Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Wat leuk Teig!

Leuk Teig! 

Schattig, Teigera! Hoe oud is hij? Als in: vanaf welke leeftijd koken ze volledig zelfstandig een maaltijd? Of help je nog wat mee op de achtergrond?

Vandaag staat er weer een stoommaaltijd op het menu. Ik weet alleen niet meer welke ik had besteld. De lasagne van gisteren: ik had erger verwacht, na wat jullie zeiden. Man kreeg flashbacks naar de zwangerschap en dan specifiek de periode dat ik alleen maar op bed kon liggen: toen had hij blijkbaar vaker zo'n lasagne opgewarmd. 

Hier vanavond groenteballetjes met dezelfde gemengde sla als gisteren en een zakje gekruide rijst en een sausje van cottage cheese met siracha.

Ik herinner me lasagne juist als 1 van de weinige k&k maaltijden die ik wel te eten vond. Wel uit de tijd dat je alleen nog kon kiezen uit lasagne, stamppot, en zo’n rieten bakje van Lonny’s met rijst rendang en boontjes Die laatste was ook lekker maar prijzig, geloof ik. 
Ik besloot gistermiddag dat ik helemaal niet verstandig vooruit ging koken maar dat ik naar de sauna moest. Daar knapte m’n hoofd enorm van op. Op de terugweg geïnspireerd door het geen zin om te koken topic een zak spinazie, vegagehakt en kruidenkaas gekocht voor een studentikoze pasta voor vanavond. 

Wat leuk dat kind zo trots was!
Ik heb kennelijk zó vaak verzucht tegen manlief dat ik mijn ‘volgende vent’ zou uitkiezen op enige basis kookkunsten, dat hij stopte met zijn wenkbrauwen optrekken (en meldde lichtelijk aangeslagen te zijn over ‘volgende’) dat hij ook af en toe kookt. Hij houdt er niet van, maar kan het best. Over het repertoire zeur ik dan niet te veel; aardappelpuree en worst, mosterd en dille, pannenkoeken  of vers brood van de glutenvrije bakker (yummm).

Vandaag kijkt hij mee als ik tostada’s maak. Er gaat wat chipotle saus (potje) op, gerookte kipfilet, padronpepers en cheddar. Avocado-komkommersalade erbij. Easy peasy, walk in the breezy -lemon squeezy. 

Teigera schreef op 31-08-2026 om 18:40:

Bedankt Dolfje en Moosey. Je had hem moeten zien stralen boven z'n eerste zelfgekookte bordje, fantastisch .

Wat geweldig!

De enige magnetronmaaltijd die ik ooit heb gegeten, was lasagne. Wij hadden thuis geen magnetron (dit heeft doorgewerkt, geen van mijn siblings heeft zo'n ding, en de meesten hebben nu ook geen airfryer) maar als ik bij vriendinnen logeerde met magnetron en we moesten zelf voor ons eten zorgen, dan werd het lasagne. Puberanijs smúlde dan . Hopelijk was dat ook ongeveer in de tijd die Moosey beschrijft. 

Wat goed dat je niet vooruit hebt gekookt, maar naar de sauna bent gegaan @Moosey! Je brengt me op een idee. En voor de hele situatie. Wanneer gaan jullie verhuizen? Er zijn vast mensen om jullie heen die je kunt vragen te helpen met inpakken en andere klussen - twijfel daar niet te lang over! Maar misschien heb je al wat geregeld. 

@Toetie: Zeuren over het repertoire wordt misschien de volgende stap...over een half jaar ofzo. Waar is de groente?? Of maakt hij wel salades? Het is heerijk als je het koken uit handen kunt geven en dan toch weet dat je gezond én lekker eten krijgt. 

Hier staat vanavond voor de laatste keer gevulde vegacourgette op het menu. Het waren flinke courgettes, dus dat werd voor 3x eten. Ik weet nog niet wat ik erbij eet, misschien nog een keer volkoren couscous. En de enchiladas die ik laatst noemde, is ook voor 2x eten geworden. Dus dan heb ik hier minder te schrijven! 

