Eten
Teigera
20-05-2024 om 10:06
Ted68: ooooh dat lijkt me helemaal geen straf!
Kaaaaaaaatje: ook hier wel eens 'last' van ongeinspireerd zijn. En dan scroll ik door de recepten van het weekmenu van MarleySpoon of HelloFresh, ik ben te knieperig om veel (althans, meer dan in de supermarkt) te betalen maar vind sommige recepten wel erg lekker. Alleen qua hoeveelheden moet je soms een beetje 'gokken', maar een beetje kok kan dat wel.
Gisteravond soort van mac 'n cheese gemaakt: twee soorten pasta gekookt, saus gemaakt van oa gepureerde pompoen, spinazie en kaas, in de oven gegratineerd met meer kaas. Op het bord nog wat gepofte pompoenpitten erover.
Vanavond een tortilla met aardappelschijfjes, spekjes, rode paprika en erbij nog wat sperziebonen.
Aanvulling: ik maak straks een salade met granenmix, groenten, ingemaakte citroen, tahin, falafel, om morgen en woensdag als lunch te eten.
yette
20-05-2024 om 10:52
Friezinnetje schreef op 20-05-2024 om 08:50:
[..]
in jouw geval wel, in mijn geval niet. En ik word er soms idd moe van, want waarom dat melden als ik hier alleen maar kom vertellen wat er gegeten is? Daar is dit topic toch voor?
De inhoud van dit topic wordt toch al járen bepaald door degenen die hier schrijven? Niet door de titel.
Helemaal prima als je enkel antwoord geeft op de vraag 'Wat eten we vandaag?', maar als je dat wil, ben je welkom om meer te delen dan alleen je menu. Ieder bepaalt dat voor zichzelf. Ik vind dat die interactie er juist zo'n fijn topic van maakt.
anijsblokje
20-05-2024 om 11:45
yette schreef op 20-05-2024 om 07:51:
[..]
Uiteraard niet. Wat ik al zei, ik kies iets dat iedereen lust.
Maar ik vind de opmerking dat de keuze uit shoarma of kipfilet bij 10 eters niet handig is voor vegetariërs, niet iets om moe van te worden. In mijn geval is de kans op een vegetarische gast heel groot als ik voor 10 kook. Alleen shoarma òf kip, zou ik nooit doen. Dat kan zelfs in mijn eigen gezin al niet. En wellicht is dat ook iets waar Anijsblokje rekening mee moet houden.
Ik denk dat die opmerking dus bedoeld was als: bij mij zou dat menu (waarschijnlijk?) een slecht idee zijn geweest. En niet alsof jouw gastheer/dame meer rekening had moeten houden met vegetariërs.
En buiten dat ... de mate waarin je rekening houdt met gasten, is ook voor iedereen anders. En dat mag. Mijn moeder bijvoorbeeld, is er een van 'eten wat de pot schaft'. Die past maar héél weinig aan. Houdt hooguit de spekjes apart van de zuurkool (vanwege 1 vegetariër) maar zet 10 mensen waarvan er 8 eigenlijk geen zuurkool lusten, wèl zuurkool voor. En dat eten we dan gewoon op. De kok bepaalt en als gast ga je niet zitten mokken.
Inderdaad, dit. Mijn opmerking was meer verbazing: bij 10 gasten is er in mijn omgeving dan altijd wel iemand bij die (liever) geen vlees eet. Dus ik zou daarop anticiperen. En ik vind het wel grappig dat dat niet overal zo is.
Ik vind het in restaurants ook gek dat je wanneer je (nu even) geen vlees wil, er meestal maar 2 keuzes of zo overblijven. Het verbaast me ook wel dat die opmerking van mij zoveel extra posts uitlokte. Het was helemaal niet belerend of zo bedoeld.
Vanavond eet ik cannellinibonen met oa paksoi, courgette, gember, chilipeper, sojasaus, sesamzaadjes en heekfilet. Het is een recept van Rukmini Iyer, ook al gebruikt zij tonijn ipv heek. Ik moet het wel weer even opzoeken zodat ik niets vergeet qua kruiden/smaakmakers.
Heerlijk simpel: gooi in de oven, schep door elkaar heen en wacht...laatste paar minuten de vis erbij en het eten is klaar.
Moosey
20-05-2024 om 12:06
Heek! Zo’n lekkere vis.
Hier was het werkenwerkenwerken wat de klok sloeg en serieus eten schoot er nog wel ns bij in. Zaterdag at ik mijn nieuwe mei-menu op werk, citroenrijst, paksoi, bosui en radijs in ‘oestersaus’ (vegan oestersaus, ik ben er nog niet uit wat ik ervan vind. Het sauzige structuurtje maakt het wel lekker makkelijk om te gebruiken, maar qua smaak is het niet spannend), gemengde groenten, koolsalade, viskoekjes en Kung Pao Kip, over die laatste was ik zéér te spreken. Volgende week mag ik m nog een keer koken.
Ove gister hebben we het maar even niet, en daarom ga ik zo voor de lunch iets met groenten maken. Vanavond eten we op een feestje hier op het dorp, het enige wat ik weet is dat er saté geserveerd wordt, dus veel groenten zullen er daar ook niet aan te pas komen denk ik. Ben benieuwd of er ook een vega alternatief is
yette
20-05-2024 om 14:28
Heel veel satésaus voor de vegetariërs? Of zijn pinda's niet geschikt als vleesvervanger?
