Eten
Teigera
03-02-2024 om 13:19
Oh wat leuk voor je lief Toetie!
En Afro, gefeliciteerd met je man, dat restaurant klinkt als een goede verjaardagskeuze. Zou ook iets voor mijn man zijn
.
Vanavond worden het gourmetrestjes uit de vriezer (ben wat aan het opruimen), te weten mini biefstuk, mini jalapeno burger en plantaardige "kerststerren" met gebakken aardappelen en sperziebonen. Soort AGV-tje dus. Maar eerst bakken we koekjes, de oven staat al voor te verwarmen. Had nog zo'n pot staan met alle ingrediënten er al in, behalve dan ei en boter, had ik een keertje gekregen. Kinderen vinden het fantastisch want er zitten mini-smarties en andere chocolaatjes in de mix.
irmaladouce
03-02-2024 om 13:47
Wat leuk, Toet! Spreken jullie thuis eigenlijk NL? Enne... spreek jij Fins?
Fijne verjaardag voor de man van afrodite. En eet smakelijk straks!
Ik kocht entrecôtes de Paris in de aanbieding voor de helft van de prijs. Die eten we vanavond. Met gemengde sla/rauwkost en dikke "steakhouse frieten" uit de oven. Tenminste, ik eet dat. Man ligt ziek in bed en heeft straks mss absoluut geen honger. Ik vrees dat hij hetzelfde virus heeft opgepikt als ik 3 weken geleden.
ToetieToover
03-02-2024 om 14:33
Beterschap voor je man Irma en felicitaties voor de man van Afro! De liefde van mijn man gaat door zijn toetjesmaag, niks hamburgerigs.
Ik spreek Fins, maar volgens mijn lief is zijn Nederlands inmiddels beter dan mijn Fins.
De klemtoon ligt op de eerste lettergreep en de rest van het woord mompel je op snelheid van al dan niet dubbele letters, en álles spreek je uit. Een dubbel ii spreek je dus ook zo uit: Iitala Teema. Maar die extra klanken, extra letters in het alfabet (å, ä, ö) pffft, ik kan Kimi Räikkönen alvast goed uitspreken.
de rest kan nog vaak rekenen op rollende ogen.
Oja, we spreken thuis Engels. We hadden beter voor Zweeds kunnen kiezen misschien. Makkelijker voor mij dan Fins en de officiële tweede taal in Finland. Maar ja. Een kissa is een kat en geen kus, was het eerst woord dat ik leerde
.
Moosey
03-02-2024 om 17:56
Kijk, prioriteiten moeten er wezen Toetie 
Ik zit in een falafel-tentje waar 3 buitenlandse jonge mensen in diverse accenten gezellig staan te kletsen in de keuken
Hoop voor de eigenaar dat ze het nog wel wat drukker gaan krijgen vanavond. Mijn salade met falafel is lekker maar niet spectaculair.
Ted68
03-02-2024 om 18:02
Man en 3 kinderen zijn op vakantie....dus ik eet een eendenborst en een linzensalade
GeorgieBrown
03-02-2024 om 19:05
Ik haak weer aan. Gefeli met jullie hubbies
Toetie en Afro.
Was weer een paar dagen in Italië. Helaas was ik niet met foodies en was 't eten niet wat 't had kunnen zijn. 1 dag aten we bij een random gekozen te chique tent waar bijna niemand zat. Daar at ik een veel te taaie octopus met droge spinazie en kleffe aardappelpuree. Dag 2 was wel beter, een soort trattoria waar we vooraf wat anti pasti deelden en daarna had ik risotto Milanese. Was okay, maar ik denk dat ik het zelf beter kan... Volgende keer reserveer ik van tevoren en doe ik onderzoek. Was echt zonde.
Nu staat er iets wat losjes gebaseerd is op Moussaka in de oven. Aardappel, gegrilde aubergine, courgette en paprika in laagjes met tomatensaus ertussen.
afrodite05
04-02-2024 om 08:14
thnx voor de felicitaties! De hamburgers waren top. Je kon er nog extra toppings bij bestellen. We hadden allebei uiencompote en man had er ook een plak kaas bij op. Erbij een portie frietjes met kaas, kimchi en een saus. Nu ben ik niet zo thuis in de gefermenteerde dingen, maar kimchi is toch net zoiets als zuurkool, dus groente ingelegd in zout? Want daar hadden man en ik het over, dat het vrij zout was, maar ik dacht dus dat het door die kimchi kwam. Anyway, het was erg lekker. We hadden er huisgemaakte limonade bij, man ijsthee en ik bloedsinaasappellimonade.
