Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Wij zijn gezegend met vrij goed etende kinderen. Maar ook zij hebben dingen die ze niet zo lekker vinden. Blaadjes (sla, andijvie) worden niet zo gewaardeerd, net als rijst. En couscous. Dat is dan jammer, ze krijgen het toch af en toe. Wel minder vaak dan de dingen die ze wél lekker vinden (pasta, soep, aardappels, quiche). En sommige dingen zijn oké om niet lekker te vinden hier in huis, zoals geitenkaas, dat vinden ze echt niet te doen. Jammer, maar dat is dan zo. Heel pittig eten zet ik ook niet voor ze neer maar daar hou ik zelf ook niet van  . Maar nogmaals, ik heb makkelijk praten: als ze het niet zo lekker vinden eten ze een keertje wat minder, dat heeft verder geen gevolgen voor hun gezondheid ofzo omdat ze verder goed eten. Ze krijgen genoeg binnen.

Vanavond kookt frut I weer, ze maakt (weer...) hartige taart met broccoli, bloemkool, brie en cashewnoten. Een echte retourvoertopper. 

Ik krijg onze zoon niet aan de soep. Soort soep maakt niet uit, maar überhaupt dat iets vloeibaar is (een dikkere soep, bouillon, gevulde soep geeft allemaal hetzelfde effect) is gek en geeft al een dikke "nee". Nouja, dan eet hij maar een soepstengel om erin te dippen en verder een boterham en eten wij de soep als lunch ipv avondeten. En we blijven het gewoon zo nu en dan proberen. Pasta, rijst, aardappelen (alle vormen) en couscous gaan er gelukkig vooralsnog allemaal goed in. Even afkloppen...

Vanavond eten we spinaziestamppot met vissticks. 

JV is altijd een gemakkelijke eter geweest. Hij at vanaf zijn babytijd al (warm) op de opvang. Wel had hij iets tegen wit : yoghurt, melk, kaas, mayonaise, ei, kwark, slagroom op toetjes… at hij niet. Maar venkel, spruiten, kool, olijven, aubergine, ansjovis en andere vis/zeebeesten, dan weer wel. Ook graag flink pittig, van kleins af aan al. Wat hij (nog steeds) niet eet is kaas (behalve geraspt, raclette en fondue), eieren en liever geen avocado. Oh, en soep is geen eten, da’s éventueel iets voor tussendoor

Ik heb overigens nooit moeilijk gedaan om iets apart voor hem te koken. Ikzelf heb als kind te vaak alleen in de keuken achter m’n bordje met koud eten moeten zitten tot het op was (ja, ik ben van díe generatie). Maar ja, ik heb maar één kind. Als je er meer hebt wordt apart koken voor iedereen een beetje omslachtig.

Vandaag eten we wraps met gebakken paprika-paddenstoelen-courgette-uien, feta en sla/rauwkost. Met een yoghurt-knof-kruidensaus.

Ik maak Rösti, met een cordon Blue en spinaziesalade…

irmaladouce schreef op 03-12-2025 om 10:59:

JV is altijd een gemakkelijke eter geweest. Hij at vanaf zijn babytijd al (warm) op de opvang. Wel had hij iets tegen wit : yoghurt, melk, kaas, mayonaise, ei, kwark, slagroom op toetjes… at hij niet. Maar venkel, spruiten, kool, olijven, aubergine, ansjovis en andere vis/zeebeesten, dan weer wel. Ook graag flink pittig, van kleins af aan al. Wat hij (nog steeds) niet eet is kaas (behalve geraspt, raclette en fondue), eieren en liever geen avocado. Oh, en soep is geen eten, da’s éventueel iets voor tussendoor

Ik heb overigens nooit moeilijk gedaan om iets apart voor hem te koken. Ikzelf heb als kind te vaak alleen in de keuken achter m’n bordje met koud eten moeten zitten tot het op was (ja, ik ben van díe generatie). Maar ja, ik heb maar één kind. Als je er meer hebt wordt apart koken voor iedereen een beetje omslachtig.

Vandaag eten we wraps met gebakken paprika-paddenstoelen-courgette-uien, feta en sla/rauwkost. Met een yoghurt-knof-kruidensaus.

Volgens mij zijn wij niet van dezelfde generatie, maar dat alleen achter een bordje zitten herken ik ook... Net als m'n neus die werd dichtgeknepen totdat mijn mond open ging, zodat er een hap naar binnen geschoven kon worden. Ik denk oprecht dat ik daardoor een soort eetstoornis heb ontwikkeld, ik kan (35jr) nog steeds niet goed naar mijn lichaam luisteren of ik genoeg heb gehad. De vaste regel was: het bord moet leeg. Op zich zou dat een prima regel zijn, als je tenminste zelf mocht opscheppen. Later, in mijn studententijd, vond ik het lastig om in te schatten hoeveel ik moest koken voor één persoon, toen werd het in mijn hoofd: de pan moet leeg. Sloeg nergens op en ik denk dat ik m'n maag toen flink heb uitgerekt. Ik vind het nog steeds lastig om maat te houden, al ken ik nu ook wel de trucs als kleine borden gebruiken enzo. 

