Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

"mijn" ballen maak ik altijd van enkel rundergehakt. Geen ei, geen paneermeel, echt alleen vlees. Wel zout+peper en evt geperste/gehakte/geraspte knoflook. Misschien is dat nog een optie, Toetie? Dan hoef je ook niet op zoek naar een vervanger van paneermeel. Mijn ballen vallen in elk geval niet uit elkaar.

Ik ga vanavond mijn nieuwe rijstkoker uitproberen. De rijst gaat uiteindelijk bij geruld gehakt waar ook tomatenpuree bij gaat, mais, ui en knoflook en als topping komt er avocado, tomaat en komkommer bij.

Ik maak een noodles-gerecht vanavond voor mij en de frutjes: met edamame, wortelrasp, mango, kruidige tofu-stukjes en tomaat. 
Overigens hier ook geen problemen gehad met gehaktballen. Ik maak ze zelden, maar gaat eigenlijk altijd goed. Ik gebruik zelf rundergehakt als ik ze maak, lief maakt ze met hoh gehakt. En altijd beetje paneermeel, en ei, en kruiden, ui, alles erop en eraan. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

01-03-2025 om 09:55

ik heb nu weer kipgehakt gehaald en daar draai ik kleine gehaktballetjes van. Met ei, paneermeel, ketjap, komijn

'gewone' gehaktballen heb ik verschillende recepten voor:
Oosters: ketjap, sambal, gebakken uitjes
italiaans: italiaanse kruiden, parmezaanse kaas
hollands: peper, zout, paprikapoeder, verse ui
snackballetjes: met wat pindasaus door het gehakt

allemaal wel met ei en paneermeel

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

01-03-2025 om 09:56

voor vanavond eet ik iets met zoete aardappelpuree en courgette en ws stukje vis erbij

Lief is in huis de gehaktballen bakker. Heerlijk met een knapperig korstje. 
Balen Dolf. Hopelijk kan je het van je af zetten met carnaval.
Gisteravond met vriendin naar de bios geweest en vooraf een snelle tosti met geitenkaas, walnoten en chutney gebakken.
Vanavond naar een van onze favoriete restaurants. Heb een speciaal 6 gangen menu omdat ze 6 jaar bestaan

Geen carnaval voor jullie Koor?
Wij hadden een ( te ) gezellige avond met vriendinnen ( hun mannen waren thuis).
Nu een mueslibol met kaas en thee en een gembershot en vanmiddag voor we naar de optocht gaan eebmn worsten of sauzijzenbroodje. Zijn we waatschijnlijk rond etenstijd weer thuis en we hebben nog friet en snacks als we in de stad niks eten. Zeg nooit nooit maar waarschijnlijk blijft het daar dan bij voor ons met de carnaval.

Klinkt goed KV, geniet ervan. En veel plezier Dolf! Alaaf!

Wij gaan vanavond uit eten bij een all you can eat want de jarige mag kiezen. 

nee, ik doe het al een paar jaar niet meer. Groepje waarmee ik ging is uit elkaar gevallen. En ik trek die drukte niet meer. Veel mensen weten zich niet te gedragen. dus ik blijf lekker thuis. En gewoon aan het werk komende dagen. Over 2 weken lekker een weekje vakantie 

Voor vanavond op verzoek van jongste een zak pastasaus uit de vriezer getrokken, daar eten we spagetti bij.

Morgen eten we gele rijst met chorizo, erwtjes en tomaat.

Ik heb even wat hulp van de kookgodinnen nodig!
Morgen hier een feestje dus ik ben vast wat aan het voorbereiden. Ik maak oa crispy Rice salade.  In het recept stond 2 cups rice.  Dus die heb ik keurig afgemeten. Maar het moest 2 cups gekookte rijst zijn. Nu heb ik dus een hele pan rijst over. Iemand tips wat ik daarmee kan doen? 

En/of hoe ik de rijst of verwerkte rijst kan bewaren?

MijnNaamIsHaas73 schreef op 01-03-2025 om 17:48:

Ik heb even wat hulp van de kookgodinnen nodig!
Morgen hier een feestje dus ik ben vast wat aan het voorbereiden. Ik maak oa crispy Rice salade. In het recept stond 2 cups rice. Dus die heb ik keurig afgemeten. Maar het moest 2 cups gekookte rijst zijn. Nu heb ik dus een hele pan rijst over. Iemand tips wat ik daarmee kan doen?

En/of hoe ik de rijst of verwerkte rijst kan bewaren?

Ik heb een idee. Ik wil er sushi bites van gaan maken. Alleen is het geen sushi rijst en ben ik bang dat die uit elkaar vallen. Ik dacht in m'n muffin/cupcake vorm en dan goed aandrukken. Zou dat wat worden of moet ik de rijst binden met een ei of iets anders?

Vandaag kikkererwtencouscous geweld met olijfolie en zout, vervolgens erdoor: gerookte amandelen, feta, munt, rode uiringen, groene olijven, groene paprika, beetje frambozenazijn en toch nog wat granaatappelmelasse er overheen gedrapeerd omdat het anders erg groen zag. 
Een stuk minder werk dan gehaktballen draaien! 
Ik ben meer van het stukmaken. Feta verbrokkelen, munt kneuzen, paprika openscheuren, uiringen pletten met sumak en azijn, heerlijk. 

MijnNaamIsHaas73 schreef op 01-03-2025 om 17:55:

[..]

Ik heb een idee. Ik wil er sushi bites van gaan maken. Alleen is het geen sushi rijst en ben ik bang dat die uit elkaar vallen. Ik dacht in m'n muffin/cupcake vorm en dan goed aandrukken. Zou dat wat worden of moet ik de rijst binden met een ei of iets anders?

Niet elke rijst plakt even hard. Ik vries overgebleven rijst in of bak het later op. Ook lekker: in de azijn+suiker zetten en in de salade doen. Maar ja, je hád al een salade toch?

Dan zou ik de cupcakes afbakken met rijstmeel, kokosmelk en wat kruiden erdoor. 

MijnNaamIsHaas73 schreef op 01-03-2025 om 17:55:

[..]

De simpelste oplossing: invriezen. Ideaal voor nasi goreng (in ontdooide staat).
Als je het voor sushi wil gebruiken, moet je het denk ik wat aanzuren met rijstazijn, klein beetje, anders smaakt het nergens naar. Binden met ei werkt denk ik alleen als je het daarna weer verhit, maar ik vind het tamelijk risicovol. Ik blijf dus maar bij mijn eerste advies.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.