Vanavond gaan we gebakken gnocchi eten, met het gehakt van een braadworstje, gewokte spinazie en lekker veel ui.
Dolfje
04-02-2024 om 09:27
Man had dus soto ayam gemaakt en dat eten we vandaag ook weer. Was lekker.
Teigera
04-02-2024 om 09:37
Wij eten vanavond gekruide kip (vond een zakje barbecue-kruiden in de voorraad, had ik al iets gezegd over opruimen
?), maak er een komkommerknoflooksausje bij, we hebben platbrood en wraps en verder een knapperige rauwkostsalade erbij. Zal best goedkomen.
Koreveen
04-02-2024 om 09:38
Balen van het eten, GB! Hopelijk volgende keer beter
Gefeliciteerd met de mannen, Toet en Afro.
Ik moest gisteren werken en kwam behoorlijk kapot thuis. Die verkoudheid blijft maar hangen. Lief was gelukkig aan het koken: cote de boeuf van de bbq met krielaardappels en rode kool. Was heerlijk en we hebben nog genoeg voor vanavond.
Vannacht 12 uur geslapen dus hopelijk gaat het nu beter
Moosey
04-02-2024 om 09:58
Afro, ja, kimchi is een soort zuurkool (maar dan met knoflook en pepers etc) Het wordt zout gemaakt om de juiste bacteriën een voorsprong te geven, en die bacteriën maken het zuur. Door het zuur ervaar je het niet als erg zout, dus als het goede kimchi was is dat in elk geval niet de enige zoutmaker geweest.
Lief en ik gaan vandaag naar een concert, en daarna misschien met wat mensen wat eten. Als dat niet het geval is rijden we op de terugweg langs het enigszins suffe doch door ons zeer geliefde eetcafé in onze vorige woonplaats.
Dolfje
04-02-2024 om 10:22
Koreveen schreef op 04-02-2024 om 09:38:
Vannacht 12 uur geslapen dus hopelijk gaat het nu beter
Ben jaloers. Ik zit al tijden tussen de 5/6 uur en dat is gewoon te weinig en constant moe dus.
Komend weekend carnaval dus dat wordt ook niet echt uitrusten
, gaan in elk geval vrijdagavond misschien zaterdagmiddag en waarschijnlijk zondagmiddag ( ligt uiteraard aan het weer want ga echt niet meer in de regen naar de optocht)maar dan tot en met woensdag vrij en hoop dan echt ff bij te kunnen tanken en lekker te gaan sporten en natuurlijk dan weer extra gezond eten.
irmaladouce
04-02-2024 om 10:36
Hier vandaag spaghettini met pittige tomaten-paprikasaus (ansjovis, knof, rood pepertje). En er is nog zachte geitenkaas Voor wie wil (ik), of mozza.
afrodite05
04-02-2024 om 12:09
Dolfje schreef op 04-02-2024 om 10:22:
[..]
Ben jaloers. Ik zit al tijden tussen de 5/6 uur en dat is gewoon te weinig en constant moe dus.
Komend weekend carnaval dus dat wordt ook niet echt uitrusten
, gaan in elk geval vrijdagavond misschien zaterdagmiddag en waarschijnlijk zondagmiddag ( ligt uiteraard aan het weer want ga echt niet meer in de regen naar de optocht)maar dan tot en met woensdag vrij en hoop dan echt ff bij te kunnen tanken en lekker te gaan sporten en natuurlijk dan weer extra gezond eten.
Herkenbaar, hier nog een. En niet eens omdat ik wakker word van zoon. Als dat toevallig wel het geval is, kan ik ook niet meer slapen, maar ik heb net met man afgesproken dat ik vanavond gewoon een keer echt vroeg naar bed ga (en dat het niet weer stiekem 11, 12 uur wordt) om even bij te tanken.
Thanks voor de uitleg, Moosey! Ik denk dat de frietjes zelf al zout waren. Op zich ook slim, want dan verkoop je als zaak meer drinken.
Oeh, pasta met ansjovis en peper, daar heb ik ook wel zin in. Gaat binnenkort op het menu.
En Haas, door jouw andere topic wil ik ook een kindertrip naar Parijs. Maar ja, dan moet zoon even wat ouder zijn... Nog genoeg leuks in het verschiet.
anijsblokje
04-02-2024 om 14:25
Ik ben extreem lui (misschien toch nog niet hersteld van mijn ziek-zijn) en twijfel tussen pizza afhalen, toko afhalen of toch zelf maar iets maken met rode kool, rijst en gemarineerde tofu.
Eerst maar eens in de benen om de berg afwas weg te werken!