Spruitjes met blokjes gebakken halloumi en geroosterde walnoten. Cajunaardappeltjes uit de oven. Appelmoes van appels van eigen boom.

Wat gaaf Moos. Tijd dat ik weer eens langs kom.

Gisteren aten we pad Thai. Blijft altijd een topper.
Vanavond maak ik lasagne (meteen voor 2 dagen)

Hier heeft ooit een kinderarts tegen me gezegd; zorg dat bij het eten rauwkost is…. Dus  ik maakte het gewone Menu, met daarnaast Paprika, wortelen komkommer….

En soms denk ik dat ze meer hadden gegeten als ze naar de opvang waren gegaan ( met 5 was dat te duur). Want in CH eten ze dan warm tussen de middag….
En die 5 zijn niet allemaal eigen kinderen… 2 zijn vooral in mijn hart gegroeid…

afrodite05 schreef op 03-12-2025 om 12:47:

[..]

Volgens mij zijn wij niet van dezelfde generatie, maar dat alleen achter een bordje zitten herken ik ook... 

Vooral met draadjesvlees waar flubbers ( vet)aan zat..of niet goed doorgebakken biefstuk en asperges die niet goed geschild waren.
Dat allemaal ( maar dan goed klaargemaakt)eet ik echt pas sinds ruim volwassen..Ben nu 51.

Mijn moeder moest vroeger ook alleen achter een bordje. En net zo lang blijven zitten tot het leeg was. Ik krijg de rillingen als ik afrodite lees, bij mijn moeder was dat niet zó erg, afschuwelijk vind ik het. Ik snap heel goed dat dit iets doet met je relatie met eten. Mijn moeder is nu tegen de 70. Bij ons kinderen heeft ze dat 'blijven zitten' nooit zo gedaan. Het werd wel verwacht dat je je bord leegat thuis, maar je kon ook aangeven dat je heel weinig wilde als je het niet zo lekker vond. 
En dingen die écht niet gewaardeerd werden kookte ze gewoon niet nog een keer.

@Ted68:  voor het in je hart groeien van je kinderen. Heerlijke zin.

Mooi Ted

Ik herken zelf wat afrodite schrijft, niet zo heftig maar wel ook van de tijd dat dat bord hoe dan ook leeg moest. Kokhalzend spruitjes weg zitten kauwen. 
En ook het idee dat ik het moeilijk vind om te voelen wanneer ik genoeg heb gehad.

Daarom houd ik er veel rekening mee en kook ik dus veel minder gevarieerd en gezond en regelmatig een aanpassing voor de een of de ander. Dat is wel lastiger met 2 want alles wordt hier op een weegschaal, ook voor hoeveel maaltijden ze vrijstelling of een aanpassing krijgen. 
Ze krijgen wel genoeg voedingstoffen binnen. Maar ik vind het zelf irritant en met name jongste zeurt bijna overal over.

On topic: vanavond broccoli quiche met brie en cashewnoten 

Dolfje schreef op 03-12-2025 om 08:25:

Ik heb een zakje met een currypoeder van een toko hier. Geen idee hoe het smaakt maar er staat HOT op de verpakking. Dus man moest het hebben.
Er moet kip en in elk geval tomaten in. De rest weet ik zo even niet. We eten het met gele rijst.
Mocht ik het te heet vinden gaat de rest voor man in 1 persoonsbakjes de diepvries in

Ik dacht ik maak de hele zak poeder, extra bonen, tomaten en kip erdoor en het zal wel ok zijn. Qua pittig gaat het wel maar het is wat bitter of zo. Denk dat ik er een blik kokosmelk door gooi straks dan zal het wel smaken.

Dolfje schreef op 03-12-2025 om 16:19:

[..]

Ik dacht ik maak de hele zak poeder, extra bonen, tomaten en kip erdoor en het zal wel ok zijn. Qua pittig gaat het wel maar het is wat bitter of zo. Denk dat ik er een blik kokosmelk door gooi straks dan zal het wel smaken.

Dan denk ik dat er gerookt paprikapoeder in zit, die heeft soms de neiging wat bitter uit te vallen. Beetje zoetigheid (suiker bijvoorbeeld) of zuur (citroen) toevoegen kan helpen.

https://ohmyfoodness.nl/pompoen-linzencurry/ Deze staat hier nu te pruttelen, ruikt iig goed

Venusss schreef op 03-12-2025 om 18:13:

[..]

Dan denk ik dat er gerookt paprikapoeder in zit, die heeft soms de neiging wat bitter uit te vallen. Beetje zoetigheid (suiker bijvoorbeeld) of zuur (citroen) toevoegen kan helpen.

https://ohmyfoodness.nl/pompoen-linzencurry/ Deze staat hier nu te pruttelen, ruikt iig goed

Zuur had ik niet maar kokosmelk en suiker hielp ook.

Er werd voor me gekookt vanavond en ik koos iets met oa rode kool en kikkererwtenfriet. Het was lekker! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.