Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Ik heb net de chair voor de burgers aangemaakt, met lekker veel knoflook en cayennepeper. Binnenkort wil ik ook eens sloppy joes maken. Hebben jullie daar geweldige recepten voor? Ik heb het ook aan Chatgpt gevraagd, want die geven vaak best leuke recepten, maar ik zoek toch iets avontuurlijkers.

Deze week maak ik nog een keer saté domba. Ik had per ongeluk een topmarinade in elkaar geknutseld. Bepaalde elementen uit een bepaald recept had ik niet, dus vervangen door iets anders, en voilà, een gouden greep. Als ik weer in Nederland ben, bestel ik een container petis udang. Zo lekker, ik zou het bijna op brood smeren. Ik begrijp nu eindelijk Gerrit, een van de hoofdfiguren uit Couperus' Boeken der kleine zielen, als hij zwijmelt over 'een visje bestreken met wat petis'. 
Krankzinnig, sinds ik in Frankrijk woon, kook ik meer Indisch dan in Nederland .

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

14-01-2024 om 20:26

Friezinnetje schreef op 14-01-2024 om 11:59:

Vandaag ook nog geen idee, want aan het eind van de middag naar toneelvoorstelling. WEet niet hoe laat we weer thuis zijn. Mss daar nog wel een borreltje na de tijd, mss naar huis dan daar een pizza of mss nog wel naar de kroeg voor afzakkertje met wat eten

het werd na de voorstelling een schaal met bruin fruit. 

Gisteren heerlijk gegeten in een bistro! Vooraf toast met pesto,  gegrilde groenten en burrata. Hoofdgerecht was entrecote met bearnaise saus. Na een lekker potje thee met een madelaine.

Vanmorgen gebruncht met toast met avocado,  zalm en gepocheerde eieren en een citroen meringue taartje. 

Echt heerlijk even er uit en genoten van fijn gezelschap (en de nodige drankjes)

Vanavond k&k pizzabodems belegd, voor mij met veel champignons,  artisjok en een beetje pancetta en gorgonzola. 

Heel eenvoudig wortelstamppot met worst. 
Morgen nog niet zeker, als de baan er te glad bij ligt en ik niet wil (durf) fietsen, dan worden het wokgroenten met spekjes en rijst; anders moet ik het nog bekijken. 
Geven ze in Nederland ook zulk verraderlijk weer de komen dagen?

Moirmel schreef op 14-01-2024 om 21:42:

Geven ze in Nederland ook zulk verraderlijk weer de komen dagen?

Ja

Van nu.nl ::

Weerbericht NederlandGladheid en buien: Er trekken winterse buien over ons land bij temperaturen die rond of iets boven het vriespunt liggen. In het zuidoosten komt nu al gladheid voor door sneeuw of bevriezing en het aantal regio's met gladheid neemt vannacht en morgenochtend verder toe. Met name in het zuiden en oosten kan zich lokaal een sneeuwlaag van enkele centimeters vormen. Morgen overdag blijven winterse buien vallen, meestal met hagel of sneeuw, maar soms ook regen. Langs de westkust zijn daarbij zware windstoten mogelijk. Tussendoor schijnt ook af en toe de zon en het wordt een graad of 2.

Moet morgen wat vroeger op het werk zijn, met de fiets 

Jakkes, ik hou niet van gladheid... Maar ja, wie wel...

Voor vanavond maak ik tomatenrijst met paprika en braadworst. Ik wil vanochtend nog even langs de winkel voor bosui en taugé, dan maak ik Chinese tomatensoep voor bij de lunch. Wel zo lekker met de kou, even een warme plens in je maag.

Hier ook sneeuw,  ik vind het wel mooi maar haat fietsen met gladheid. 
Was eigenlijk van plan om naar kantoor te gaan maar nadat ik jongste op school had afgezet ben ik terug naar huis gegaan. (de gladheid was niet de enige reden maar maakte dat de balans doorsloeg naar toch maar thuis werken).

Vanavond eten wij aardappeltjes uit de airfryer,  broccoli en een schnitzel van de slager.

Ik ben ook maar even thuis gestart, ga straks wel richting kantoor voor afspraak. 
Gisteravond canneloni gegeten met spinazie en mozzarella, in tomatensaus. Verre van bijzonder, maar het was oké. Vanavond eten we roerbakmie met flinke zak wokgroenten, champignons en kip. 

