Eten
RoosOpJeHoed
16-01-2024 om 18:23
Ik ga eens kijken voor die bakjes van de Ikea, want dat lijkt me zoveel handiger. Nu steeds zo'n klomp overgooien. Plus plastic bakjes worden altijd oranje.... Wel irritant dat ze dan de maten aanpassen, kun je voor een deksel een hele nieuwe bak gaan kopen (althans, ik denk dat dat het idee is van de Ikea)
Wij zouden stamppot eten van andijvie gewokt met ui, knof en champignons. Maar het was te glibberig om naar de groenteboer te gaan. Dus we hebben een pot spinazie opengetrokken en dat door de aardappels gestampt. Helaas was dat geen succes. Man en ik hebben een eed afgelegd om nooit meer spinazie uit pot te eten. Bah, wat een penetrante smaak heeft dat!
ToetieToover
16-01-2024 om 18:32
Precies: pro tip om alvast wat extra deksels aan te schaffen want de clipjes gaan kapot. Je kunt verschillende deksels kiezen, dat is leuk maar wat moet je met een bamboe deksel die niet in de vaatwasser mag? Oké volgens IKEA zelf heb je dan een onderzetter. Maar die moet je dan met de hand afwassen. En daar zit een stop op want ik heb al teveel antiek serviesgoed dat met de hand afgewassen wordt. Ik stapel het op en zondagochtend werk ik me door de berg heen. Kan ik er nog eens naar kijken, zo door de week heen. ![]()
RoosOpJeHoed
16-01-2024 om 21:03
Goede tip Toetie! En herkenbaar van dat met de hand afwassen. Bij ons komen er steeds meer spullen die we apart afwassen: messen, pannen, staafmixer.... en dat terwijl we twee vaatwassers hebben
(want open keuken en ik wil geen troep op het aanrecht)
Jynta1981
16-01-2024 om 21:33
Ik gooi alles in de vaatwasser, of het nou mag of niet 🤦♀️
Voor morgen heb ik kippendij uit de vriezer gehaald. Daar maak ik morgen een pasta pesto mee aangevuld met courgette en erwtjes. En pijnboompitjes heb ik ook nog liggen. En misschien wat cherrietomaatjes voor de kleur. Kijk wel even, kan ook goed dat man het maakt trouwens, die is vrij.
anijsblokje
16-01-2024 om 22:42
Ohhh nee hebben ze de maten van de glazen Ikeabakjes veranderd? ...alweer?
Bij mij gaan de clipjes meestal goed maar ik laat zo nu en dan een bakje kapot vallen. Goede indicatie van hoe moe ik ben. Ik wil al een hele tijd weer naar Ikea om mijn bakjes aan te vullen maar kom er steeds niet aan toe. Nog zeker 2 weken geduld en dan ga ik maar eens kijken welke formaten er nog zijn!
Hier at ik zaterdag volkoren pitabroodjes met falafel en home made knoflooksaus, zondag erwtensoep, gisteren quiche met champignons, vandaag salade met rode kool, rode ui, cannellinibonen, cherrytomaatjes, komkommer, gedroogde tomaatjes en een of andere in elkaar geflanste vinaigrette.
En voor morgen toverde ik nog zevenbladpesto uit de vriezer. Dat is dus van heel lang geleden (ik geloof mei of zo) maar smaakt vast nog prima. Er kan inderdaad voor wat kleur wel een tomatensalade bij. Ik eet er denk ik volkoren rigatoni bij, of welke pasta er ook maar open is.
afrodite05
17-01-2024 om 06:56
Aangezien morgen de AH pas weer komt, eten we vanavond wat uit de vriezer: diepvrieserwtjes, aardappelbolletjes voor in de airfryer en hamburgers die ik had ingevroren.
Wat betreft het groente-uit-pot-verhaal: daar gruwelen wij ook van. De enige groente die wij uit pot eten, is rodekool. Ja, en olijven, augurk en zilverui. Verder diepvries (of vers uiteraard), peulvruchten wel uit blik. Ooit bij iemand tuinbonen uit pot gehad, bah. Schoonvader maakte jaren geleden wortels en doperwten uit pot, nog erger. Dat was overigens de enige keer dat hij voor mij heeft gekookt. Hij doet het niet graag, koopt vaak k&k, dus dan is het makkelijker/leuker om zelf te koken en hij accepteerde dat ook altijd, was blij niet zelf te hoeven koken.
Damoontje
17-01-2024 om 07:23
Ik heb fijne bakjes van Mepal. Dat zijn meer de opbergbakjes.
Qua diepvriesbakjes heb ik een allegaartje. Plus dat sommige bakjes van mijn moeder, hier ook regelmatig liggen. Ik zal dat eens uitzoeken.
Vandaag iets van Hollandse Pot denk ik, winterkost. Krijg in de middag bezoek dus het moet niet te veel werk zijn.
