Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Hier vanavond wegens gebrek aan inspiratie een pasta-ovenschotel met groenten die op moesten. Geen vlees. Wel veel venkel, wat paprika, venkelzaad, veel knoflook (what else is new?) tijm en rozemarijn. En natuurlijk piment d'espélette. Wat is dat toch achterlijk duur, bijna tien euro voor een klein potje. Maar ja, het is zo lekker.
Ik zag vandaag een oude aflevering van Estée in Parijs, waarin ze piment d'espélette in haar chocolademousse doet. Oeh, dat lijkt me zoooo lekker.

yette

yette

06-03-2024 om 20:21 Topicstarter

@ Dewi, ik heb naar aanleiding van jouw enthousiasme vorig jaar ook zo'n potje gekocht ... en dat zit dan ook nog eens amper half vol 

Oh, ik zie dat een zakje zaden nog geen €2,- is! 

Ik had gezien dat er een nieuwe Thai was gekomen op de plek waar eerder ook een Thai zat. Die oude wilden we een maand geleden proberen, maar dat kon dus niet, want die was toen net een maand gesloten. De nieuwe is deze week geopend, dus meteen maar geprobeerd. Lekkere kipsaté, een prima pad Thai en een wokgerecht dat ook erg lekker smaakte. Wel jammer dat ze er rijst bij hadden gedaan ipv de bestelde nasi, maar daar heb ik voor gebeld en we krijgen de volgende keer een gratis gerecht. Nou, dat vinden we niet zo erg, we gaan daar graag nog een keer iets halen! 

Ik heb zaden gekocht van piment d’espelette naar aanleiding van dit topic! Moet ze nodig zaaien, maart is al wat laat voor pepers..

Ik werkte en lief bakte aardappels en smoorde een fikse hoeveelheid spitskool, wat wat plakjes venkelsaucijs door gingen. Was erg lekker. 

Voor de kookwonders hier:
Ik heb nog nooit rode kool gemaakt en met een Too good too go actie heb ik een zakje gesneden rode kool gekregen, dewelke nu in de vriezer steekt.
Hoe maak ik dit het beste klaar?

Moirmel schreef op 06-03-2024 om 22:30:

Ik heb nog nooit rode kool gemaakt en met een Too good too go actie heb ik een zakje gesneden rode kool gekregen, dewelke nu in de vriezer steekt.

Als het verse gesneden rode kool was geweest, had ik er een salade van gemaakt, een soort coleslaw met yoghurt/mayodressing, walnoten en fijngesneden bleekselderij erdoor. Maar geen idee of dat nog een optie is als je het zakje hebt ingevroren...

Ik ga vanavond aardappelschijfjes bakken, daarbij maak ik een soort roerbak van courgette, ui en tomaat en de airfryer mag er een kipcordon bleu bij bakken. Als ik die cordon bleu zelf bak in de pan, is een aangebrande korst en uit elkaar vallen gegarandeerd...

afrodite05 schreef op 07-03-2024 om 06:44:

[..]

Als het verse gesneden rode kool was geweest, had ik er een salade van gemaakt, een soort coleslaw met yoghurt/mayodressing, walnoten en fijngesneden bleekselderij erdoor. Maar geen idee of dat nog een optie is als je het zakje hebt ingevroren...

Precies mijn gedachte: waarom vries je dat spul direct in? Nu heb ik geen idee want dat doe ik nooit met rode kool en ik koop het ook nooit uit pot of uit de vriezer. Ik denk dat dat snotterig en dus vies is. Misschien lekker bij koeientong in bechamelsaus?  In mijn hoofd zou dat goed passen. Met aardappelstoemp erbij. 

