Eten
Nikki1973
01-02-2026 om 12:44
Ted68 schreef op 01-02-2026 om 12:37:
Ik maak dus cevapcici; en deel graag mijn recept
700 gram gehakt half rund half verkennt
150 gram ui heel klein geschieden of fijn gerast
3 knoflooktenen
1,5 tl zogt
1/2 tl Natron
1 tl peper
2ti zoete Paprika poeder
1tl scherpe Paprika poeder
1 El olijvenolie
Gehakt met alles 10 min kneten, cevapcici vormen, ca 30 gram per vleesrol. Alles op een Bord, Plastikfolie er over en 2 uur in de koelkast koud stellen.
Daarna bakken in olijven olie, ca 8 Minuten
Oh dat lijkt me lekker. Maar wat is natron?
Teigera
01-02-2026 om 15:28
Die natron lukte nog wel, maar wat is zogt?
Hier thuis vinden we cevapcici namelijk ook erg lekker, dus als ik het ook zónder Sloveens kruidenmengsel kan maken is dat alleen maar top!
Smulkruimel
01-02-2026 om 17:41
Pannenkoeken, maar dan wel half volkoren. Vind ik lekkerder en vullender dan alleen bloem. Voor mij met ontbijtspek en appelstroop / kristalsuiker. Voor man met gebakken kaneel appeltjes en naturel met poedersuiker. Is lang geleden dat we pannenkoeken aten, het komt er steeds niet van.
afrodite05
01-02-2026 om 18:33
Ted68 schreef op 01-02-2026 om 18:15:
oh typfout...zout
Hahaha meest gegooglede term van vandaag: zogt. Blijkt het een typefout te zijn 
Dat andere is baking soda, geloof ik.
GeorgieBrown
01-02-2026 om 19:59
Gisteren heb ik voor mijn moeder gekookt (en voor mijzelf natuurlijk). Thaise rode curry met o.a. spruitjes, peultjes en shii take en veel koriander.
Net had ik een witlof ovenschotel.
yette
01-02-2026 om 21:01
Ik roosterde vandaag 1 pompoen & 1 bol knoflook en zette daar de staafmixer in. Verder nog wat nduja, slagroom, balsamico en oregano en toen was het pastasaus. Op tafel konden ze hun bordje pasta naar eigen smaak versieren met rucola, geroosterde pittenmix, parmezaankrullen en/of zwarte olijven.
Dolfje
02-02-2026 om 08:41
Wij gingen gisteravond een borrel drinken in een restaurant bij het strand voor de zonsondergang en zijn daar blijven zitten voor het eten. We namen eerst een knoflookbrood met tomaat, soort bruschetta maar dan groter. Als hoofdgerecht besloten we de paella te nemen omdat we dat nog nooit gehad hebben en hier op de kaart stond een variant met kip en chorizo. Was erg lekker maar wel wat veel en best zout. Dus later flink water gedronken.
irmaladouce
02-02-2026 om 09:26
Life is good, zo te lezen, Dolfje !
Zaterdag maakte ik een soort mac'n cheese met prei en een restje spekjes. Maar omdat we nog steeds "lean" eten, was het minder smakelijk dan gewoonlijk...
Gisteren maakte JV cheeseburgers from scratch (van mager rundergehakt, met bacon en cheddar) op maisbroodjes, met K&K diepvries aardappelwedges. Er waren ook verse uitjes, augurken, een eigengemaakte burgersaus. En sla natuurlijk. Ik at de burger zonder bacon op een half broodje, met een paar wedges en veel sla (zo bleef de "schade" nog beperkt).
Vandaag gegrilde onglets met gebakken paddenstoelen, sperziebonen, sla en voor wie wil nog tarwe (van Ebly).
Dolfje
02-02-2026 om 09:33
Niet helemaal Irma want de situatie met ouder geeft nog flinke kopzorgen maar heb vannacht voor het eerst in 2 weken redelijk geslapen.
Dadelijk verse broodjes halen voor het ontbijt en dan buiten eten. Nog een beetje fris in de ochtend want geen zon nog op ons terras maar overdag is de temperatuur echt wel warm. Dat doet mijn lijf wel goed. Was zo verkrampt door de spanningen dat begint nu een beetje weg te trekken.
Ted68
02-02-2026 om 10:04
Fijn Dolfje!
Hier Word het voor mij bietensalade met appel en tonijn. Voor de Rest Word het een cordon Blue met aardappelkroketten en wortel.
afrodite05
02-02-2026 om 10:24
Ik ga spinazierisotto maken en de mannen krijgen er een visstick bij. Voor mij hoeft dat niet per se, ik eet het wel vega. Hoewel, ik gebruik kippenbouillon in de risotto, dus echt vega is het niet.
Teigera
02-02-2026 om 10:31
Dank Ted! Receptje opgeslagen.
Dolfje, veel plezier en ontspanning gewenst
in het zonnetje
Wij eten vanavond tagliatelle met broccoli, citroen, gerookte zalm, slagroom.
irmaladouce
02-02-2026 om 12:06
Dewi-Sri2 schreef op 31-01-2026 om 23:11:
Teig, heb je een recept voor de cevapcici? Ik ben er dol op maar er nog nooit echt in geslaagd. Potten ajvar heb ik al uit Nederland meegenomen.
Vanavond was het een simpele tagliatelle. Beetje erg pittig, maar wel lekker. En veel te weinig groente. Komt wel weer goed.
Hé Dewi (en andere geïnteresseerden), ik deel dit recept even. Het is geen cevapcici, maar wel erg lekker. Ik maak ze met lamsgehakt of half om half lam en rund. Je hoeft geen spiesjes te gebruiken en je kan met de kruiderij variëren. Ik maak deze spiezen zeker 3-4 keer per bbq-seizoen.
https://fooby.ch/fr/recettes/21134/brochettes-grillees-facon-kebab
Je kunt de site ook in het Engels (of Duits) instellen :
. Komt wel weer goed.