Eten
Nikki1973
02-02-2026 om 12:42
Ted68 schreef op 01-02-2026 om 12:51:
Natriumbicarbonat….is Natron volgens google.
Nou met de toelichting moet het lukken. Dank. Ga het een keer in een weekend proberen.
zometeen gaat de slowcooker weer aan. Geen zin om boodschappen te doen en heb nog van alles in huis om iets lekker met kip, tomaat en paprika te maken.
yette
02-02-2026 om 19:01
Een slavink met peper-roomsaus, rode kool met appeltjes, aardappelpuree.
Maar jee, agv
Volgens mij maak ik het beter dan de vorige generaties het deden, maar er is zoveel lekkerders te verzinnen!!! Ik ga echt nóóit meer een agv-tje maken. Moet gewoon af van het rare idee dat ik in het kader van weetikveelwat (opvoeding of zo?!) af en toe een stukje geschiedenis hoor voor te zetten. Dus (!) kunnen jullie me ajb terugfluiten als ik ooit weer dergelijke ideeën krijg?! Of wijs me er als ik dergelijke plannen deel, iig op dat ik hier thuis niemand vóór 18.00 vertel wat er op het menu staat.
(drie afzeggingen so far, still counting, wellicht eet De Vader straks alleen
)
Smulkruimel
02-02-2026 om 19:41
Hier vanavond ook een agv, krieltjes in schil, gehaktbal, spinazi a la creme en gekookt ei.
Vind 1x per week een agv echt lekker. Vaker hoeft dan weer niet.
@Dolfje, klinkt heerlijk als vakantie!! Geniet van het mooie weer en het lekkere eten!
ToetieToover
02-02-2026 om 20:44
Vriendlief is hier van de aardappelen, die zou ik zelf niet zo vaak maken. Teveel gedoe. Ik kook ze in de schil omdat ik allergisch reageer op rauwe aardappels (het zal eens niet), en dan pel ik ze en eet het met zout. Of vriendlief schilt en stampt puree. Maar die is ziek, dus ik heb gekookt: rigatoni met tijm-rozemarijn-knoflook-pompoensaus en gebakken kip met citroen en nog meer tijm en munt. Vriend hoest nogal, vandaar alle kruiderij.
Lunch was speciaal voor zieke vriend een worstje gerold in een wrap. Met mosterd. En kippensoep natuurlijk, vandaar dat we in de avond een restje kip hadden om op te bakken.
GeorgieBrown
03-02-2026 om 00:05
Nog een keer stamppot rauw andijvie. En er is nog steeds andijvie over. Als je het rauw eet doe je er eeuwig mee. De stamppot was goed gelukt. Met mosterd en een scheut azijn, zoals vroegah.
afrodite05
03-02-2026 om 06:37
Ik vroeg me toevallig gisteren af hoe anderen andijviestamppot maken: met rauwe of gekookte andijvie. Ik ken het alleen met rauwe, ben ook absoluut geen fan van gekookte andijvie. Sinds ik het huis uit ben, heb ik het nooit meer gekookt gegeten. Mijn moeder zei dan altijd triomfantelijk: je oma vond dat ook zo vies! Maar toch zette ze het me voor... trauma's. Maar goed: maakt iemand de stamppot dus met niet-rauwe andijvie?
Hier een jarige vandaag, zoon en ik gaan hem straks wakker zingen. Ik heb gisteren een brownie gebakken en er zijn soesjes. Man heeft zelf nog een halve vlaai gehaald. Note: alleen schoonvader komt op bezoek en ik kan alle drie de soorten gebak niet eten, dus ik wens ze succes.
Voor vanavond staat er een traybake op het menu met kip, ui, paprika, courgette en tomaat. Aardappelballetjes uit de airfryer ernaast.
MijnNaamIsHaas73
03-02-2026 om 07:44
Gefeliciteerd Afro! Lekker veel gebak voor de jarige job (en zijn vader 😄)
Gekookte andijvie vind ik ook niet te doen. Rauw door de stamppot wel lekker. Nog nooit bedacht om daar azijn doorheen te doen, dat doen wij altijd bij de boerenkool.