Hopelijk heeft iemand anders nog een serieus advies voor je. (maar ik ben ook geen kookwonder)

Hier vanavond heel iets anders want bovenstaande advies is niet het type eten dat ik graag eet. Zwarteoogbonen-salade. Met een muziekadvies erbij: 

https://m.youtube.com/watch?v=WpYeekQkAdc&pp=ygUhYmxhY2sgZXllZCBwZWFzIHdoZXJlIGlzIHRoZSBsb3Zl

Ik heb het gemaakt als een soort restverwerking, dus er zit van alles in dat op moest, zoals radicchio, tomaten, paprika en rode ui. Misschien dat ik er nog gekookt ei bij eet.

yette

yette

07-03-2024 om 07:14 Topicstarter

Moirmel schreef op 06-03-2024 om 22:30:

De luie methode van mijn schoonmoeder: compleet deaud-koken met een kaneelstokje en kruidnagel, de laatste tien minuten een kwak appelcompôte erbij. En dat dan als onderdeel van een traditionele Hollandse maaltijd met gekookte aardappelen en karbonades of zo. 

Hollandse pot is niet zo mijn ding. Ik maak er liever coleslaw van, of voeg een paar gesnipperde koolbladeren toe aan een salade, maar ook ik heb geen idee of dat na invriezen nog kan. 

Verder gebruik ik kool in roerbak gerechten, bami en aardappelkoek (een soort reibekuchen, maar dan van de bakplaat). 

Hier gaan we vanavond frietjes halen. 
Ik heb niet zoveel inspiratie als wat ik hier allemaal lees en trouwens ook niet zo'n goed etende kinderen, dus koken is (nog) een beetje ondankbaar werk hier.

anijsblokje schreef op 07-03-2024 om 07:01:

[..]

Precies mijn gedachte: waarom vries je dat spul direct in? ...

Zat bij een too good to go pakket en kon het niet direct gebruiken. Bedankt voor de tip wel want ik wist niet dat je dit rauw kon eten, ken alleen de methode van stoven met appels.

Hier is het vanavond spaghetti en lasagne voor de kleine. Saus is gewoon uit de vriezer halen en lasagne is pakje (hij eet geen verse), weinig werk dus.
Wel bijzonder. Binnen de familie vragen ze mij om de spaghettisaus te maken en wie is de enige die het niet lust? Stiefzoon natuurlijk.

Vanavond eten wij hollandsche pot 
Gekookte aardappelen,  hachee uit de vriezervoorraad, stoofpeertjes uit de vriezervoorraad en rode kool uit de vriezer van de winkel. Lekker makkelijk want twee lange intense dagen met werk en priveverplichtingen vandaag en morgen. 

anijsblokje schreef op 07-03-2024 om 07:01:

Hier vanavond heel iets anders want bovenstaande advies is niet het type eten dat ik graag eet. Zwarteoogbonen-salade. Met een muziekadvies erbij:

https://m.youtube.com/watch?v=WpYeekQkAdc&pp=ygUhYmxhY2sgZXllZCBwZWFzIHdoZXJlIGlzIHRoZSBsb3Zl

😍

Ingevroren kool is niet meer lekker om rauw te eten inderdaad. 
Met rode kool kun je alles wat met andere kolen ook kan: rauw in salade, roerbakken in iets Aziatisch, smoren/stoven met wat vocht en boter. Rode en witte kool zijn de hardste koolsoorten en kunnen dus wat langer verhit worden dan spitskool en groene kool. Waarom je het een uur zou koken heb ik dat weer nooit begrepen, ik vind kolen beetgaar het lekkerst. 

yette

yette

07-03-2024 om 08:39 Topicstarter

MijnNaamIsHaas73 schreef op 07-03-2024 om 08:13:

[..]

😍

Dit! Heb ze ooit op Pinkpop gezien  Lenny Kravitz en Muse waren er dat jaar ook. Helaas werd ik die dag door een rottweiler van de festival-bewaking aangevallen waardoor ik arbeidsongeschikt raakte en ander werk moest gaan doen (ik was cameravrouw en mijn rechterarm lag aan gort tot in de spier). Maarrr!!! Per ambu kwam ik eerst backstage voordat ze me naar het ziekenhuis brachten. Jammer dat ik daar niet vollop van kon genieten  ik kreeg wel een boel aandacht. 

Vandaag maak ik loaded fries met pittig gehakt, kaas, rode peper, bosui ... ernaast een maïskolf met kruidenboter en compensatie-salade. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.