Jongste is 8, dus hij heeft veel hulp bij het koken Afro. Het zijn echt de eerste stappen: dus bedenken wat je gaat koken, zelf groente snijden, zelf het fornuis en/of de oven bedienen, kruiden, roeren in de pannen, controleren, dat soort dingen. Maar er staat voortdurend een volwassene naast én hem op de vingers te kijken en te helpen. Bij de 11-jarige overigens ook nog hoor. De bedoeling is dat ze het uiteindelijk geheel zelfstandig kunnen als ze een jaar of 13 zijn ofzo? Geen idee. Maar eens kijken hoe het loopt. Ik wil uiteindelijk dat ze kunnen koken als ze op kamers gaan en graag vóor die tijd ook al, in het kader van meer verantwoordelijkheid dragen. En natuurlijk mogen ze altijd helpen met cake bakken en dat soort leuke dingen. Eigenlijk hoef ik daarbij alleen maar het blik in de oven te schuiven, de rest kunnen ze zelf.
Vanavond kookt lief een agv-tje: kip cordon bleu, aardappeltjes en sperziebonen. 

Leuk, Teig! Ik hoop dat ook bij onze jongens te kunnen toepassen. 

Gisteren is de keuken bezorgd, dus ik stond gisteren te springen van plezier. Oudste had een vuvuzela gevonden (en bedankt, schoonvader...), dus hij riep door dat ding: "hier met die keuken!" Die bezorgers vonden het alleen maar leuk, maar zelf waren we het na 5 min zat, dus dat ding was ineens "kwijt" 

Onze tijdelijke keuken staan nu overal en nergens en de twee stukken (zwaar!) aanrechtblad blokkeren nu mijn diepvries. Dat had ik niet goed doordacht. Dit houdt in dat de enige maaltijdoptie voor vanavond stokbrood met salade en k&k quiche is. Het gewone brood ligt ook in die diepvries, dus man is gisteravond behalve een grondkabel voor de tuin ook supermarktbrood gaan halen. Ik hou daar nooit van, maar nood breekt wet zullen we maar zeggen. 

Oh en schoonzus kwam gisteren heel lief met een pan soep voor ons. Het was even een uitdaging hoe we de soep moesten opwarmen (zonder fornuis en soepkommen), maar uiteindelijk hebben we wat in een yoghurtbeker kunnen magnetronnen, zo'n beker waarin je yoghurt kan meenemen, en dan om de beurt eten. De soep was wel bijzonder, zelf noemde ze het vleessoep. Er zat kip in, 2 soorten rundvlees, soepballetjes, groente en vermicelli. 

Vuvuzelas zijn hier eveneens spoorloos verdwenen. Jaren later achter een kast gevonden 

Vandaag eten we gele linzenspaghetti met kaas, eidooier, knoflook, parmaham en kerstomaatjes (groente aangekleed met balsamico en olijfolie)
En

Kimbap, edamame, paksoi, (groente aangekleed met sesamolie/sojasaus/gember/knoflook) en zalm. 

Ik moet werken dus nog even bekijken wat ik meeneem.
Man eet noedels ( uit de diepvries) met van die diepvries saté en gebakken eieren.

Vanavond maakt lief een Indiase curry, met kip, kikkererwten en sperziebonen. Rijst erbij.

Ha ha die vuvuzuela waren snel weg, net zoals zwaarden…… Word de keuken zoals je hem gewenst had? Afro…ik ben heel benieuwd Had ooit mijn keuken uitgezocht; met 2 baby`s, met stress. En ik was echt teleurgesteld toen dat ding stond.

We aten gisteren hapjes; gevulde inktvisjes, gevuld tomaatje , meloen met ham en een kippepootje. 

Vanavond maakt man tagliatelle, met een salciccia Tomaten saus. Hij is nu naar de markt, dus daar komt nog wel wat bij….

op het werk was er lasagne over, dus een portie meegenomen. Lekker makkelijk

Ted, wat naar dat je zo teleurgesteld was... 
Het ziet er vooralsnog heel mooi uit. Een kleine tegenslag was al bekend (dat de koelkast naar onze behoefte een schapje te weinig heeft in de deur, maar we kunnen er een bijbestellen, dus geen probleem). Er is nu blijkbaar wel een issue met het aanrechtblad, er is sprake van een meetfout. In het ergste geval moeten we 6w wachten op het aanrechtblad, maar dan krijgen we een noodblad. En het lijkt erop dat er een paar foutjes zijn gemaakt bij het leveren (een andere afzuigkap, maar ook plastic bestekinlegstukken ipv een speciaal systeem met magneetjes waarmee je zelf de vakken kan bepalen, dat vond ik juist zo fijn!) Maar dat zijn geen grote dingen gelukkig. De kleur en de handgreepjes zien er mooi uit, de hoge kastenwand incl koelvriescombinatie staat al klaar, de koelkast hebben we meteen in gebruik genomen 

Maar weer terug on topic: morgen gaan we nog een keer makkelijk eten: chili con carne (uit de diepvries) in volkoren tortilla's met komkommer en mais ernaast. Of erin, maakt mij niet uit. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.