik ben wel nieuwsgierig naar de kleur van de keuken, wil je een tipje van de sluier oplichten of liever niet?
@Dewi: Gaat dus nog niet echt beter met de eetlust? Foie gras...ik weet niet of ik het zou kunnen bestellen, maar ik ben vast te Hollands en hypocriet. Ben benieuwd wat jullie vanavond weer voor maaltijd krijgen, met ook genoeg dingen waar jij zin in hebt!
@Teigera: De favoriete hartige taart blijft op het menu! Of vindt ze het ook makkelijk om te maken?
@Dolfje: Succes met haasten, fijn dat je al zoveel hebt voorbereid. Hopelijk is man op tijd thuis om alvast de dingetjes te doen die nog moeten.
@Toetie: Naar de WC alleen in je pauze? Ik vind het knap dat je je kunt focussen op een overleg terwijl je zit te eten. En geen idee wat die kleuren zijn, blijkbaar een heel hip merk zie ik...zegt vast veel over mij dat ik het niet ken!
Hier wordt het vanavond falafel, met volkoren pita's, zelfgemaakte knoflooksaus en een rode kool/wortelsalade, misschien ook nog komkommer ernaast.
Dewi-Sri2
03-09-2026 om 15:44
Hoe voel jij je, Anijs? Gaat het weer beter?
Eten bij mij gaat de ene dag beter dar se andere. Bij de lunch heb ik het bij een voorgerecht gehouden: zalmtartaar. Ze hadden ook kikkerbillen op de kaart staan, dus heel verleidelijk, maar het leek me net even te riskant.
Dolfje
03-09-2026 om 22:07
Man was niet op tijd thuis dus mijn portie ff snel verwarmd en door. Heb een half uurtje gezeten maar het was te doen.
Nu vakantie!
Morgen zitten we rond etenstijd op het vliegveld. Denk dat we wat uitgebreider lunchen, met een kom soep en gebakken ei erbij of zo. En voor onderweg besmeer ik wat wraps met kerrie humus en kip. En heb natuurlijk snoep etc ook in de rugzak.
Vanaf zaterdag dus eten in het hotel en zullen ook nog wel uit eten gaan.
Dewi-Sri2
03-09-2026 om 23:21
Heerlijk Dolf, geniet ervan! Je zult er best aan toe zijn na zo'n lastige tijd.
Wij liggen uit te buiken van het diner met tartaar van dorade en een heerlijk schoteltje van slakken, inktvis en slasaus. Nee, niet de slasaus van onze oma's, maar saus die van sla was gemaakt. Lekker! En daarbij vreselijk lekker zuurdesembrood. Helaas morgen weer naar huis, na de lunch.
afrodite05
04-09-2026 om 06:46
Fijne vakantie, Dolfje! Dewi: klinkt goed! Goede reis terug.
Anijs: het is een vrij neutrale keuken qua kleuren. We hebben grote raampartijen op het zuiden en ik wilde verblinding door reflectie voorkomen, dus het is net niet wit, maar een vleugje grijs/taupe. Mat, want hoogglans vond ik een drama in de vorige keuken. Het blad is vrij gemêleerd composiet, zwart met wat bruinige en wittige "vlekjes". Zwart matte afzuigkap en zwart matte lange handgrepen (waar je ook meteen je handdoek en theedoek aan kan ophangen). In principe is het een hoekkeuken qua aanrecht, maar je zou het ook een U-keuken kunnen noemen omdat in die andere "poot" nog een ondiep kastje tussen die grote ramen staat en aan de andere kant van het laatste raam staat de kastenwand van 3 hoge kasten. In 1 daarvan zit de koelkast.
Er is nog wel wat gedoe rondom dat aanrechtblad. Hij past niet lekker door schuine muren, die gaan niet loodrecht omhoog maar ook de hoek is niet 90 graden. De monteurs zeiden dat een spatwand de mooiste oplossing is om de kieren te verdoezelen, maar dat vinden we eigenlijk niet mooi en wordt dan maar een iel randje omdat de stopcontacten anders in de weg zitten. Plus: dan gaat er 2cm van het aanrechtblad af terwijl er al een deel is weggezaagd om hem überhaupt tussen de muren te krijgen. De gewenste diepte van 65cm neigt daardoor al naar 63cm, beetje zonde... Daar komt nog bij dat de twee delen niet netjes aansluiten qua hoogte, het ene deel ligt iets hoger en dat "hobbeltje" voel je heel goed. Hoofdstuk aanrechtblad is dus nog niet gesloten.
Officieel moeten we nog tot 1600 wachten tot de kit van de spoelbak droog is. Gisteren hebben we dus wederom makkelijk gegeten: volkoren tortilla's met chili uit de diepvries (en daarna de magnetron) komkommer en hoemoes. Ik had zoon ook mais beloofd, maar die kon ik niet vinden, dus ik dacht dat ik die toch niet had besteld. Bij het inruimen van de keuken kwam ik uiteraard wel het blik tegen... nouja volgende keer beter. Het was trouwens wel heerlijk om alles weer terug te zien en een goede nieuwe plek te geven. Man heeft de dozen voor me neergezet en liet mij lekker aanklooien. Vandaag nog het e.e.a. inruimen, de oven, kookplaat en vaatwasser installeren/handleidingen lezen en dan lekker in gebruik nemen! Vandaag zal nog wel druk worden (baby blijft thuis, oudste gaat wel naar de opvang), dus we eten nog even makkelijk. Ik denk dat we voor de couscous met rundvleestajine uit de diepvries gaan, dat kan in de magnetron of op de kookplaat, afhankelijk van of ik die dan al snap.
Zo, veel te lange post weer...
ToetieToover
04-09-2026 om 09:21
Vandaag bakplaat-eten; pompoen, knolselderij en aardappelen met worstjes en ei. Manlief wilde graag pyttipanna maar ik vind dat te weinig groente. Ik ben wel bereid er een paar gebakken eieren op te vleien en te serveren met yoghurtsaus met dille en augurken
voor het Finse gevoel.
Verder lijkt mijn eetlust terug te keren en heb ik ineens enorm zin in ‘mijn’ slaatje van aardappel, azijn, ui, komkommer, peper, kurkuma en een half blikje kabeljauwlever.
Teigera
04-09-2026 om 10:02
@anijsblokje: het is óok makkelijk om te maken, en ze vindt het leuk om met het deeg te werken en de vorm te bekleden. Win-winsituatie
Vanochtend al vroeg op want de kinderen en echtgenoot moesten om 08.15 bij de tandarts zijn, ivm de reistijd breng ik ze altijd even met de auto. Heb meteen al rondje boodschappen en pakje versturen gedaan, dat voelt dan wel weer lekker actief. Ik wilde zo nog even wandelen maar het waait aardig, even kijken of het wel droog blijft.
Vanavond ga ik uit eten. Lief maakt broodjes shoarma voor hem en de kinderen. Hij heeft, net als de man van Toetie, niet zo'n problemen met weinig groente (al doet hij er braaf rauwkost bij).
Ted68
04-09-2026 om 10:09
Ha ha , ik ben hier de persoon van het liefst zonder groente eten….
Lijkt me een mooie keuken Afro….
We aten gisteren BBQ, Alleen vis: garnalen, kabeljauw, en inktvis. Heerlijk!
Vanavond maakt man Ravioli, met garnalen gevuld,met citroen boter en pecorino erover. Er komen nog een gevuld inkvisje bij, en zalm.En voor man de slarestjes, en een gevulde tomaat.
Dolfje; fijne vakantie!