FaithfulDuck87
17-01-2024 om 07:30
Vanmiddag na werk naar verjaardag, waar ik kan aanschuiven voor de warme maaltijd. Weet dus nog niet wat ik eet
irmaladouce
17-01-2024 om 08:42
Gisteren aten we pasta met pittige (ansjovis, rode peper in olie, knoflook) zelfgemaakte tomaten-groentensaus uit de vriezer en voor de liefhebber (ik) geitenkaas erop en/of geraspte Parmezaan. Die geitenkaas (bûche) leg ik dan op de pasta en giet er daarna de warme tomatensaus over... mmmmmm...
Voor vandaag moeten er nog bsch gedaan worden. Ik denk noedels (udon of soba) met paddenstoelen, lenteui, groentelarestjes, beetje kipgehakt en Aziatische smaakmakers. En dan haal ik ook meteen wat voor donderdag en vrijdag in huis, voor zover de inspiratie dat toelaat...
Kaaaaaaaatje
17-01-2024 om 10:15
Moosey schreef op 15-01-2024 om 13:38:
Gister wisten we inderdaad de kaasfondue te weerstaan, ik at een vegetarische burger met wat frietjes en rauwkost. En gelukkig mocht ik liefs mayonaise (houdt-ie niet van) want hetgeen wat denk ik voor veganaise door moest gaan was echt niet te hachelen. Gelukkig was de rest wel lekker.
Vanavond weet ik het nog niet, we moeten in elk geval bijtijds eten want ik heb repetitie van een heel kort koor-project (niet echt koor, maar meer een verzameling mensen die o.l.v. een aanvoerder sferische geluiden maken waarmee jazzduo wordt begeleid,) ben erg benieuwd. Twee avonden repeteren en dan woensdagavond en zondagmiddag concert.
Hoop dat lief puf heeft om te koken want ik lig er na een drukke werkweek een beetje af.
Je beschrijving zorgt ervoor dat ik me nog steeds helemaal NIETS kan voorstellen bij wat ik zou gaan horen Moosey.
Hier worstel ik nog steeds met de naweeen van Corona. Merk dat ik nog steeds moe ben. Al komt dat misschien ook door de "revenge bedtime procrastination". Mijn oudste heeft elke avond een driftbui van 30 tot 45 minuten en daarna wil de jongste nog aandacht, dus ik ben meestal pas om 9 uur klaar met ze naar bed brengen (en papa mag het alleen doen als ik er niet ben).
Vanochtend ben ik dus lekker aan het chillen en ik ga zo boosdchappen doen en bedenken wat voor makkelijks ik ga koken, want meestal kook ik woensdagochtend vooruit, maar daar heb ik nu echt niet de energie voor.
Gisteren warmden we stoofvlees op. Zondag aten we het met geroosterde wortels en aardappelpuree. Gisteren met rode kool en frietjes.
Teigera
17-01-2024 om 12:11
Aaaaargh Kaaaaaaaatje, dat klinkt heel vermoeiend!
Beterschap GB, fijn dat het wel meevalt.
Gisteren een dagje naar de sauna met m'n moeder, was heel gezellig en voel me helemaal ontspannen en warm, en schoner dan gisteravond worden we niet
. Wel geinig, het was in het midden van het land en bij ons ligt er geen sneeuw, maar daar dus zéker wel, zag er wel mooi uit allemaal in de tuin. In de middag een club sandwich gegeten, in de avond een pastasalade met witlof, garnalen (maar die zagen eruit en smaakten naar rivierkreeftjes, vond ik toch iets anders maar op zich ook lekker), ei, ingelegde zurige tomaatjes en in sinaasappelsap gepocheerde zalm. Smaakte goed.
Vanavond maak ik paddestoelenrisotto met een prei erdoor, en natuurlijk flink Parmezaanse kaas erop.
ToetieToover
17-01-2024 om 13:00
Lekker Irma, wij hebben ook geitenkaas op het menu staan vanavond. Namelijk in combinatie met beluga linzen en chioggia bietjes. Zoete aardappels uit de oven erbij (plakjes met daarop roomboter, kaneel, pul biber, knoflook en komijn) en groene mix salade met een handje gerookte amandelen en blauwe bessen. En ‘plet-uien’: dan prak ik met een vork uiringen op een houten snijplank met zout en (balsamico)azijn tot ze zacht zijn. Erg lekker op die geitenkaas
Lunch was een stuk saaier, avocado met gerookte kipfiletflakes op zadencrackers en snelle misosoep van groentenbouillon uit pot en misopasta. Beetje furikake gestrooid maar dat was het wel. Oja, handje kerstomaten.
Moirmel
17-01-2024 om 16:00
Ted68 schreef op 17-01-2024 om 10:10:
Ik maak vanavond lasagne , deze keer met zalm, en spinazie.
Klinkt lekker, nog nooit gemaakt.
Gebruik je hiervoor gewone zalm of gerookte, of ligt dit aan persoonlijke smaak?
Al is er weinig om te vieren, waarschijnlijk laten we straks sushi leveren (zowel partner als ik zijn er dol op).