Hier is vannacht een beetje sneeuw gevallen (we hadden 3 cm in de tuin) en het was vanochtend enigszins glad. Maar goed, dat is gebruikelijk waar ik woon en we zijn er dus aan gewend en op voorbereid…

Er komt weer allerlei heerlijks voorbij, zeg! Wij aten ook lekker de laatste dagen. Vrijdag maakte ik “danger dogs” en een enorme bak sla/rauwkost. Zaterdag aten man en ik ergens een goede houtoven pizza (ik met peer, gorgonzola, walnoot en rucola) en gisteren maakte ik een “vispastei”, vrij naar dit recept :

https://eatertainment.nl/recept/vispastei-met-kabeljauw-en-hollandse-garnalen

Ik had geen Hollandse garnalen, maar een (diepvries) zeevruchtenmix. Wel heerlijke verse kabeljauw. En verder was er geen visbouillon in huis en gebruikte ik daarom witte wijn. Ook geen prei erin maar kerstomaatjes en zeekraal. De enorme schaal die ik maakte ging schoon op. Als bijgerecht was er nog gestoomde broccoli.

Voor vanavond een entrecôte, sperziebonen en mss wat ovenfrietjes of -aardappeltjes. Even kijken wat er nog is. En natuurlijk de onvermijdelijke bak sla.

Geroosterde tomaat-paprikasoep (heerlijk met een hele bol gepofte knoflook) Gebakken witte bonen erdoor en een volkorenbroodje erbij

Was er laatst iemand hier benieuwd naar de olijvensoep die KV laatst had gegeten in een restaurant? Ik zie net dat de kok het recept heeft gepost (vind haar recepten soms wel wat onduidelijk, hier ook weer: ‘een groot blik groene olijven’. Hoeveel is dat?) 

https://a-la-damaris.com/mediterraan-nl/olijvensoep-a-la-ellen/?fbclid=IwAR1umEcFKILcfY_J_5HVOVgCABTL5XN5gjX-M52zFoOyatmymYbBfHP0-qo

Gister wisten we inderdaad de kaasfondue te weerstaan, ik at een vegetarische burger met wat frietjes en rauwkost. En gelukkig mocht ik liefs mayonaise (houdt-ie niet van) want hetgeen wat denk ik voor veganaise door moest gaan was echt niet te hachelen. Gelukkig was de rest wel lekker. 

Vanavond weet ik het nog niet, we moeten in elk geval bijtijds eten want ik heb repetitie van een heel kort koor-project (niet echt koor, maar meer een verzameling mensen die o.l.v. een aanvoerder sferische geluiden maken waarmee jazzduo wordt begeleid,) ben erg benieuwd. Twee avonden repeteren en dan woensdagavond en zondagmiddag concert. 
Hoop dat lief puf heeft om te koken want ik lig er na een drukke werkweek een beetje af. 

afrodite05 schreef op 15-01-2024 om 08:04:

Jakkes, ik hou niet van gladheid... Maar ja, wie wel...

...

Absolute hekel aan gladheid omdat ik niet met de wagen rijd en omdat ik altijd met mijn handen heb gewerkt, wil ik er ook niet op fietsen. Gelukkig valt het hier goed mee momenteel.

Voor het eten nog geen idee. Ofwel ga ik nog naar de winkel ofwel maak ik iets klaar uit de diepvriezer. 

Moosey schreef op 15-01-2024 om 13:34:

Was er laatst iemand hier benieuwd naar de olijvensoep die KV laatst had gegeten in een restaurant? Ik zie net dat de kok het recept heeft gepost (vind haar recepten soms wel wat onduidelijk, hier ook weer: ‘een groot blik groene olijven’. Hoeveel is dat?)

https://a-la-damaris.com/mediterraan-nl/olijvensoep-a-la-ellen/?fbclid=IwAR1umEcFKILcfY_J_5HVOVgCABTL5XN5gjX-M52zFoOyatmymYbBfHP0-qo

Thnx, dat was ik! (Onder andere)

Vanavond wat restjes groenten, oa snijbonen en wortel, opbakken met wat rijst, sambal en ketjap, en daarbij knoflookgarnalen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.