Het weer zit hier niet mee, maar (think positive) dat komt ons avondmaal wèl ten goede! Ik moest mijn schilderwerk zojuist staken en bedacht uit verveling dat ik een soort van salsa van couer de boeuf, wat rode ui en oa tijm van 5 meter verderop kon maken. En nu sta ik paprika te grillen die ik in olijfolie met een teentje knoflook wil leggen. Ik heb ook nog een stukje pecorino van de markt. Als het niet stopt met dat hemelse water, wordt dat simpele broodje hamburger straks nog een Michelinster waard 
Dewi-Sri2
20-05-2024 om 16:16
MijnNaamIsHaas73 schreef op 19-05-2024 om 20:42:
Oeh Dewi, dat lijkt me ook schrikken. Weet je wat voor soort het was?
Nee, geen idee, we zijn niet lang genoeg blijven staan om hem te bestuderen
. Hij (zij?) was bovendien net zo geschrokken en verdween met een hoop lawaai. Echtgenoot, die hem eerder zag dan ik, dacht dat hij een doorsnee had van zo'n centimeter of 6.
Ydette, heb jij een recept van toum? Het lijkt me erg lekker. Ik wil echt eens iets met aquafaba doen, maar ik weet nog steeds niet wat.
Vanavond hier weer stokbroodrestjes met de rest van het tomatenprutje en verder zie ik nog wel. Ik heb nog steeds zin in uiensoep met "iets erbij".
Dewi-Sri2
20-05-2024 om 16:17
Dewi-Sri2 schreef op 20-05-2024 om 16:16:
[..]
Nee, geen idee, we zijn niet lang genoeg blijven staan om hem te bestuderen
. Hij (zij?) was bovendien net zo geschrokken en verdween met een hoop lawaai. Echtgenoot, die hem eerder zag dan ik, dacht dat hij een doorsnee had van zo'n centimeter of 6.
Ydette, heb jij een recept van toum? Het lijkt me erg lekker. Ik wil echt eens iets met aquafaba doen, maar ik weet nog steeds niet wat.
Vanavond hier weer stokbroodrestjes met de rest van het tomatenprutje en verder zie ik nog wel. Ik heb nog steeds zin in uiensoep met "iets erbij". Of misschien iets ommelettigs.
Dolfje
20-05-2024 om 16:39
Wij eten een variant van Gallo pinto, eigenlijk een ontbijtgerecht uit Costa Rica maar ook prima voor avondeten. Ik maak het vandaag met notenrijst want dat pak staat al eeuwen in de kast, verder bak ik de eieren gewoon met de dooiers heel want dat vind ik lekkerder bij dit. En dan een avocado erbij en tomaten.
https://www.jamieoliver.com/recipes/eggs-recipes/gallo-pinto/
ToetieToover
20-05-2024 om 16:46
De interactie hier vind ik ook fijn, al vergeet ik regelmatig te reageren eerlijk gezegd. Voor bij de uiensoep natuurlijk Braziliaanse kaasbroodjes! Pão de queijo! Yum. En pasta met pompoensaus is een heel goed idee dat ik ga overnemen.
Vandaag eet ik een k&k salade van Ah, met quinoa en noten. Die was vegetarisch
totdat ik er een zakje tonijn overheen kiepte. De zakjes tonijn met kruiden waren in de aanbieding maar mwah. Anyway ik overleef het wel weer vandaag.
MijnNaamIsHaas73
20-05-2024 om 17:04
Brr, Dewi, dat is echt een dikke
Wij eten vanavond nasi. Voor een van de lusiknie heb ik nog een kliekje lasagne
FaithfulDuck87
20-05-2024 om 17:11
hier een kiploempia en als ik dan nog trek heb, doe ik nog wat patat in de airfryer.
yette
20-05-2024 om 17:47
@ Dewi, toum is oorspronkelijk niet vegan, maar kàn met aquafaba. Volgens de traditionele methode druppel je er al mixend de olie in, zoals je bijv. mayonaise maakt. Een precies werkje. Maar ook dat kan anders! Op 'Not Quite Nigella' (misschien wel mijn meest favoriete recepten-site) staat dit 1-staps-recept. Ik geloofde het de eerste keer niet, maar het werkt echt
(an Original Recipe by Lorraine Elliott)
Preparation time: 5 minutes
Cooking time: 0 minutes
- 6-7 cloves garlic, chopped
- 1 cup neutral flavoured oil (not olive oil, I used canola)
- 50ml/1.7flozs aquafaba/tinned chickpea water
- 1 tablespoon lemon juice
- 1 teaspoon salt
Step 1 - Place all of the ingredients in a tall jug that can fit your stick blender. Blend on high speed moving the blender in circular motions making sure to make a pass over the oily sections. Within seconds it will transform into a fluffy dip.
Troubleshooting: if your toum doesn't emulsify and become fluffy and white, add another 20ml more aquafaba.
En als je een grappig, lang verhaal over een kort recept leuk vindt, moet je hier zijn:
https://www.notquitenigella.com/2019/05/02/foolproof-easy-lebanese-garlic-sauce-toum/
Dewi-Sri2
20-05-2024 om 18:49
Dank je wel, Yette! Dit ga ik zeker proberen als ik weer hummus maak. Maar het recept van jouw site is ook erg leuk, en ik kan me voorstellen dat dat een favoriete site is. Ik kijk er verder naar.
Dewi-Sri2
20-05-2024 om 22:07
MijnNaamIsHaas73 schreef op 20-05-2024 om 20:56:
Wij aten vandaag nasi met een gebakken ei
Hè ja, nasi, dat moet ik ook weer eens doen. Zo simpel, zo lekker en zo ontzettend geschikt voor koelkastrestjes. En nee, Haas, er gaat zeker geen slang in
.