Wij aten gisteren zuurkoolstamppot met verse worst.
Ted68
03-02-2026 om 08:20
Gefeliciteerd Afro! Hier is de wens naar Lasagne met zelfgemaakte Pasta bladen. Ik maak er dus 2; een met spinazie en zalm, en een met bolognaise: iedereen komt eten…
Teigera
03-02-2026 om 08:51
@Toetie: jouw rigatoni-gerecht klinkt heel lekker, met al die kruiderij. Ik ben niet ziek maar yum.
@Afro: gefeliciteerd met je man! Ook ik ken alleen de rauwe andijviestamppot. Wij aten het in mijn jeugd nooit gekookt, al heb ik het wel eens bij mijn oma gegeten maar daar werd ik niet blij van. Een schep gekookte andijvie naast je gekookte aardappelen, brrrr. Mijn oma was helaas niet gezegend met liefde voor koken, en ze woonde met een echtgenoot die ongeveer niets lustte dus daar werd het ook niet gestimuleerd.
Vanavond eten we paëlla, met garnalen, kip, courgette, chorizo, erwtjes en rode paprika.
Dolfje
03-02-2026 om 09:15
Hier ook rauwe andijvie door de stamp,vind gekookt ook echt niet lekker.
Wij hadden gisteren pas om 15:45 of zo lunch en daarna geborreld dus voor avondeten heeft man een ei gebakken en ik had instant noedels en wat toastjes met hummus.
Smulkruimel
03-02-2026 om 18:59
Vandaag een mega pan macaroni gemaakt voor vanavond, bakjes in de vriezer, bakjes voor mijn vader en bakjes voor de buurvrouw.
Kook normaal voor 2 personen maar als ik een grote hoeveelheid kook dan vind ik dat ineens vreselijk veel werk. Was gewoon blij dat het klaar was en alles in bakjes met stickers op zat.
@afrodite, gefeliciteere met man! Wat over is lekker invriezen. Heb je straks als je weer suiker mag/lekker vindt ook iete lekkers.
GeorgieBrown
03-02-2026 om 22:15
Gefeliciteerd met manlief, Afro!
Rauwe andijvie gaat er hier door de stamppot. Grappig, Haas, dat jullie azijn door de boerenkool doen. Daar deed mijn moeder dan weer altijd een handje havermout doorheen. Geen idee waarom. Bij Brown thuis ging de azijn over de sperziebonen.
Grappig dat iedereen een hekel heeft aan gekookt andijvie. Ik denk niet dat ik het zelf ooit heb gemaakt, maar ik vind het best lekker.
We zouden mss ergens gaan eten, maar Brown was niet topfit. Dus ik heb met alle beetjes groente uit de groentela nasi goreng / fried rice gemaakt. Met een gebakken eitje. En kimchi erbij.
afrodite05
04-02-2026 om 05:44
Dank voor alle felicitaties!
Wat grappig, die gebruiken met azijn. Ik doe eigenlijk alleen azijn door Chineesachtige gerechten om een saus of soep zoetzuur te maken, of zure komkommer ofzo. Ja, of door stoofvlees om mals te maken.
Vanavond blijft de fles azijn in de kast, want ik maak een ovenschotel met gehakt, prei, aardappelschijfjes, kerrie en rozijnen.
Teigera
04-02-2026 om 08:30
Frut I kookt vanavond, ze maakt een vegetarische schnitzel, met gebakken aardappeltjes en sperziebonen. Haar eigen verzoek. De frutjes hier houden erg van agv-tjes, dus daarom eten we het regelmatig. Als lief en ik samen waren geweest aten we het minder vaak.
Dolfje
04-02-2026 om 08:33
Wij gingen in een restaurant aan het strand eten. Vooraf grote dikke mozzarella sticks, toen loaded fries met bbq pulled pork en chicken tenders. We deelden de porties en dat was maar goed ook want ik plofte na de mozzarella sticks al. Vandaag maar weer een beetje rustig aan doen en in het appartement eten.